Poradnik prezentowy

Zainspiruj się najlepszymi planszówkami na prezent – od klasyków po świeże premiery.

Zobacz poradnik
Home
Szukaj
Premiery
Moje gry
Menu
199,95 zł
Dostępna

Czarna Orkiestra

Liczba graczy: 1 - 5
Czas gry: 90 minut
Wiek od: 14 lat
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Autorzy: Philip duBarry
Premiera: 04.06.2025
Wydanie polskie: Galakta
Wydanie oryginalne: Game Salute
W miarę jak żelazna pięść Hitlera zaciska się na Niemczech, a dowody jego zwyrodniałego fanatyzmu stają się coraz bardziej widoczne, ludzie z najwyższych szczebli Rzeszy zaczynają planować na niego zamach. Czas jednak nagli, a straszliwe ambicje Hitlera rosną z każdą chwilą, dlatego garstka intrygantów musi skrupulatnie przygotować plany i wybrać idealny moment do uderzenia. Gestapo cią... czytaj dalej

Oceny użytkowników

Sam tytuł bardzo przypadł mi do gustu i losowość która tutaj występuje wcale mi nie przeszkadza. Jednak mam pewną obawę czy z czasem gra nie będzie zbyt powtarzalna. Do momentu gdy nie mogliśmy pokonywać Adolfa mieliśmy dużą chęć grania w te grę. Po wygranej entuzjazm opadł, ok spoko, można grać na trudniejszym poziome, jednak dalej będziemy robić to samo... Ale sama gra jest super wykonana i bardzo klimatyczna :)
Na początek duże brawa dla Galakty za decyzję o wydaniu gry o takiej tematyce, w czasach gdzie poprawność polityczna potrafi blokować materiały w których zostało użyte słowo Hitler. A tutaj otrzymujemy grę o drugiej wojnie światowej, w której są postacie z tej ciemnej strony kart historii. Sami wcielamy się w spiskowców próbujących dokonać zamachu na Hitlera, można się poczuć jak postać z filmu Walkiria. Osobiście bardzo lubię ten okres historyczny tym bardziej nie zastanawiałem się nad zakupem i chętnie usiadłem do stołu. Mega klimatyczna kooperacja, klimat podbijają prawdziwe postacie, prawdziwe wydarzenia i czuć napięcie, że w każdej chwili możemy zostać złapani lub coś może pójść nie tak. Na początku gry otrzymujemy dwie karty konspiracji, są to kart z mocnymi efektami które mogą się nam przydać później, im bardziej rośnie nam determinacja tym ciekawsze akcje i więcej kart możemy mieć na ręce. W swoje turze możemy wykonać trzy akcje, a na koniec tury dobieramy kartę wydarzenia i rozpatrujemy jej efekt. W pierwszej fazie gry, będziemy starali się przygotować do zamachu to znaczy będziemy potrzebowali zdobyć jakąś kartę zamachu, zebrać potrzebne przedmioty poukrywane na lokacjach, zwiększyć poziom naszej determinacji i obniżyć poparcie militarne dla Hitlera. Żeby nie było tak łatwo nie do wszystkich lokacji będziemy mieli dostęp w pierwszym etapie, a gestapo może dokonywać rewizji wtedy musimy odrzucić każdą nielegalną kartę konspiracji lub zwiększyć poziom podejrzenia o jeden, żeby zachować kartę. W przypadku gdy jeden z naszych konspiratorów byłby na ekstremalnym poziomie zagrożenia, wtedy w przypadku rewizji gestapo trafi do więzienia. Gdy trafimy do więzienia nie możemy wykonywać żadnych akcji, tylko dobieramy karty przesłuchania oraz tak jak w przypadku normalnej tury karty wydarzeń. Co jest na kartach przesłuchań to tajemnica jak traficie do więzienia to się dowiecie. Dodatkowo Hitler i jego współpracownicy będą po każdym wydarzeniu krążyć po lokacjach, a jeśli będziemy zaczynać swoją turę na polu z nimi to czekają