Liczba wystawionych
opinii: 25
09.09.2025 08:56
Podstawowe Informacje:
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 60-180 min
Wiek: 10+
Autorzy gry: Przemek Wojtkowiak
Wydawnictwo: Gdańska Organizacja Turystyczna
Cena: 0o. 130 PLN
Zawartość pudełka:
W pudełku jest plansza, 4 planszetki graczy, cały woreczek żetonów towarów (zboże, węgiel, wosk, ryby, drewno, przyprawy, sukno, wino, sól, bursztyn), figurki kupców, domów kupieckich, statków i wozów, żetony kontraktów i licencji oraz karty wydarzeń (po polsku i angielsku). Wszystko porządnie wykonane i solidne.
Mechanika gry:
W grze Hansa Guilds zbiera się punkty za realizację kontraktów handlowych – morskich i lądowych, budowanie kantorów kupowanie licencji. Służy temu 5 różnych akcji, które gracze mogą wybierać na planszy głównej i są kombinacjami ruchu statków/wozów, zakupu towarów oraz kontaktów lub realizacji zadań. Zasady są dziecinne i proste, ale szkopuł tkwi w ich realizacji będącej mieszanką szczęścia i strategii.
Opinia:
Gra "Hansa Guilds" to prosta, rodzinna gra ekonomiczna osadzona w realiach XV wieku, idealna dla osób rozpoczynających przygodę z planszówkami typu euro. Mimo prostoty zasad, które można wytłumaczyć w kilka minut, mechanika wymaga kombinowania. Dlatego z jednej strony nadaje się dla początkujących, z drugiej jednak zaawansowani gracze też mają pole do popisu. Dodatkowo gra ma historyczny klimat związany z Gdańskiem i okresem Hanzy, co może być dodatkowym atutem dla graczy o takich zainteresowaniach. Ciekawostką jest fakt, że grę wydała Gdańska Organizacja Turystyczna.
Gra oferuje dobrą rozrywkę w rozsądnej cenie, ale mam obawy, że regrywalność nie jest powalająca, więc sugeruję raczej wypożyczenie niż zakup. Dla mnie to była dobra zabawa z ciekawie oddanym historycznym tłem.
Liczba wystawionych
opinii: 40
25.09.2024 14:09
Łatwa i szybka gra, która często się pojawia na stole. Idealna dla początkujących, ale i wytrawny gracz nie będzie się nudził.
Liczba wystawionych
opinii: 222
05.07.2024 12:29
Hansa Guilds to przyjemne rodzinne euro o niezbyt rozbudowanych zasadach. Mamy tu tak naprawdę tylko kilka opcji ruchów, które pozwalają nam zbierać zasoby i przemieszczać się po planszy w celu m.in. realizacji kontraktów. Tłumaczenie gry trwa dosłownie kilka minut, a ikonografia jest przejrzysta. W ogóle cała szata graficzna i jakość wykonania jest naprawdę na wysokim poziomie. Nie ma co prawda w tej grze insertu, ale przy tej niewielkiej ilości komponentów nie ma to znaczenia. Instrukcja czytelna i pełna przykładów. Hansa Guilds nie zajmuje zbyt dużo miejsca na stole, (podobnie jak "Biały Zamek") i jest dość kompaktowa. Gra w 2 osoby może się lekko dłużyć, ale w 3-4 osoby jest już inaczej. Zasoby/kontrakty szybciej znikają, a i cała rozrywka nabiera zdecydowanie charakteru wyścigu po zdobycie jak największej ilości punktów przed końcem. Czas pudełkowy jeśli się gra pierwszy raz lub z osobami z paraliżem decyzyjnym może ulec wydłużeniu. Myślę, że jest tu potencjał na ewentualny dodatek choćby w postaci dodatkowych kart wydarzeń, by jeszcze bardziej momentami utrudnić rozgrywkę. Mogę polecić tę grę do wykorzystania w bibliotekach i świetlicach szkolnych. Na koniec dodam jeszcze, że w kategorii gier tworzonych w celu marketingu turystycznego Hansa Guilds wysoko podniosła poprzeczkę zarówno wykonaniem, ale i całokształtem. Aż miło taką pamiątkę przywieźć z wakacji !