Liczba wystawionych
opinii: 7
28.09.2023 22:40
Gra, gdzie zasady wytłumaczysz w 5 minut, ale całą grę główkujesz, że aż uszy dymią. Coś pięknego...- mnóstwo drewnianych mepelków, kafelki, karty i monetki.
To idealna gra by utrzeć nosa rodzinnym malkontentom. Kiedy twój tata mówi Ci, że planszówki są dla dzieciaków i w końcu byś wydoroślał, Ty cyk!- rozłóż mu Pięć Klanów i z przekorą dodaj "kombinuj Waćpan!". Gwarantuję, że albo zakocha się w tej grze, albo na zawsze da wam spokój z przytykami, bo po nocach będą mu się śnić kolorowe meple.
Liczba wystawionych
opinii: 37
23.08.2023 13:29
Ta gra wyżera komórki mózgowe, pomimo relatywnie prostych zasad. Niestety jest odczuwalny downtime i to dość konkretnie. Zdarza się (nierzadko) że gracz myśli 10 minut co zrobi.
Pomimo tego, ta gra ma coś w sobie, bardzo przyciągającego, działa trochę jak narkotyk. Da ci satysfakcję, ale pod koniec gry jesteś wyczerpany umysłowo.
Gra uświadomiła mnie o moich tendencjach masochistycznych. Nie odmówię rozgrywki, mimo że wiem z czym to się wiąże.
Liczba wystawionych
opinii: 23
26.11.2024 12:43
Days of Wonder to wydawca, któremu można zaufać. Większość gier jest warta zakupu. Nie inaczej jest z Pięcioma Klanami. Zacznijmy od wydania, które jest bardzo silną stroną wydawcy. Wszystkie elementy są wspaniałe, solidne, pięknie ilustrowane - po prostu zachwycają. Pudełko ma świetną wypraskę, więc przyjemność stanowi już samo otwieranie pudełka. Rozgrywka jest świetna i co ważne, gra dobrze się skaluje. W wariancie na dwie osoby też działa bardzo dobrze. Trzeba tu pogłówkować, zastanowić się jaki ruch na planszy z wielu możliwych, będzie dla nas najlepszy. Przeciwnicy mogą pokrzyżować nam plany. Gra jest świetna, trzeba tylko uważać na osoby, które za długo myślą (przy tej grze można się sfrustrować, jeśli gramy z osobami zastanawiającymi się nad ruchem przesadnie długo).
Liczba wystawionych
opinii: 16
07.11.2024 00:15
Zdecydowanie najlepiej działa na dwóch graczy. Klimatu nie ma, ale za to jest mnóstwo główkowania nad wykonaniem ruchu, który wygeneruje nam najwięcej punków na koniec gry.
Na bgg jest fanowski wariant solo, który łatwo się obsługuje. Polecam
Liczba wystawionych
opinii: 151
24.06.2024 12:11
Nieco wiekowa, ale kapitalna gra w klimatach opowieści tysiąca i jednej nocy. Na szybko, otóż na planszy składającej się z kafli, które układamy losowo umieszczamy po 3 różnokolorowe meepelki. W swoim ruchu (którego kolejność wylicytowaliśmy wcześniej), bierzemy te 3 meepelki, a następnie przesuwamy się o 3 pola, zostawiając na dwóch pierwszych po jednym meeplu, a z trzeciego zabierając wszystkie meeple ostatniego koloru. Następnie wykonujemy akcję przypisaną do koloru meepli oraz kafla na którym się zatrzymaliśmy. Zbieramy punkty, zakładamy oazy, budujemy pałace oraz przejmujemy kafle za pomocą naszych wielbłądów. Gra kończy się kiedy nie można wykonać żadnego ruchu na planszy (nawet jeśli meeple nadal na niej są). Gra prezentuje się doskonale (mimo wieku). Elementy wykonane są na wysokim poziomie. Wydawca pokusił się nawet o podstawową wypraskę i jeśli gra leży na półce, a nie stoi to wszystko jest ok. Najlepiej działa na dwie osoby, ale śmiało można zagrać w pozostałych wariantach. Dla nas świetny klasyk, który się nie starzeje i zawsze chętnie ugościmy go na stole.
