Liczba wystawionych
opinii: 37
26.09.2024 07:33
Gra, w której zakochałem się od pierwszego zagrania. Pięknie wykonana, mega czytelna i intuicyjna, pomimo, że na początku trzeba oswoić się z ikonografią. Jak na Lacerdę w miarę przystępna dla nowego gracza. Jednocześnie daje ogrom satysfakcji z rozgrywki. Do tego sam pomysł na grę i sposób wykonywania akcji bardzo spójny i logiczny, co ułatwia zrozumienie zasad. Zdecydowanie polecam!
Liczba wystawionych
opinii: 99
31.07.2024 13:46
Inventions (zagrane na 3 osoby) – Lacerda tworzy gry wymagające, także wiedziałem, że łatwo nie będzie. Zwłaszcza, że moje doświadczenia z nim to raptem On Mars na Zakonie. Ale ta pierwsza akcja kolegi (właściciela gry) sprawiła, że zbierałem szczękę z podłogi. Dopiero co zasady wyłożone (choć też przedtem obejrzałem videoinstrukcję Rzut Kostką, by się lepiej przygotować), a tu jedna akcja i z tego kolejna i tu pomysł, tu wynalazek, bach bach, a ja próbowałem niczym widownia z Dragon Ball Z oglądająca walkę Trunksa i Gotena, nadążyć wzrokiem (rozum nie miał szans) za tym, co się dzieje. Generalnie czułem podczas rozgrywki, że za mało korzystam z żetonów łączenia, pewne rzeczy też mi się jeszcze myliły (np koszt wpływu, to ilość obywateli na planszy, nie na planszetce gracza jak myślałem), ale wydaje mi się, że i tak nieźle ogarnąłem. Szybko też zauważyłem, że bez wynalazków i zniżek za nimi idących, ciężko z wykładaniem na naszą planszetkę kafelków, a kolega podkreślał, że tam jest najwięcej punktów do zgarnięcia. Tylko, że najwięcej jest za bogactwa, a te są za ogłaszanie wynalazków, a tu z kolei to trzeba rękę do takiego wynalazku przyłożyć, żeby w ogóle móc go ogłosić. Jak nie cierpiałem na jedno, to na drugie. Zdarzało się też, że cały misternie uknuty plan rozsypał się jak domek z kart, bo zanim przyszła moja kolej, wynalazek nie tylko powstał, ale już został nawet ogłoszony. Miałem jednak kilka akcji, z których jestem dumny jak paw w okresie godów, kiedy robiąc coś innego, udało mi się psim swędem odpalić akcję "eureki" i z niej przesunąć się klepsydrą na koniec, by zrobić jeszcze akcję publikacji i pozyskać bardzo cenny dla mnie kafelek bogactwa, który też rzutem na taśmę (zapłać 4 obywateli, a masz właśnie czterech po zniżkach) udało mi się wrzucić na swoją planszetkę. Tak, to było złoto. Oczywiście kolega potrafił niczym to powiedział Gambit w swojej recenzji, przedstawić ideę, zrobić wynalazek i opublikować wynalazek w jednym ruchu, czym też wprawił mnie i współgraczkę w osłupienie, ale już w to chociaż grał (cicho, tak to sobie tłumaczę). Największy kłopot był dla mnie z tym, że uknułem sobie już plan pod jakąś akcję, po czym przychodziło oświecenie, że przecież ja już tam mam swój filar i z takiej akcji nie mam jak skorzystać. Ale dobra partia, dobra i to, żeby możemy sami siebie blokować, jest czymś wyjątkowym.
Liczba wystawionych
opinii: 684
16.07.2024 07:49
Nie miałam wcześniej styczności z grami Lacerdy. Krążą głosy w Internecie, że Inventions jest trudniejsza od pozostałych, dlatego też czułam niepokój zasiadając do tego tytułu. Z początku było ciężko, jednak po kilku rundach gra nagle mi się rozjaśniła. Niesamowicie przydatne są skróty akcji i kroki tur wypisane na planszy. Kiedy pozna się ikonografię, wszystko staje się klarowne. Sama rozgrywka jest niesamowita! Ciężko opisać jaką satysfakcję sprawia wykonywanie 4 akcji, wynikających z 1 akcji. Bardzo podoba mi się ten sposób myślenia, w którym zależy nam na konkretnej akcji, jednak jest ona zajęta lub niemożliwa do wykonania w sposób bezpośredni, więc szukamy innej drogi by osiągnąć to czego chcemy. Staramy się odtworzyć tę akcję od końca i to jest piękne. Gra jest wymagająca, ale przy tym dość szybka i ogromnie satysfakcjonująca. Chętnie będę wracała do tego tytułu.
