Kalendarz adwentowy
Kalendarz adwentowy

Pchli cyrk

Liczba graczy: 2 - 5
Czas gry: 15 - 30 minut
Wiek od: 6 lat
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Autorzy: Reiner Knizia
Wydanie polskie: Muduko
Wydanie oryginalne: AMIGO
Pchli Cyrk to znana na całym świecie rodzinna gra karciana jednego z najpopularniejszych projektantów gier: niemieckiego matematyka Reinera Knizii. Dzięki kompaktowym rozmiarom i prostym zasadom sprawdzi się nie tylko na rodzinnym stole, ale też w podróży lub na imprezie. Zadaniem graczy jest skompletowanie zestawu jak najbardziej wartościowych cyrkowców przed końcem gry. W swojej rundzi... czytaj dalej
[współpracareklamowa] Egzemplarz gry otrzymaliśmy bezzwrotnie od wydawnictwa Muduko, za co bardzo dziękujemy! Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji.

TEMATYKA
Pchli cyrk to gra o dobieraniu kart w odpowiednich kolorach i układaniu ich w zestawy tych samych liczb – temat jest kompletnie nieistotny i o ile nie liczycie na to, że poczujecie się jak prawdziwa pchła w rzeczywistym cyrku, to nie będzie rozczarowania. Klimat ten jest miłym dodatkiem, aby nie patrzeć wyłącznie na łyse cyfry i jednolite barwy i jednocześnie dobrze dopasowany do odbiorcy – moim dzieciom zdecydowanie się spodobał.

INSTRUKCJA
Nie ma co się rozpisywać – wszystko dobrze opisane.

MECHANIKA
W swoim ruchu trzeba zrobić jedną rzecz – dobrać kartę. Jednak zanim to zrobię, mogę odkryć nową kartę z talii i położyć ją na środku stołu w puli, z której się dobiera. Powiększanie puli mogę wykonać kilkukrotnie. Super! W takim razie wyłożę sobie na środek tuzin kart, żeby dobrać dokładnie taką, jaka mi potrzebna! O nie, nie, nie tak prędko, jeśli podczas dokładania okaże się, że próbuję właśnie dołożyć kartę takiego samego koloru, jaki w puli już się znajduje, to zamiast tego muszę dobraną kartę odrzucić i kończę swój ruch, niczego nie dobierając. Taka kara za zachłanność. Kolorów jest 10, a więc, jeśli na stole leży 5 kart, to ryzyko jest połowiczne, a jeśli leży już 10, to mogę być pewien, że nie da się dobrać kolejnej i powinienem coś dobrać. Szacowanie ryzyka jest bardzo fajnym elementem tej gry i bardzo szybko załapują to dzieci, do których gra jest skierowana, co zdecydowanie będzie przydatną w życiu umiejętnością. 

No dobra, ale po co te karty się dobiera. Ano po to, aby wykładać je w zestawach – triach tej samej liczby – co da nam na koniec 10 punktów zwycięstwa. Jak się zapewne domyślacie, kto zdobędzie najwięcej punktów, wygrywa. Dodatkowo karty dobrane a niepołączone w zestawy również dadzą nam punkty na koniec gry, ale tylko jedna karta w każdym z posiadanych kolorów. Jeśli mam szarą 5 i szarą 7, to za siódemkę dostanę 7 punktów a za piątkę nic. Jak łatwo się domyślić trio jedynek warto wyłożyć od razu (bo na ręce zapunktują co najwyżej za 3 punkty), a nad triem szóstek można pomyśleć, bo w pewnych okolicznościach można na nich zarobić 18.

Wszystko to są całkiem ciekawe decyzje, jednak ciut za trudne w mojej opinii dla sześciolatków. O ile dzieci w tym wieku będą w stanie odpowiednio dobierać karty i składać w zestawy, o tyle policzenie co da więcej punktów, to już raczej zabawa dla nieco starszych. Dlatego wiek 6+ powinien być opatrzony swego rodzaju gwiazdką.

CZAS ROZGRYWKI
15-30 minut wg pudełka, co zdecydowanie potwierdzam.

WYKONANIE
Karty są płótnowane, co w dobie robienia wszystkiego po taniości cieszy tym bardziej, a cena w zakresie 30-40 zł jest przyzwoita.
 
PODSUMOWANIE
Pchli cyrk jest zdecydowanie wartością dodaną, uczy dzieci szacowania ryzyka i mechaniki kuszenia losu. Z kolei nieco starszych zachęca do liczenia i analizowania, co ile da punktów. Niestety w grze jeden parametr nie wyróżnia się na tle setek innych gier karcianych – emocje. Nie zrozumcie mnie źle, gra nie jest ich pozbawiona, kuszenie losu jest zdecydowanie ekscytujące, ale niestety reszta gry nie wzbudza takich uczuć, jakich bym oczekiwał. Niemniej jednak warto w Pchli cyrk zagrać, aby samemu się o tym przekonać, wszak jedynym zarzutem są tu najbardziej subiektywne uczucia.

/Bartek

Podoba mi się:

Uczy szacowania ryzyka.
Z sukcesem wprowadza dzieciom mechanikę kuszenia losu.

Nie podoba mi się:

Liczenie punktów za trudne dla sześciolatków.
Reklama
Najlepsze gry planszowe, Wsiąść do Pociągu, Catan, Osadnicy z Catanu, najlepsze planszówki, Carcassonne gra, gry planszowe dla 2 osób, gry planszowe sklep, Splendor, Arnak, Everdell, tanie planszówki, gry na imprezę, Brass: Birmingham, Root, Tajniacy, 5 sekund, Pociągi gra planszowa, top gier planszowych, gry planszowe na prezent, Gloomhaven, Monopoly, Terraformacja Marsa, Scrabble cena, Azul, ranking gier planszowych, gry planszowe na imprezę, gry planszowe dla dzieci, top lista, aktualności gier planszowych, zapowiedzi gier, przedsprzedaże planszówek, kalendarz premier, Wiedźmin.
Wykorzystujemy pliki cookies do celów statystycznych, analitycznych, personalizacji treści i reklam oraz celów związanych z bezpieczeństwem naszego serwisu. Korzystanie ze strony planszeo.pl bez zmiany ustawień przeglądarki lub zastosowania funkcjonalności rezygnacji opisanych w Polityce Prywatności oznacza, że pliki cookies będą zamieszczana na urządzeniu, z którego korzystasz. Więcej na temat cookies znajdziesz w Polityce Prywatności dostępnej pod linkiem Polityka prywatności