Partner
Liczba wystawionych
opinii: 717
21.05.2024 08:32
Dobra strategiczna gra, a przy tym pełna kolorów. Fajnie podrażnia szare komórki. Minusik za downtime. Świetnie wykorzystany mechanizm mankali. Każdy mepelek ma inną akcję. Dodatkowo odpalamy również akcje z pól, na którym skończyliśmy ruch. W grze występuje również mechanika licytacji, która ma wielu przeciwników, lecz w Pięciu Klanach wydaje się ona nie przeszkadzać, jest fajnym elementem strategii i potrafi sporo namieszać.
Ocena po 7 partiach. Grana w 2 i 4 osoby. Średni czas = 85 min.
Liczba wystawionych
opinii: 56
29.03.2024 16:25
Gra logiczna, łatwa do wytłumaczenia. Plus za wykonanie. Wciąga od pierwszej partii.
Liczba wystawionych
opinii: 57
07.03.2024 19:41
Bardzo proste zasady, rozgrywka jest dynamiczna. Na półmetku trzeba już mocno pogłówkować, by dało się jak najwięcej zyskać. Fajna gra, gdy chcemy się odbić od cięższych tytułów, ale nie zapadła mi mocno w pamięć i nie planuję zakupu.
Liczba wystawionych
opinii: 19
01.03.2024 19:45
Gra euro a jednocześnie trochę abstrakt logiczny.
Kolorowy tytuł gdzie zaplanujesz sobie ruch, ale zaraz ci ktoś pokrzyżuje plany.
Nie jest to może najlepsza gra na świcie, ale zdecydowanie warto poznać tego klasyka i zobaczyć czy wzbudzi gorące jak piasek pustyni emocje.
Liczba wystawionych
opinii: 160
07.02.2024 11:12
Fajna gra, zdecydowanie polecam, trzeba lubić ten klimat arabski. Dużo fajnego kombinowania, ale problem jest jak ktoś się rozpędzi a potem chce zmienić decyzję... gdzie to wszystko było :D
Liczba wystawionych
opinii: 264
23.12.2023 22:34
Już zapomniałem, że swego czasu Bruno Cathala był moim ulubionym projektantem, a w osobistej topce były trzy jego gry: Cyklady, Abyss i prawdziwa gwiazda: Pięć klanów. Ależ to było grane.. świetny abstrakt ubrany w orientalny temat. Układamy kafelkową planszę, na której rozrzucamy kolorowe meeple, oznaczające tytułowe klany, a potem w określony sposób poruszamy się na tej planszyn przemieszczajac i zbierając określone meeple, tworzące nam punktujące zestawy. Mechanicznie proste jak drut, taktycznie wierci.. przepięknie wykonana, regrywalna, miodna...same superlatywy mogę o niej mówić. Paradoksalnie grze zaszkodził jakiś większy dodatek, który wprowadzał jakąś zmianę reguł, oraz długotrwałe wypożyczenie gry. Przerwa plus zmiana spowodowały, że w międzyczasie pojawiły się nowe pozycje, klimat się znudził, i po powrocie gra nie świeciła takich sukcesów. Ale pisząc te słowa, właśnie przypomniałem sobie, że warto odświeżyć temat. Tak, Klany to dobra gra jest..
Liczba wystawionych
opinii: 131
19.05.2023 18:34
B. dobra strategiczna gra, pełna kolorów. Szkoda, że 4 osobowa (a w nazwie jest "5") ale na szczęście jak w wielu przypadkach mamy dodatek.
Liczba wystawionych
opinii: 21
16.03.2023 18:37
Rewelacyjna logiczna łamigłówka. Najlepsza dla 2 graczy. Co najmniej dobra przy większej liczbie osób. Warto co najmniej spróbować bo drugiej, podobnej gry nie widziałem i nie grałem.
