Liczba wystawionych
opinii: 40
21.04.2025 12:55
Pagan: Tajemnica Roanoke to gra, która zaskakuje głębokością i klimatem. Asymetryczna rozgrywka sprawia, że każda strona oferuje zupełnie inne doświadczenia. Zasady są proste, ale gra zmusza do podejmowania trudnych, strategicznych decyzji. Duża regrywalność i wysoka jakość wykonania czynią ją grą, do której chętnie się wraca. Choć może wymagać nieco więcej czasu na zrozumienie, dla fanów gier planszowych z bogatym tematem i wyzwaniem, Pagan to prawdziwa perełka. Idealna dla graczy szukających czegoś innego.
Liczba wystawionych
opinii: 91
30.03.2025 22:14
Już rok temu chciałem ją nabyć, niestety nie była już dostępna, trzeba było czekać na dodruk, od grudnia leżała na półce wstydu. Ale wreszcie zagrana!
Zacznę od tego, że bardzo podoba mi się wykonanie kart, grafiki na nich, planszetki graczy w podstawce bardzo klimatyczne z rozpisanymi akcjami. Ja jeszcze zakupiłem sobie znaczniki drewniane, meeple i matę bezpośrednio od lucky duck games i mogę powiedzieć, że mata jest świetna, mamy na niej zaznaczone wszystkie akcje i miejsce na nasze komponenty. Nie lubię kartonowych znaczników, dlatego mam większą przyjemność grając drewnianymi meeplami przy okazji są one bardziej czytelne, tak jak pozostałe żetony.
Co do samej gry hype jest na nią bardzo duży, teraz już rozumiem o co tyle zamieszania świadomie wybrałem grę wiedźmą, bo wiem, że gra się nią ciężej przynajmniej w samej podstawce nie wiem czy to kwestia balansu czy wymaga większego ogrania, same dodatki jeszcze poczekają na ogranie. Czułem klimat gry od wyboru wieśniaka którym będę do śmierci z rąk łowcy. Bardzo podoba mi się wielowymiarowość tej rozgrywki i przepychanki na odwiedzanych wiśniakach, bo idziemy tam po to, żeby umieścić sekrety na określonej grupie wieśniaków (trzy sekrety równa się jedna przysługa, trzy przysługi na jednym wiśniaku równają się możliwości odprawienia na nim rytuału i wygrania gry przez wiedźmę), z drugiej strony na każdym wiśniaku mamy jakieś akcje z których chcemy korzystać, żeby zagrać karty, zdobyć wpływ czy dobrać więcej kart, trzecia warstwa to próbujemy kłamać i wyprowadzić łowcę w pole.
Następna sprawa to zagrywanie kart w końcu gra opiera się na nich, karty zagrywamy opłacając je wpływem, ja mogłem dodawać mocne zaklęcia które mi pomagały, a łowcy utrudniały pracę, wzmacniałem też swojego chowańca z którego zdolności mogłem korzystać, ważyłem mikstury, które wypić można było dopiero po umieszczeniu na nich wymaganej ilości sekretów. To też kolejna zagwozdka w rozgrywce na ile umieszczać sekrety na wieśniakach, a na ile przygotowywać sobie mikstury.
Pamiętajmy, że łowca w tym czasie nie próżnuje, prowadzi śledztwo zbiera wskazówki i dowody. Jeżeli odwiedza wieśniaka z trzema umieszczonymi wskazówkami, zdobywa jeden dowód, trzy dowody pozwalają mu uniewinnić jednego wieśniaka, którego dobiera z talii podejrzanych. Może też wyeliminować jakiegoś podejrzanego wieśniaka jeżeli ma na nim umieszczone trzy wskazówki i przynajmniej po jednej na pozostałych wieśniakach. Jeżeli trzy razy się pomyli to przegrywa, dodatkowo przy każdej pomyłce traci wszystkie żetony wskazówek na wieśniakach, jeżeli uniewinni ośmiu wieśniaków to wygrywa grę. Łowca podobnie jak wiedźma dysponuje kartami, w jego przypadku są to karty śledztwa oraz wydarzeń, które utrudniają grę drugiej stronie i pomagają mu.
