Rok 1202. Królestwo Polskie jest podzielone od 64 lat. Mieszko III Stary, ostatni książę-senior, umiera w spokoju, a wraz z nim upada resztka kruchego porządku.
XIII-wieczna Polska jest podzielona na cztery księstwa, rządzone przez różne gałęzie dynastii Piastów. Gracze mają za zadanie przejąć kontrolę nad swoją częścią królestwa i doprowadzić do koronacji jednego z książąt. Aby to osiągnąć, gracze będą rozwijać swoje terytoria, poszerzać je, prowadzić wojny i zawierać sojusze z sąsiednimi frakcjami. Tylko najbardziej wytrwali i sprytni osiągną sukces!
W Principes gracze rywalizują przez maksymalnie 6 rund, podzielonych na 3 okresy. Każda runda rozpoczyna się od odsłonięcia Karty Historii, która wprowadza wydarzenia historyczne, takie jak przybycie Krzyżaków czy najazdy Mongołów. Główny mechanizm gry to potajemne planowaniu 3 z 6 dostępnych akcji: Postęp, Podatki, Zgromadzenie, Ruch, Budowa i Polityka. Celem graczy jest wspięcie się na najwyższą pozycję na 3 torach (Władzy, Poparcia Ludu i Duchowieństwa). Zwycięzcą zostaje ten, kto doprowadzi do koronacji swojego księcia i zakończy grę triumfem!
Okładka gry (Władysław Laskonogi, Konrad Mazowiecki, Leszek Biały oraz Henryk Brodaty spoglądający na pusty tron Królestwa Polskiego).