nas nieprzyjemne konsekwencje, np. odrzucenie jednej karty konspiracji z teczki, zwiększenie podejrzenia czy odrzucenie jednego z przedmiotów. W drugie części gry emocje rosną i jak to konspiratorzy staramy się ukrywać i wybrać dogodny moment na dokonanie zamachu. Im więcej wymagań spełnimy z karty zamachu tym więcej kości będziemy mieli przy wykonaniu rzutu, potrzebujemy tyle sukcesów na kościach ile wynosi poziom poparcia dla Hitlera. Jeżeli będzie mniej zamach będzie nieudany, ale niezostanie wykryty. Zamach może zostać wykryty przez gestapo i udaremniony jeżeli ilość symboli orłów na kości jest większa lub równa od symboli znajdujących się pod naszym aktualnym poziomem podejrzenia na planszy spiskowca. My zagraliśmy na normalnym poziomie rozgrywka płynie bardzo sprawnie nie czuć upływu czasu, żadne z nas nie trafił do więzienia wszystko mieliśmy pod kontrolą, ale czekaliśmy aż poparcie dla Hitlera zmaleje. Ja osobiście na dworcu głównym w Berlinie przeprowadziłem udany zamach, poprzez dostarczenie zatrutej paczki. W trakcie rozgrywki okazało się, że Brodaty nie nadaje się na nazistę były takie sytuacje, że zastanawiałem się czy na pewno gramy w jednej drużynie, jego wymowa niemieckich słów pozostawiała dużo do życzenia. Trzeba było mieć na niego oko, mógł sprawić, że cała nasza operacja zakończyłaby się na stryczku. Tak na poważnie bardzo mi się podobała rozgrywka, najbardziej ciągłe napięcie i emocje czy na pewno nam się uda, czy nikt nas nie złapie, nie zabierze potrzebnych przedmiotów. Jestem pewien, że na duży plus zapisałbym szybki setup gry zwiększający jej regrywalność, nie wszystkie wydarzenia z każdej fazy zostaną wykorzystane w każdej rozgrywce, a przedmioty będą znajdować się zawsze w innych lokacjach, bo rozstawiamy je losowo. Kolejna fajna, rzecz przyjemna w grach, każdy z naszych spiskowców ma do odblokowania inną umiejętność, przecież lekka asymetria jeszcze nikomu nie zaszkodziła. Klimat też robi robotę, bo tak naprawdę cały czas knujemy, jesteśmy zaangażowani w rozgrywkę. Gra szybka w tłumaczeniu, w zasadach nie jest skomplikowana. Wykonanie jest ok, wiadomo chciałoby się, żeby było lepsze, ale jeżeli kogoś temat nie odrzuca to mogę śmiało polecić. Mam nadzieje, że to początek czasów gdzie więcej gier o tej tematyce będzie się pojawiać, chociaż wątpię. Moim marzeniem byłoby, żeby ktoś wydał po polsku The Other Side of the Hill. 8/10
𝑪𝒁𝑨𝑹𝑵𝑨 𝑶𝑹𝑲𝑰𝑬𝑺𝑻𝑹𝑨 𝚂𝚌𝚑𝚠𝚊𝚛𝚣𝚎 𝙺𝚊𝚙𝚎𝚕𝚕𝚎, 𝚌𝚣𝚢𝚕𝚒 𝙲𝚣𝚊𝚛𝚗𝚊 𝙾𝚛𝚔𝚒𝚎𝚜𝚝𝚛𝚊 𝚝𝚘 𝚝𝚊𝚓𝚗𝚊 𝚘𝚛𝚐𝚊𝚗𝚒𝚣𝚊𝚌𝚓𝚊 𝚜𝚙𝚒𝚜𝚔𝚘𝚠𝚊 𝚍𝚣𝚒𝚊ł𝚊𝚓ą𝚌𝚊 𝚗𝚊 𝚝𝚎𝚛𝚎𝚗𝚒𝚎 𝙸𝙸𝙸 𝚁𝚣𝚎𝚜𝚣𝚢, 𝚓𝚊𝚔 𝚒 𝚙𝚘𝚣𝚊 𝚓𝚎𝚓 𝚐𝚛𝚊𝚗𝚒𝚌𝚊𝚖𝚒 𝚍ążą𝚌𝚊 𝚍𝚘 𝚘𝚋𝚊𝚕𝚎𝚗𝚒𝚊 𝚛𝚣ą𝚍ó𝚠 𝙰𝚍𝚘𝚕𝚏𝚊 𝙷𝚒𝚝𝚕𝚎𝚛𝚊. Wciel się w jednego z dziewięciu konspiratorów (jako członek Wehrmachtu, Abwehry lub jako cywil) i przeprowadź zamach na Hitlera, który zakończy się sukcesem. To czeka Was w kooperacyjnej grze "Czarna Orkiestra". Na początku gry każdy z graczy otrzymuje arkusz konspiratora, znaczniki w swoim kolorze oraz wspólnie ustalacie, na jakim poziomie chcecie zagrać: łatwym, średnim czy trudnym. Różnica pomiędzy każdym z nich jest taka iż im trudniejszy poziom tym początkowe poparcie militarne Hitlera jest większe, co ma duże znaczenie w późniejszym czasie, gdy chcecie przeprowadzić na niego zamach. Na swoich arkuszach natomiast oznaczanie początkowy poziom determinacji oraz podejrzenia. W trakcie gry poziomy te będą rosły lub