Liczba wystawionych
opinii: 23
13.03.2023 18:20
Świetna gra znanego i cenionego twórcy gier: Bruno Cathali. Duża, regrywalna plansza, którą samodzielnie tworzymy przed rozpoczęciem rozgrywki. W pakiecie dostajemy dużą ilość figurek i kart. Przy tej grze trzeba porządnie się nagłówkować, aby wygrać. Ambitniejsi, którzy uwielbieją śrubować wyniki znajdą tu coś na pewno dla siebie.
W grze nie tylko wykonujemy ruchy zbierający zestawy figurek, ale również zbieramy karty tworząc premiowane układy. Korzystamy z magicznych właściwości dżinów, ale również stawiamy budowle.
Bardzo dobrze gra się na 2 osoby. Czas gry od 90 do 120 minut.
Liczba wystawionych
opinii: 563
19.02.2023 18:41
Pięć Klanów jest ciekawą grą strategiczną, w której wcielamy się w przybyszów do miasta Naqali. Będziemy zarządzać klanami, najmować do naszych szeregów dżiny, zdobywać wpływy.
Mamy tu mnóstwo dróg do zwycięstwa, kombinowania zebrać figurki członków klanów i gdzie nimi iśc. To taki trochę worker placement, ale z mechaniką zdejmowania figurek i wysyłania ich dalej na kolejne kafle.
Pamięta, że coś mi w tej grze nie pasowało, ale teraz nie wiem już do końca co. Oznacza to, że muszę koniecznie zagrać :)
Partner
Liczba wystawionych
opinii: 134
10.02.2023 13:39
Teraz jest już cicho o tej grze, bo została wydana kilka lat temu, ale cieszę się, że wreszcie jest dodruk i może dzięki temu więcej osób pozna Pięć Klanów, bo gra jest warta uwagi. Kupiłam ją jakoś może w 2015 (dokładnie nie pamiętam), ale na tamte czasy to był hit, a Days of Wonder pięknie wydaje gry, że zawsze są dopieszczone pod względem graficznym. Ciekawa mechanika pobierania meeple z jednego wybranego pola, aby dołożyć je na inne sąsiadujące pola i to w taki sposób, żeby oczyścić jedno z pól i je zająć. Kładziemy wtedy jednego z naszych wielbłądów, żeby zaznaczyć, że pole jest nasze i nikt nie może już nam go odebrać. Każdy z 5 kolorów meeple ma inne działanie i umiejętności. Musimy rozważnie planować swoje ruchy, żeby były najkorzystniejsze dla nas, ale nie jest to takie łatwe, ponieważ ciągle zmienia się sytuacja na planszy. Meeple znikaja, przemieszczają się, więc mamy tylko pośrednio wpływ na to, jak nam się powiedzie w rozgrywce, ale dzięki temu jest dużo kombinowania i dostosowywania się na bieżąco do sytuacji. Dobra gra rodzinna, dobrze działającą również na 2 osoby. Polecam
Liczba wystawionych
opinii: 38
08.01.2023 10:43
Świetna gra, przez mechanikę przestawiania pionków na kaflach nie zawsze jest łatwo zrobić to co by się chciało, a przez losowe rozkładanie kafli i pionków gra jest za każdym razem zupełnie inna. Do tego nasze ruchy mogą powodować zupełnie inne rezultaty i wyniki.
