[współpracareklamowa] Egzemplarz gry otrzymaliśmy bezzwrotnie od wydawnictwa Portal Games, za co bardzo dziękujemy! Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji.
TEMATYKA
W Inventions wcielamy się w twórców, którzy korzystając z kamieni milowych cywilizacji będą prezentować światu swoje idee, zamieniać je w wynalazki, a potem udostępniać światu. Gra nie jest bardzo klimatyczna, ale temat jest dobrze spięty z mechaniką i dzięki temu łatwiej zapamiętać flow rozgrywki.
INSTRUKCJA
Jak można było się spodziewać po innych grach tego autora, zasady nie należą do łatwych. Muszę jednak przyznać, że instrukcja jest dobrze napisana i klarownie objaśnia wszystkie akcje. Niestety nie jest idealna, bo informację o tym kiedy możemy użyć kafelków ekonomii znajdziemy tylko w karcie pomocy, a nie w instrukcji. Nie udało nam się też znaleźć informacji o tym, co zrobić gdy skończą się wszystkie kafelki.
MECHANIKA
Od strony mechanicznej, to się tu dzieje! Vital Lacerda przyzwyczaił nas do gier z wieloma zazębiającymi się mechanikami, a tutaj jest tego wszystkiego jeszcze więcej niż zwykle. Jestem świadomy, że jeżeli czytacie tę recenzję bez znajomości gry, szczegółowy opis mechanik będzie przytłaczający, więc postaram się wypunktować kluczowe elementy rozgrywki.
Podstawowy flow opiera się na kartach idei. Gracze wykładają karty na plansze jednocześnie akcją przedstawienia idei. W tym momencie idea staje się dostępna dla wszystkich graczy, którzy mogą przyczynić się do jej rozwoju. Kolejnym krokiem jest wykonanie akcji wynalezienia dzięki czemu idea zamienia się w wynalazek. Następnym, opcjonalnym krokiem jest innowacja już wynalezionej karty. Punktem kulminacyjnym jest natomiast udostępnienie wynalazku. W całym procesie mogą uczestniczyć różni gracze, co wymusza unikalny rodzaj interakcji pomiędzy graczami.
Drugim elementem, który czyni tę grę wyjątkową, jest system akcji łańcuchowych. Wiele dostępnych na planszy akcji daje możliwość użycia znaczników łańcuchów do wykonania akcji bonusowych. Tak jak w każdym euro, im więcej akcji tym lepiej, więc ważnym elementem rozgrywki jest zarządzanie torem wpływu, który determinuje ile znaczników łańcuchów mamy do wykorzystania w naszej turze.
Nie można nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że serce gry euro leży tam gdzie leżą punkty. Z tego względu tak ważnym elementem jest układanie kafelków na planszetce gracza. Zdarzały nam się rozgrywki gdzie ponad połowa punktów pochodziła właśnie z tego źródła. Ten element jest ciekawszy niż tylko punkty, bo kafelki dają tam też dodatkowe akcje bonusowe albo stałe zdolności, które bardzo pomagają.
Te elementy to rdzeń rozgrywki wokół, którego mamy wiele rodzajów akcji i elementów, które musimy brać pod uwagę.
CZAS ROZGRYWKI
Czas gry bardzo zależy od liczby graczy. U nas sprawdza się zasada, że trzeba liczyć ok. 1 godziny na gracza. W wariancie na 2 osoby mamy wirtualnego gracza, który wykonuje proste akcje, ale jego obsługa jest bezproblemowa i nie przedłuża partii.
WYKONANIE
Tak jak zawsze w przypadku wydawnictwa Eagle-Gryphon, jakość wykonania jest na najwyższym poziomie. Grafiki są w stonowanych barwach przez co całość wygląda bardzo elegancko. Elementy drewniane oraz grube żetony sprawiają, że czujemy, że mamy do czynienia z produktem wysokiej jakości.
PODSUMOWANIE
Inventions: Ewolucja Idei to kolejny bardzo udany tytuł Vitala Lacerdy. Na początku wydaje się niesamowicie skomplikowany, ale przy kolejnych partiach już nie musimy spoglądać na kartę pomocy i jesteśmy w stanie płynnie wykonywać akcje. Niecodzienna forma interakcji oraz akcje łańcuchowe to elementy, które wyróżniają tę grę na tle innych tytułów. Możliwość wykonania tych dodatkowych akcji sprawia, że musimy analizować długie łańcuchy zależności w każdej turze. Dla niektórych może być to zaleta, ale część graczy przez to może się odbić od tego tytułu. Dla mnie to jedna z najlepszych gier Lacerdy i wiem, że często będę do niej wracał.
/Łukasz