malały i każdy z nich będzie przynosił jakieś korzyści bądź konsekwencje. W trakcie swojej tury będziecie wykonywać 3 kroki: 🔸musicie sprawdzić, gdzie znajduje się Hitler oraz jego 5. zastępców; jeśli znajdujecie się na polu razem z którymś z nich otrzymujecie odpowiednią karę 🔸wykonujecie do 3 akcji z 9. dostępnych 🔸dobieracie kartę wydarzenia Podczas wykonywania swoich akcji będziecie poruszać swoimi pionkami po mapie, przemieszczając je w różne miejsca. Będziecie zbierać przedmioty albo dobierać karty konspiracji, które mogą pomóc Wam przeprowadzić zamach. W tych kartach możecie trafić na karty zamachu, to dzięki nim możecie go przeprowadzić, jednak musicie pamiętać o tym by spełnić odpowiedni warunek podany na danej karcie. Uważajcie na rewizje Gestapo wyciągane z kart wydarzeń, jeśli posiadacie nielegalne karty możecie zwiększyć swoje podejrzenie albo co gorsze, trafić do więzienia. W "Czarnej orkiestrze" istnieją 3 spodoby, żeby przegrać, a tylko jeden by wygrać. I duży wpływ na Twoją wygraną mają kości, którymi rzucasz podczas zamachu. Jednak jeśli Ty, jak i pozostali konspiratorzy zagracie odpowiednie karty w kluczowym momencie, Wasza gra zakończy się sukcesem! Kooperacja to nie jest typ gier, w który często gramy, gdyż w naszym przypadku więcej jest sprzeczek niż wspólnie omawianej taktyki 🫢 Przy pierwszej rozgrywce w dwie osoby poniosłyśmy porażkę. 𝑃𝑜𝑑𝑑𝑎𝑗ą𝑐𝑦 𝑠𝑖ę – 𝑛𝑖𝑔𝑑𝑦 𝑛𝑖𝑒 𝑤𝑦𝑔𝑟𝑦𝑤𝑎, 𝑎 𝑤𝑦𝑔𝑟𝑦𝑤𝑎𝑗ą𝑐𝑦 – 𝑛𝑖𝑔𝑑𝑦 𝑠𝑖ę 𝑛𝑖𝑒 𝑝𝑜𝑑𝑑𝑎𝑗𝑒. Zatem próbowałyśmy kolejny raz i tym razem zamach się udał. Rzeczywiście poziom ma znaczenie, bo im wyższe poparcie militarne Hitlera tym ciężej go pokonać. Raz, udało nam się dosłownie rzutem na taśmę, ponieważ następną kartę wydarzenia, którą byśmy wyjęli byłyby Odnalezione dokumenty (co jest jednym z trzech sposobów na natychmiastową przegraną). Świetne wykonanie oraz historia, która spójnie i chronologicznie przechodzi przez wydarzenia. Lubimy gry, które nie tylko pozwalają na dobrą zabawę podczas rozgrywki, ale również w jakimś stopniu też na naukę. A satysfakcja z pokonania Hitlera jest przeogromna! Kooperacja nadal nie jest naszym ulubionym typem gry, ale do "Czarnej orkiestry" chętnie jeszcze dołączymy. 🔹Ilość graczy: 1-5 🔹Wiek graczy: 14+ 🔹Czas gry: 90 minut
Reklama
Najlepsze gry planszowe, Wsiąść do Pociągu, Catan, Osadnicy z Catanu, najlepsze planszówki, Carcassonne gra, gry planszowe dla 2 osób, gry planszowe sklep, Splendor, Arnak, Everdell, tanie planszówki, gry na imprezę, Brass: Birmingham, Root, Tajniacy, 5 sekund, Pociągi gra planszowa, top gier planszowych, gry planszowe na prezent, Gloomhaven, Monopoly, Terraformacja Marsa, Scrabble cena, Azul, ranking gier planszowych, gry planszowe na imprezę, gry planszowe dla dzieci, top lista, aktualności gier planszowych, zapowiedzi gier, przedsprzedaże planszówek, kalendarz premier, Wiedźmin.
Wykorzystujemy pliki cookies do celów statystycznych, analitycznych, personalizacji treści i reklam oraz celów związanych z bezpieczeństwem naszego serwisu. Korzystanie ze strony planszeo.pl bez zmiany ustawień przeglądarki lub zastosowania funkcjonalności rezygnacji opisanych w Polityce Prywatności oznacza, że pliki cookies będą zamieszczana na urządzeniu, z którego korzystasz. Więcej na temat cookies znajdziesz w Polityce Prywatności dostępnej pod linkiem Polityka prywatności