Liczba wystawionych
opinii: 330
07.01.2023 14:11
Gra z kategorii prostszych ale dającą fajna zabawę, cena jest bardzo przystępna, uważam że to jedna z gier pozwalająca rozkręcić kogoś w temacie planszówek, komponenty są dobrej jakości , natomiast brak w środku solidnego organizera , nie jest to tytuł do którego będę wracał ale jest fajna prosta gierką, myślę ze to dobry wybór na rodzinne imprezy lub szybkie gierki ze znajomymi, polecam każdemu kto szuka w tej grze właśnie tego:)
Liczba wystawionych
opinii: 35
03.01.2023 17:31
Gra o łatwych do przyswojenia zasadach, ale zdecydowanie oferująca wiele w kategorii poprawiania wyniku, opracowywania co raz to lepszej lub po prostu innej techniki. Wyróżnia się wśród posiadanych przeze mnie gier planszowych charakterystyczną mechaniką. Niezwykle regrywalna, wymagająca stałego reagowania na zmieniającą się sytuację na planszy. Wymusza nie tylko dopracowywanie własnych posunięć, ale i ich wplywu na oponenta. Nie tyle w kwestii utrudnienia przeciwnikowi osiągnięcia celu, co nie wystawienie mu/jej lepszego ruchu od tego, który właśnie wykonaliśmy. Świetna jakość wykonania, drewniane meple, karty towarów i dżinów oraz kafle planszy zapewniające dodatkową regrywalność poza losowym rozstawieniem mepli z woreczka. Bardzo polecam każdemu, fantastyczny Bruno Cathala, gra, która w kolekcji na pewno wyróżni się mechanicznie.
Liczba wystawionych
opinii: 207
12.10.2022 21:34
k
Liczba wystawionych
opinii: 227
05.10.2022 20:02
Dla kogo? Tytuł bardzo wszechstronny. Z jednej strony gra logiczna z drugiej pełnoprawny mięsisty eurasek. Przy tym gra wręcz banalnie prosta w zasadach, więc zagrać w nią można by dosłownie z przedszkolakom - chociaż oczywiście co do efektywności ruchów mogło by być różnie. Gra w moim odczuciu pozbawiona klimatu, więc zdecydowanie nie jest dobrym tytułem dla osób, które go poszukują.
O co chodzi? Gra przeniesie nas na Bliski Wschód. Jako nieznajomy podróżnik docieramy do Naquali w której niedawno zmarł Sułtan. Przepowiednia głosi, że nowym sułtanem zostanie tajemniczy podróżnik, któremu uda się przekonać do siebie wszystkie z pięciu klanów.
Gra w skrócie polegać będzie na zbieraniu z modularnej planszy meepli w pięciu kolorach. Następnie z zebranych figurek odkładamy po jednej na kolejnych sąsiadujących ze sobą kafelkach towrzac swego rodzaju ścieżki. Ważne że ostatni z meeply musi odpowiadać kolorystycznie z meeplem znajdujacym się na kafelki na którym ładuje. Gdy to zrobimy zbieramy wszystkie meeple w powyższym kolorze i odpalamy akcje zgodnie z kolorem meepli oraz z kafelka z którego zostały zabrane.
Odczucia: Wskazane powyżej zasady gry stanowią w zasadzie 90% całości także gra jest moim zdaniem banalnie prosta. Przy tym poziom kombinowania i móżdzenia jest naprawdę duża co ogromnie mi się podoba. Uważam, że tego typu gry to jest idealny sposób na wprowadzanie do świata gier planszowych osób które uważają że gry sa dla dzieci albo wręcz przeciwnie, że "duże" gry są bardzo skomplikowane.
Za każdym razem gdy siadam do Pięciu Klanów czuje satysfakcję z gry i mimo, że nigdy nie wygrywam w ogóle tego nie zauważam, bo każdy udany ruch daje uczucie zwycięstwa. Z wad wskazalbym podatność na downtime. Nie można w grze zbyt dużo zaplanować, więc gdy któryś z graczy lubi pomyśleć to gra może potrwać.
Wykonanie: Gra jest wykonana bardzo dobrze. Elementy planszy i monety są z grubej tektury. Karty również są dobrej jakości, a drewniane elementy są duże i dobrze oddają co reprezentują. Graficznie za wyjątkiem kart Dżinów gra jest dość prosta i nie powala, ale jest bardzo czytelna i wpisuja się w klimat gry.
Karty dżinów mocno odstają na plus. Kazda ilustracja jest kolorowa i pełna detali oraz posiada nutkę orientu wprost z baśni tysiąca i jednej nocy.