Bardzo mi się podoba asymetria grając łowcą lub wiedźmą będziemy mieli zupełnie inne odczucia z gry, następna rzecz karty które są bardzo sytuacyjne i na pierwszy rzut oka mogą wydać się bezwartościowe, ale zagrane w odpowiednim momencie mogą przechylić szalę na naszą korzyść, dlatego do ich zagrania warto się przygotować wcześniej.
Ja starałem się wywierać presję na łowcy i blefować z podejrzanymi wieśniakami, co spowodowało elimanację jednego niewinnego przez łowcę, tylko niestety później przekombinowałem, a to był dobry moment na skupieniu się na wygraniu gry, bo łowca traci wtedy wszystkie wskazówki. A tak zdążył się odbudować i w międzyczasie uniewinnić kilku wieśniaków, cała zabawa jest w tym, że wiedźma nie wie jacy zostali uniewinnieni.
Kolejna rzecz bardzo przyjemna to blokowanie sobie określonych wieśniaków, bo nasze meeple zostają w turze drugiego gracza i żeby móc umieścić na takim wieśniaku swojego meepla musimy wydać znajdujący się pod nim jeden sekret w przypadku wiedźmy lub wskazówkę pod konkretnym w przypadku łowcy. Dużo małych decyzji, dużo blefu i dedukcji i niedosyt na koniec gry przez to chce się wrócić i spróbować raz jeszcze przechytrzyć łowcę.
A z drugiej strony, mam wrażenie, że łowca ma o wiele łatwiej, nie podoba mi się, że rozgrywka w pewnym momencie zaczyna się przeciągać w czasie, a łowca wie kim jest wiedźma, a ona wie, że on wie i potem to już takie utrudnianie sobie wzajemnie, gdzie wiadomo jaki będzie koniec.
Ciekawy jestem jak wypada gra w konkretne scenariusze i z dodatkami.
Mieszkańcy Roanoke nie mogą się czuć bezpieczni, bo na pewno tam wrócę.
8/10
Liczba wystawionych
opinii: 27
18.03.2025 12:53
Dobra gra, cały czas czuć oddech gracza po drugiej stronie na szyi, z perspektywy łowcy każdy ruch jest podejrzany, a z perspektywy wiedźmy każdy ruch łowcy brzmi jak dźwięk pochodni wbijanej w stos patyków, na którym stoimy.
Liczba wystawionych
opinii: 1
11.03.2025 09:33
Niesymetryczna karcianka już w swojej wersji podstawowej cechująca się bardzo dużą regrywalnością. Zawiera ciekawe mechanizmy z TCG. Niesymetryczność stron powoduje, że zmiana z wiedźmy na łowcę daje dwie, świeże rozgrywki przy jednym posiedzeniu. Kropką nad "i" jest spójność mrocznie-urkoliwiego świata z tym co funduje nam mechanika tytułu.
Liczba wystawionych
opinii: 70
23.02.2025 14:29
Jedna z ulubionych gier dla dwóch osób. Klimatyczna i emocjonująca choć potrafi też się dłużyć. Niemniej ogromną zaletą jest asymetryczność postaci.
Liczba wystawionych
opinii: 71
11.02.2025 22:57
Niezła gra. Rozumiem z czego wynikają zachwyty, ja po prostu tego nie poczułem. Bawiłem się całkiem ok, pograliśmy parę razy i Pagan ruszył dalej w świat bo przestałem odczuwać potrzebę powrotu. Czy dodatki by coś zmieniły? Może tak, może nawet kiedyś sprawdzę, obecnie to taka mocna 7, przy jakiejś okazji chętnie zagram, w domu jednak mieć nie muszę
Partner
Liczba wystawionych
opinii: 2
06.02.2025 19:42
Totalny brak balansu, gdzie Łowca wygrywa ogromną część rozgrywek. Zagraliśmy z dodatkiem "Za Palisadą" i już po pierwszej partii z tym dodatkiem widać, że gra w końcu jest emocjonująca, gdzie do końca nie wiadomo kto wygra. Jeżeli miałbym grać, to tylko z tym dodatkiem. Dodatek naprawia podstawkę.
