Dużo dobrego słyszałem o Cykladach już znacznie wcześniej, dlatego z ciekawością siadałem do stołu, bo tak klimat starożytnej Grecji mi pasuje, gra z negatywną interakcją, kontrola obszarów, modularna plansza myślę, będzie ciekawie.
Skorzystaliśmy z szybkie przygotowania mapy na 5 graczy i już pojawiły się kontrowersje w zróżnicowanych dochodach, ja i jeszcze dwójka graczy ze swoich terenów czerpaliśmy jedną monetę mniej niż pozostali, niby szczegół, ale na początku dosyć istotny. Wiadomo można nie korzystać z szybkiego przygotowania mapy.
Naszym celem jest kierowanie swoją frakcją tak, żeby na koniec jednej z rund kontrolować 3 metropolie. Metropolie możemy pozyskać po odrzuceniu czterech filozofów, po usunięciu 4 różnych posiadanych przez nas budynków podstawowych czyli uniwersytetu, świątyni, portu i fortecy, poświęceniu herosa który pozwala wybudować metropolie lub poprzez przejęcie od innego gracza. Każda metropolia po wybudowaniu da nam określony bonus. Najważniejszym elementem Cyklad i dla mnie najbardziej emocjonującym jest licytacja. Zgodnie z kolejnością graczy składamy ofiary poszczególnym bóstwom, jeżeli na planszy licytacji danego boga któryś z innych graczy zadeklaruje większą ofiarę, niż my musimy wybrać innego boga i przebić ofiarę innego gracza. Licytacja trwa ta długo, aż każdy z graczy pozyska łaskę któregoś z bogów, możemy też nie uczestniczyć w tej przepychance i wybrać Apolla i zyskać dwie monety i dwa żetony rogu obfitości, które umieszczamy na kontrolowanym przez siebie terenie i na początku kolejnej rundy dadzą nam dodatkowy przychód.
Nie będę się tutaj rozpisywał co daje każdy z bogów, ale wygląda to tak, że każdy z pozostałych bogów pozwala nam wybudować jakiś rodzaj budynku uniwersytet, świątynia, port, forteca i rekrutacje odpowiednio filozofów, kapłanki, floty, oddziału i najemników.
Każdy budynek daje nam jakieś bonusy:
- Uniwersytet daje nam filozofa, kiedy pozyskamy 4 filozofów odrzucamy wszystkich i budujemy metropolie na dowolnym kontrolowanym przez nas polu.
- Każda świątynia daje nam jeden zniżki na rundę na pozyskanie mitycznego stworzenia i rekrutacje kapłanki.
Każda zrekrutowana kapłanka powoduje otrzymanie jednej monety zniżki przy opłacaniu ofiar.
- Port zapewni plus jeden siły do bitwy morskiej za każdy port w obszarze, pozwala też na rekrutacje floty.
- Forteca powoduje zyskanie plus jeden do siły lądowej za każdą fortecę w obszarze i możliwość rekrutacji oddziałów.
Bogowie poza Apollem, oprócz akcji podstawowych mają jeszcze dodatkowe akcje z których możemy skorzystać:
zakup stworzenia i poruszenia swoich oddziałów za dodatkową opłatą, część pozwoli nam na rekrutację dodatkowych jednostek za dodatkową opłatą, część na ruch naszych jednostek lądowych, morskich, a Hera pozwoli na zakup Herosa z unikalnymi bojowymi i zdolnościami ich poświęcenia.
Po licytacji każdy w kolejność pozycji boga na torze licytacji wykonuje akcje związane z danym bogiem. W kolejne rundzie pierwszy z bogów na na torze licytacji spadnie na ostatnie miejsce lub będzie pauzować w kolejnej rundzie (w zależności od ilości graczy biorących udział w rozgrywce) pozostali przesuną się jedno miejsce wyżej na torze licytacji. W kolejnej rundzie kolejność licytacji będzie odwrotna do kolejności wykonywania akcji w obecnej rundzie, gracz który wykonywał akcje jako pierwszy, będzie ostatni w licytacji w kolejnej rundzie itd.
Swoje oddziały będziemy mogli poruszać po lądzie, oraz między wyspami w przypadku gdy obie wyspy będą połączone flotą w kolorze naszej frakcji.
Walka w grze odbywa się gdy dwie jednostki spotkają się na jednym polu, określamy moc obu jednostek razem z modyfikatorami i dodajemy do tego rzut kością, gracz który osiągnie łącznie mniejszy wynik, usuwa jedną jednostkę. W sytuacji gdy, żaden z graczy nie zdecyduje się wycofać jednostek, walka trwa do momentu, aż jeden z graczy straci wszystkie jednostki na danym obszarze.
Nie grałem w starą wersję Cyklad więc nic o różnicach nie napiszę, ale po rozgrywce Ci co grali zgodnie twierdzili, że edycja legendarna jest lepsza od pierwowzoru.
Cyklady to dobrze zrobiona gra, z prostą mechaniką wykonywania akcji, przez co nie jest trudna w opanowaniu zasad, dlatego rozumiem fenomen tego tytułu, ale nie ma tutaj żadnego elementu, który by się wybijał i sprawił, że gra mogłaby stać się dla mnie wybitna. Przyjemna rozgrywka z dużą dozą negatywnej interakcji, gdzie pieniądze odgrywają kluczową rolę im więcej ich mamy tym więcej możemy zrobić. Nasza rozgrywka w pewnym momencie była już dłużąca się i nawet wzajemne odbijanie sobie terenów nie sprawiało już takiej frajdy w kolejnej godzinie gry, dodatkowo miałem wrażenie, że mielimy ciągle te same karty stworzeń, mogłoby ich być więcej.
7/10
Zagrane przedpremierowo na Nocnym Graniu w Arenie Gliwice.
Bardzo lubie Cyklady. Jest to moje top 5 gier area control/majority. W porownaniu do pierwowzoru zaszlo pare znaczacych zmian mechanicznych. Na pierwszym miejscu trzeba wspomnieć o modularnej planszy! Oj tak, regrywalnosc jest. Dodatkowo rozgrywki drużynowe - coś co trzeba sprawdzić. No i dodatkowe bóstwo - bodajże Hera, która umożliwia rekrutowanie Herosów i najemników. Dodatkowe bóstwo sprawia ze można grac az w 6 osób.
Ale ok, zeby nie było zbyt kolorowo - gdzie te potwory?! Standisy - serio? Dotyczy sie to również wojsk - meepelkow, ktore teraz sa drewniane. Jednakże figurki można dokupić osobno, ale poki co brak polskiej dystrybucji...
Tak czy siak gra wskoczy na półkę przy najblizszej okazji ;)