Kalendarz adwentowy
Kalendarz adwentowy

Pięć klanów: Dżiny Naqali

Liczba graczy: 2 - 4
Czas gry: 60 - 90 minut
Wiek od: 13 lat
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Autorzy: Bruno Cathala
Gra niezależna językowo
Wydanie polskie: Rebel
Wydanie oryginalne: Days of Wonder
Twoja karawana przekroczyła granicę Krainy Tysiąca i Jednej Nocy i dotarła do legendarnego Sułtanatu Naqali. Od wielu lat tron państwa-miasta pozostaje pusty, bowiem szanowany sułtan opuścił ten świat bezpotomnie. Wróżbici przepowiedzieli jednak przybycie nieznajomych, którzy, wpływając na pięć klanów, stoczą walkę o kontrolę nad osławioną krainą. Czy to właśnie Ty wypełnisz proroctwo? O... czytaj dalej

Oceny recenzentów

Nieco wiekowa, ale kapitalna gra w klimatach opowieści tysiąca i jednej nocy. Na szybko, otóż na planszy składającej się z kafli, które układamy losowo umieszczamy po 3 różnokolorowe meepelki. W swoim ruchu (którego kolejność wylicytowaliśmy wcześniej), bierzemy te 3 meepelki, a następnie przesuwamy się o 3 pola, zostawiając na dwóch pierwszych po jednym meeplu, a z trzeciego zabierając wszystkie meeple ostatniego koloru. Następnie wykonujemy akcję przypisaną do koloru meepli oraz kafla na którym się zatrzymaliśmy. Zbieramy punkty, zakładamy oazy, budujemy pałace oraz przejmujemy kafle za pomocą naszych wielbłądów. Gra kończy się kiedy nie można wykonać żadnego ruchu na planszy (nawet jeśli meeple nadal na niej są). Gra prezentuje się doskonale (mimo wieku). Elementy wykonane są na wysokim poziomie. Wydawca pokusił się nawet o podstawową wypraskę i jeśli gra leży na półce, a nie stoi to wszystko jest ok. Najlepiej działa na dwie osoby, ale śmiało można zagrać w pozostałych wariantach. Dla nas świetny klasyk, który się nie starzeje i zawsze chętnie ugościmy go na stole.
Pięć Klanów jest ciekawą grą strategiczną, w której wcielamy się w przybyszów do miasta Naqali. Będziemy zarządzać klanami, najmować do naszych szeregów dżiny, zdobywać wpływy. Mamy tu mnóstwo dróg do zwycięstwa, kombinowania zebrać figurki członków klanów i gdzie nimi iśc. To taki trochę worker placement, ale z mechaniką zdejmowania figurek i wysyłania ich dalej na kolejne kafle. Pamięta, że coś mi w tej grze nie pasowało, ale teraz nie wiem już do końca co. Oznacza to, że muszę koniecznie zagrać :)
Dla kogo? Tytuł bardzo wszechstronny. Z jednej strony gra logiczna z drugiej pełnoprawny mięsisty eurasek. Przy tym gra wręcz banalnie prosta w zasadach, więc zagrać w nią można by dosłownie z przedszkolakom - chociaż oczywiście co do efektywności ruchów mogło by być różnie. Gra w moim odczuciu pozbawiona klimatu, więc zdecydowanie nie jest dobrym tytułem dla osób, które go poszukują. O co chodzi? Gra przeniesie nas na Bliski Wschód. Jako nieznajomy podróżnik docieramy do Naquali w której niedawno zmarł Sułtan. Przepowiednia głosi, że nowym sułtanem zostanie tajemniczy podróżnik, któremu uda się przekonać do siebie wszystkie z pięciu klanów. Gra w skrócie polegać będzie na zbieraniu z modularnej planszy meepli w pięciu kolorach. Następnie z zebranych figurek odkładamy po jednej na kolejnych sąsiadujących ze sobą kafelkach towrzac swego rodzaju ścieżki. Ważne że ostatni z meeply musi odpowiadać kolorystycznie z meeplem znajdujacym się na kafelki na którym ładuje. Gdy to zrobimy zbieramy wszystkie meeple w powyższym kolorze i odpalamy akcje zgodnie z kolorem meepli oraz z kafelka z którego zostały zabrane. Odczucia: Wskazane powyżej zasady gry stanowią w zasadzie 90% całości także gra jest moim zdaniem banalnie prosta. Przy tym poziom kombinowania i móżdzenia jest naprawdę duża co ogromnie mi się podoba. Uważam, że tego typu gry to jest idealny sposób na wprowadzanie do świata gier planszowych osób które uważają że gry sa dla dzieci albo wręcz przeciwnie, że "duże" gry są bardzo skomplikowane. Za każdym razem gdy siadam do Pięciu Klanów czuje satysfakcję z gry i mimo, że nigdy nie wygrywam w ogóle tego nie zauważam, bo każdy udany ruch daje uczucie zwycięstwa. Z wad wskazalbym podatność na downtime. Nie można w grze zbyt dużo zaplanować, więc gdy któryś z graczy lubi pomyśleć to gra może potrwać. Wykonanie: Gra jest wykonana bardzo dobrze. Elementy planszy i monety są z grubej tektury. Karty również są dobrej jakości, a drewniane elementy są duże i dobrze oddają co reprezentują. Graficznie za wyjątkiem kart Dżinów gra jest dość prosta i nie powala, ale jest bardzo czytelna i wpisuja się w klimat gry. Karty dżinów mocno odstają na plus. Kazda ilustracja jest kolorowa i pełna detali oraz posiada nutkę orientu wprost z baśni tysiąca i jednej nocy.
Duże pudełko z dobrodziejstwami w środku okraszone przyjemnymi i dość prostymi zasadami. Próg wejścia jest stosunkowo niewielki jak mogłoby się wydawać po elementach w grze, jednak samego główkowania podczas rozgrywki jest sporo (uwaga na time killerów). Ciekawy mechanizm przemieszczania mepli z czego każdy kolor odpowiada za inny rodzaj akcji. Sama szata graficzna mnie osobiście nie porywa, ale nie kłuje w oczy.
Reklama
Najlepsze gry planszowe, Wsiąść do Pociągu, Catan, Osadnicy z Catanu, najlepsze planszówki, Carcassonne gra, gry planszowe dla 2 osób, gry planszowe sklep, Splendor, Arnak, Everdell, tanie planszówki, gry na imprezę, Brass: Birmingham, Root, Tajniacy, 5 sekund, Pociągi gra planszowa, top gier planszowych, gry planszowe na prezent, Gloomhaven, Monopoly, Terraformacja Marsa, Scrabble cena, Azul, ranking gier planszowych, gry planszowe na imprezę, gry planszowe dla dzieci, top lista, aktualności gier planszowych, zapowiedzi gier, przedsprzedaże planszówek, kalendarz premier, Wiedźmin.
Wykorzystujemy pliki cookies do celów statystycznych, analitycznych, personalizacji treści i reklam oraz celów związanych z bezpieczeństwem naszego serwisu. Korzystanie ze strony planszeo.pl bez zmiany ustawień przeglądarki lub zastosowania funkcjonalności rezygnacji opisanych w Polityce Prywatności oznacza, że pliki cookies będą zamieszczana na urządzeniu, z którego korzystasz. Więcej na temat cookies znajdziesz w Polityce Prywatności dostępnej pod linkiem Polityka prywatności