Partner
Liczba wystawionych
opinii: 135
17.09.2022 17:03
Prosty (dla mniej miejscami zbyt prosty po jakimś czasie, ale wracam do tytułu), ale kombinowaniem przy ruchach. Troszkę za krótki na mój gust i zdarza się, że kombinacja kilku dżinów u jednego gracza przeważa konkretnie szalę zwycięstwa, oprócz tego - tytuł wart ceny :)
Liczba wystawionych
opinii: 492
22.08.2022 12:10
Duże pudełko z dobrodziejstwami w środku okraszone przyjemnymi i dość prostymi zasadami. Próg wejścia jest stosunkowo niewielki jak mogłoby się wydawać po elementach w grze, jednak samego główkowania podczas rozgrywki jest sporo (uwaga na time killerów). Ciekawy mechanizm przemieszczania mepli z czego każdy kolor odpowiada za inny rodzaj akcji. Sama szata graficzna mnie osobiście nie porywa, ale nie kłuje w oczy.
Partner
Liczba wystawionych
opinii: 27
01.08.2022 20:11
Proste zasady, sporo opcji - nie dla zamulaczy. Na luzie można zagrać w godzinkę, jak ktoś nie przeprowadza szachowych analiz wszystkich dostępnych ruchów. Rewelacyjnie wykorzystana mechanika mankali.
Liczba wystawionych
opinii: 332
15.06.2022 08:25
Bruno Cathala, który wziął na warsztat domino i zrobił z niego franczyzę, stuningował także mancalę.
Rozkładamy siatkę kafelków na pustyni, zaludniamy je meplami, po czym zbieramy je w garść i rozsiewamy po jednym, żeby ugrać jak najwięcej.
Żeby dodać grze pikanterii, w Pięciu Klanach licytujemy kolejność wykonywania ruchów w turze. W grze dwuosobowej każdy dysponuje dwoma pionami, zatem można przygotować sobie sekwencję ruchów, aby zebrać, co się zasiało.
Jak już gra dzieje się w Oriencie, to musi być egzotyczny przepych. Każdy kolor mepli robi co innego oraz do czego innego służy. Desantując drewnianych koleżków trzeba tak celować, żeby ostatni pasował kolorem do któregoś z tubylców, wtedy można zebrać jednobarwnych i zrobić z nimi coś pożytecznego. Bez wchodzenia w detale, meple zapewniają punkty, forsę, terytorium, karty dżinnów oraz służą jako skrytobójcy.
Ważne jest, na jakim kaflu kończy się ruch, gdyż daje to konkretną akcję do wykonania. Stawia się pałace, sadzi palmy, pozyskuje karty towarów i fakirów z targowiska, zdobywa przychylność dżinnów.
Karta pustynnego ducha zapewnia bonus, lepsze punktowanie, wprowadza specjalne zasady i wszelakie korzyści.
Pustynia nie byłaby sobą bez walki o terytorium. Kiedy zabieramy ostatniego mepla z kafla, ten staje się naszym terytorium, co zaznaczamy umieszczając nań nieporuszalnego wielbłąda.
Pięć Klanów to Bruno w pełnej formie i na bogato. Gra jest bajecznie prosta w rozgrywce. Jej mechaniki są misternie pozaplatane w atrakcyjny kobierzec. Jest przyjemna w graniu i atrakcyjna z wyglądu.
Liczba wystawionych
opinii: 52
13.11.2021 20:30
Ciekawa gra, z fajną fabułą. Gra sprawdza się zarówno dla dwojga jak i czworga graczy. Proste zasady pozwolają na wprowadzenie nowych graczy.
Liczba wystawionych
opinii: 276
06.08.2021 09:51
Jeden z klasyków powraca. Super, że po latach wydawnictwa decydują się na dodruk gier, bo osoby wchodzące do naszego hobby mają szansę na uzupełnienie kolekcji. Czekam na tą grę, bo mimo upływu lat mechaniki się nie starzeją i jest to jedna z gier którą warto mieć w kolekcji :)