Liczba wystawionych
opinii: 4
27.01.2025 22:50
Minusy: Napisy na kartach mają małą czcionkę i kolory frakcji powinny być bardziej odróżniane np. jak światła drogowe : zielony, żółty i czerwony
Liczba wystawionych
opinii: 18
21.01.2025 14:31
To bardzo dobra karciana gra dwuosobowa z ciekawym twistem. Otóż oprócz asymetrycznych stron i własnych talii masz jeszcze na środku planszy wieśniaków na których kładziesz swoje meeple (taki trochę worker placement) i blokujesz je przeciwnikowi. Łowca musi odkryć który z wieśniaków jest tak naprawdę czarownicą, a czarownica zgromadzić na swoim wieśniaku odpowiednią ilość zasobów. Oczywiście zbieranie zasobów na konkretnym wieśniaku jest od razu podejrzane i jest to zabawa w kotka i myszkę. Zwłaszcza, że łowca może zabijać wieśniaków, ale pomylić się może tylko dwa razy. Pod koniec gry często dochodzi do sytuacji, że jest dwóch najbardziej podejrzanych wieśniaków, ale co zabawne i tu jest ukryty pewien twist. Ponieważ łowca w trakcie gry może odkrywać i sprawdzać czy wieśniak jest czarownicą czy nie. Robi to w tajemnicy przed czarownicą, więc i ona nie wie do końca czy jej blefy są warte gry, czy łowca już dawno ją przejrzał. Gra nie należy do krótkich, zwykle gramy około 2 godzin jedną partię. Jest to jednak bardzo satysfakcjonująca gra skłaniająca do dalszych rozmów po skończeniu partii. Do gry jest też już sporo dodatków z nowymi kartami czarownicy i łowcy i z nowymi wieśniakami i warunkami gry.
Liczba wystawionych
opinii: 45
16.01.2025 10:23
Gra sama w sobie jest ciekawa.. ponieważ polega na blefowaniu i wymyśleniu odpowiedniej strategii aby przechytrzyć przeciwnika. Grałam wiedźmą i przyznam, że pod koniec gra była dla mnie męcząca. Mąż wiedział już, która z postaci jest wiedźmą a ja wiedziałam, że on wie :) pozostało nam tylko nawzajem przeszkadzać sobie zakończyć rozgrywkę.. co umiejętnie robiliśmy dzięki kartom. To trwało stanowczo zbyt długo i trochę obniżyło ekscytację graniem ;) Generalnie polecam, ale myślę, że gra byłaby o wiele ciekawsza, jeśli jej mechanika bardziej przypominałaby The Thing i była przeznaczona dla większej ilości graczy,
Liczba wystawionych
opinii: 7
06.01.2025 15:45
Świetna gra. W tej chwili nasza topka ✌🏻
Liczba wystawionych
opinii: 2
03.12.2024 13:57
Uwielbiam tę grę! Wspaniałe wykonanie. Klimat wylewa się z plansz (lub maty), kart i żetonów (polecam drewniane). Mam wszystkie dodatki i na pewno kupię wszystko co do tej gry wyjdzie. Na razie napawam się podstawką, bo ilość kombinowania i różnorodność kart starcza na wiele godzin zabawy. Tym bardziej, że przemiał kart w pojedynczej rozgrywce nie jest duży. Tak jak wspominają inni gracze: najpierw czerpiemy przyjemność z gry, a potem nie mniejszą z rozmów po partii. Bardzo bym chciał, żeby stworzyła się jakaś scena turniejowa.
Liczba wystawionych
opinii: 154
27.11.2024 14:17
Dedukcja w grze jest bardzo zachowawcza. Właściwie sam element ludzki tej gry działa na niekorzyść. Nic nie da się zrobić żeby nie zdradzać naszych zamiarów. Ale czy to wada czy zaletą w końcu trzeba się domyślać. Gra zdecydowanie dla dwójki stałych graczy nowym się raczej nie spodoba. Wykonanie naprawdę super grafiki i niespotykana grubość tektury.
Liczba wystawionych
opinii: 47
17.11.2024 03:43
Bardzo klimatyczna, niełatwa gra. Rozgrywka jest głęboka i pełna emocji.
Liczba wystawionych
opinii: 53
26.10.2024 22:02
Bardzo klimatyczna gra. Wiedźma ucieka i chowa się, Łowca goni i szczuje. Tylko biedni ci wieśniacy...