Ocena po 7 rozgrywkach w każdym składzie (od 1 do 4 graczy). Średni czas gry = 2:15 h.
Liczba wystawionych
opinii: 195
15.07.2024 14:53
Bardzo ładna i bardzo dobra mechanicznie gra słynnego już autora. Tematyka łączy się z mechaniką dość płynnie. Tury graczy zawierają coś co tygryski lubią najbardziej - reakcje łańcuchowe i kombowanie akcji.
Liczba wystawionych
opinii: 431
02.07.2024 22:04
Inventions opiera się głównie na mechanice worker placement. Gracze mogą wykonać jedną z dziesięciu akcji. Większość akcji składa się z kilku czynności, które możemy wykonać. Dodatkowo w niektórych miejscach mamy możliwość wykorzystania akcji łańcuchowych, a to powoduje wykonanie dodatkowej akcji krok po kroku. W jednej turze może udać nam się wykonać takich akcji z 3 albo nawet 4. To powoduje niesamowicie satysfakcjonującą lawinę combosów, jak również całkiem spory paraliż analityczny. Często bywa tak, że upatrzymy sobie jakąś akcję i próbujemy od końca do niej dotrzeć, najlepiej wykorzystując wszystkie znaczniki łańcuchów, jakie otrzymaliśmy w tej turze. Gdy plan się powiecie, czuć dużo satysfakcji.
Można się tu bawić na wiele sposobów, choć koniec końców wykonujemy podobne akcje, jednak zawsze stajemy przed pewnego rodzaju rozwiązaniem zagadki logicznej, żeby wycisnąć ze swojej tury jak najwięcej. Charakter rozgrywki przypomina mi Biały Zamek. W nim gracze mieli tylko dziewięć tur i musieli wyciągnąć z tego jak najwięcej punktów. Podobnie jest w Inventions: Ewolucja idei, w którym gramy przez 13 rund i staramy się jak najlepiej wykorzystać ten upływający czas.
Zaskoczyło mnie w tej grze jak szybko i „bezboleśnie” przebiega. Przy graczach, którzy nie mają skłonności do AP, rozgrywkę można zamknąć w około dwie godziny. Gorzej sprawa może wyglądać, gdy traficie na planszowych myślicieli, bo jest się tu nad czym zastanawiać. Możliwe jest zaplanowanie akcji w turze przeciwników, jednak czasem, to co zrobią przeciwnicy, może mieć wpływ na naszą akcję. Dużo jest interakcji między graczami. Ta interakcja sprawia, że nie zawsze uda nam się wykonać to, co pierwotnie planowaliśmy. Dla mnie jednak występująca interakcja w Inventions jest na odpowiednim poziomie. Nie da się nią kogoś totalnie zablokować, a jedynie wpłynąć i zmusić do wybrania innej drogi do osiągnięcia tego samego rezultatu. To sprawia, że ta gra tylko zyskuje w moich oczach. ~ Kasia
Partner
Liczba wystawionych
opinii: 5
31.05.2024 08:29
Czacha dymi-moim zdaniem najcięższy Lacerta w jakiego gralem
Liczba wystawionych
opinii: 28
21.05.2024 16:27
Jedna z gorszych gier które wyszły od Lacerty. Gra mnie rozczarowala, gra nie warta tych pieniędzy.
Liczba wystawionych
opinii: 3
16.05.2024 10:22
Jestem pod mega wrażeniem jak temat się kombuje z mechaniką, gdzie rzeczywiście ty jako społeczeństwo przechodzisz przez kolejne ery od kamienia łupanego do komputerów w swoim tempie i na swoich zasadach.
Niesamowita swoboda wykonywania akcji, a jednocześnie bardzo satysfakcjonujące poszukiwanie ścieżek, które popchną twoje społeczeństwo na przód. Praktycznie każda jedna rzecz jest zależna od innej, ale nie musisz wykonywać wszystkiego w jakiejś tam określonej kolejności. Możesz pominąć parę kroków wynajdowania wynalazków i się wbić na sam koniec na hura jak gracze wykonają gorszą robotę za ciebie, podrzucać idee, do których nie masz kamieni milowych żeby ktoś inny wynalazł, a ty sobie zgarniesz słodkie punkty i nagrody.
Czekam aż mój egzemplarz przyjdzie!