Rozgrywka polega na dobieraniu znaczników w odpowiednie sposoby, zagrywaniu kart i korzystaniu z ich efektów. Blef, dedukcja i odrobina szczęścia są potrzebne do wygranej.
Liczba wystawionych
opinii: 176
13.10.2024 20:01
Ta gra spośród wszystkich gier w jakie grałem wywołała u mnie najwiękksze emocje. Świetna karcianka ze świetnym klimatem. Jeszcze mnie nigdy nie miałem takich ciarkek na plecach jak podczas rozgrywki w tą grę. Po rozgrywce jeszcze 20 minut gadaliśmy o tym co się działo co można zrobić lepiej podczas partii. Grałem w mtg, yugioh, pokemony, gejsze, mindbuga, radlandsy no żadna nie dorasta Paganowi do pięt. Jedynie Elekt z dodatkami jest tak na równi
Liczba wystawionych
opinii: 131
05.10.2024 14:43
Zagrałem kilka razy i zawsze miałem wrażenie, że balans w tej grze nie istnieje. Łowca moim zdaniem ma prościej, a wiedźma musi mocno kombinować żeby wygrać. Dodatkowo, jak na grę pojedynkową, to każda rozgrywka się dłużyła. Oczekiwałem czegoś innego. Po tych paru rozgrywkach nie mieliśmy wielkiej chęci już do niej siadać i poszła na sprzedaż. Teraz pewnie cieszy nowego nabywcę, tym bardziej, ze gra trudno dostępna. Niech bawi się dobrze, mi nie podeszła.
Liczba wystawionych
opinii: 158
15.09.2024 16:10
Wspaniała, asymetryczna dwuosobowa gra z ukrytą tożsamością. Zarówno grając wiedźmą, jak i łowcą człowiek bawi się wyśmienicie i próbuje rozgryźć przeciwnika. Mata bardzo ułatwia rozgrywkę i jest pięknie wykonana, więc polecam wszystkim fanom tytułu.
Liczba wystawionych
opinii: 48
11.09.2024 13:39
Wyjątkowa i bardzo emocjonująca gra pojedynkowa. Rozszyfrowanie planów przeciwnika sprawia mnóstwo satysfakcji.
Liczba wystawionych
opinii: 767
09.09.2024 20:46
Pagan: Tajemnica Roanoke to asymetryczna gra dwuosobowa. Jeden gracz wciela się w Wiedzmę, która chce odprawić rytuał, drugi przybiera rolę Łowcy, który ma za zadanie zidentyfikować Wiedźmę wśród wieśniaków. Głównymi mechanikami w grze są: zarządzanie ręką oraz worker placement. Gracze mają 3 pionki, które wysyłają do wieśniaków. Wykonują akcję oraz rozmieszczają sekrety i poszlaki. Każdy gracz ma swoje unikalne talie i własne akcje. Po pięciu partiach wciąż nie rozgryzłam tej gry, wciąż odkrywam coś nowego, pomimo zagrywania tych samych kart. Jednak one wychodzą w różnych momentach, dzięki czemu gra pomimo swojego określonego formatu, potrafi być zaskakująca i dynamiczna. Kiedy gracze poznają już karty, partie stają się potyczką umysłów, w której wygra sprytniejszy. Nie czułam za bardzo, żeby losowość dobieranych kart mi w jakiś sposób przeszkadzała. Rozgrywka trwa na tyle długo, że rozkładają się te karty i nie można na nie zrzucić całej winy. Nie powiedziałabym, że jest to gra dedukcyjna, bo w moich partiach absolutnie tego nie czuję, dużo bardziej widzę tu eurosuchara, w którym optymalizujemy swoje ruchy i analizujemy planszę po rozegraniu tury przeciwnika. Pagan podoba mi się, choć czuję, że ledwo poznałam tę grę. Wciąż wygranie w nią jest dla mnie zagadką.
Ocena po 5 partiach. 3 gry jako Wiedźma, 2 jako Łowca. Średni czas gry = 127 min.
Liczba wystawionych
opinii: 45
27.08.2024 17:47
Dawno nie grałem w tak świetną grę dwuosobową!
Kwestia zagrywania kart,blefu i próba oszukania/zwiedzenia przeciwnika...cud miód i orzeszki. Polecam z całej epy.
Liczba wystawionych
opinii: 233
18.07.2024 14:05
Gra bardzo klimatyczna. Świetny tytuł pojedynkowy. Asymetryczny. Przyjemna wizualnie. Pojawia się dużo dodatków.
Ale:
- zasady nie są proste,
- symbole używane na kartach są nieczytelne i utrudniają rozgrywkę (może ludzie z lepszym wzrokiem tego nie odczuwają).
Liczba wystawionych
opinii: 14
01.06.2024 15:23
Uwielbiam tą grę. Każda rozgrywka wzbudza emocje, niezależnie, która postacią gram. Po zakończonej partii, mam ochotę na kolejną. Podoba mi się asymetryczność postaci i ich różne cele. Gra jest bardzo ładnie wykonana, rysunki klimatyczne, tektura dość gruba, osobiście nie widzę potrzeby kupowania maty do gry, za to drewniane znaczniki to dla mnie must have. Grałam z nimi i bez nich i uważam, że warto je dokupić, są dużo przyjemniejsze w dłoni niż te tekturowe, a pionki są też bardziej widocznie. Obecnie jest to moja ulubiona gra dla dwóch osób.
Liczba wystawionych
opinii: 235
31.05.2024 17:45
Dwuosobowa gra z dużą ilością móżdżenia. Uwaga na próg wejścia: struktura rundy jest prosta, ale mniejsze zasady powodują, że dwa razy czytałem instrukcję, potem gameplay i dopiero czułem się gotów do gry. Dodatkowo, jeśli rozgrywka ma być sensowna, obydwaj gracze muszą znać zasady dość dobrze. Ostatecznie jednak gra daje ogrom możliwości dzięki kombogennym kartom, do tego dedukcja łowcy i blef czarownicy ścierają się nad stołem. Zagrałem kilka razy w podstawkę i nadal mam poczucie, że jeszcze dużo można w niej odkryć. To ustawia ją jako jedną z najlepszych gier dwuosobowych, do tego w dobrej cenie, dlatego serdecznie polecam spróbować (po dobrym zapoznaniu się z zasadami, inaczej pierwsza rozgrywka może Was od tej gry odepchnąć).
Liczba wystawionych
opinii: 4
30.05.2024 12:28
Najlepsza gra dla dwojga!
Liczba wystawionych
opinii: 148
10.05.2024 12:27
Gra może nie wywołała we mnie efektu 'wow', ale muszę przyznać, że gra się naprawdę przyjemnie, zarówno wcielając się w Łowcę, jak i Wiedźmę. W Paganie znajdziemy mieszankę kilku mechanik: zajmowanie pól akcji, zarządzanie ręką, ale przede wszystkim dedukcję oraz blef (głównie w przypadku Wiedźmy). Grając Łowcą głowimy się ciągle, który wieśniak jest Wiedźmą i próbujemy jej uprzykrzać życie (np. zagrywając karty śledztwa, tak aby utrudnić Wiedźmie korzystanie z pól akcji). Natomiast gdy wcielamy się w Wiedźmę, czujemy dreszczyk emocji i kombinujemy, jak nie dać się złapać. Staramy się odwrócić uwagę od naszej postaci tak, aby nakierować Łowcę na innego wieśniaka. Oprócz tego będziemy też ważyć mikstury, a także rzucać zaklęcia i uroki, aby utrudnić Łowcy poszukiwania. Z minusów tej gry jest czas rozgrywki, czasami mi się dłużyła, bo trwała 2 godziny. Nie mam problemu z długimi grami, ale jeśli chodzi o gry dedukcyjne, to jednak wolałabym, aby były krótsze. Mimo tego nie zniechęciłam się i lubię wracać do tej gry.
Partner
Liczba wystawionych
opinii: 2
06.05.2024 12:34
Świetna zabawa, która po nieco ospałym początku szybko przemienia się w emocjonującą wymianę razów z dużą ilością interakcji pomiędzy graczami i napięciem do samego końca rozgrywki.
Liczba wystawionych
opinii: 160
04.05.2024 10:50
Mega ciekawa planszówka na 2 osoby
Liczba wystawionych
opinii: 179
04.05.2024 06:50
Klimatyczne, pokerowe i emocjonujące przeciąganie liny pomiędzy dwiema osobami. Gra przy której trzeba zachować kamienną twarz i emocje na wodzy. Przystępnie napisane instrukcja, nieskomplikowane zasady. Na uznanie zasługuje też dopasowana szata graficzna projekt kart, mat i planszetek graczy, z jednym małym minusem w postaci zbyt małej czcionki na kartach. Gra wymaga ogrania i poznania zagrywanych kart aby uzyskać płynną i nieprzydługawą rozgrywkę.
Liczba wystawionych
opinii: 13
26.04.2024 20:05
Gra dobrze wygląda, elementy również są dobre jakościowo. Zasady przystępne, opisy na kartach proste i zrozumiałe. Pomysł gry jest ciekawy i dał mi powiew świeżość. Jednak... mimo, że partia nie jest jakaś szczególnie długa, to ta gra mi się "ciągnie". Po trzech rozgrywkach nie chciałem już do niej wracać i dawać więcej szans, została sprzedana. Mimo wszystko polecam przynajmniej spróbować, rozumiem dlaczego innym może się podobać.
Liczba wystawionych
opinii: 11
19.04.2024 01:02
Świetna gra dla 2 osób. Ciekawe i zabawne momenty, które wynikają z mechaniki gry to na pewno na plus. Dość prosta w opanowaniu
Liczba wystawionych
opinii: 47
16.04.2024 14:28
Po obejrzeniu recenzji, obawiałem się, że mi się ta gra nie spodoba. Recenzenci byli zachwyceni, więc stwierdziłem że dam szansę. No i jest super. Nie jest to moje top, ale z przyjemnością zagram jeszcze nie raz.
Liczba wystawionych
opinii: 492
16.04.2024 10:28
Uwielbiamy ten tytuł ! Dwie mocne postaci, które próbują się prześcignąć z wypełnieniem osobistego celu. Zasady proste, grafiki świetne, rozgrywka wciągająca. Wszystko siedzi - i jeszcze dwuosobówka <3 !
Partner
Liczba wystawionych
opinii: 17
05.04.2024 11:35
Bardzo przyjemna gra pojedynkowa z ukrytą tożsamością. Asymetria pomiędzy wiedźmą a łowcą dająca nieco odmienną rozgrywkę po każdej ze stron.
Liczba wystawionych
opinii: 576
11.03.2024 22:54
No i co ja mogę powiedzieć o tej grze. Dla mnie to 10/10. Genialne połączenie mechanik - dedukcji, zarządzania ręka, worker placement. Do tego to baardzo klimatyczna gra.
Czarownica chce odpalic rytual, jednoczesnie chowajac sie przed lowca. A lowca szuka poszlak, patrzy na ruchy czarownicy i kmini jak tu ja zlapac.
No re we la cja! Do tego ta gra jest tak cudownie wydana i ta kreska 💜
Partner
Liczba wystawionych
opinii: 5
11.03.2024 07:39
Po pierwszych rozgrywkach w Pagana podzielę się swoją opinią. Gra według mnie nie ma niskiego progu wejścia, ale nie jest też bardzo trudna w opanowaniu. Gra jest bardzo ładnie wydana, grafiki oddają klimat a tekturowych znaczników grubszych jeszcze nie spotkałem. Jeżeli już chodzi o samą rozgrywkę to jest to naprawdę super przemyślane, naprawdę trzeba się sporo nagłówkować żeby osiągnąć sukces, plus dochodzi do tego lekki element blefu który dodaje smaczka tej grze. Z każdą rozgrywką widzę, że ilość strategii i kombinacji jest tutaj dużo a kolejne dodatki wprowadzają możliwość deck buildingu. No poprostu miodzio :) Bardzo polecam, jest to jedna z lepszych jak nie najlepsza gra karciana pojedynkowa 1vs1 jak dla mnie. Nie jest prosta i banalna jak większość takich pojedynkowych gier co jak dla mnie jest mega sprawą bo tak jak już pisałem, trzeba sporo kombinować żeby wygrać, a regrywalność oczywiście ogromna, a jeszcze to budowanie swojej talii w przyszłości :D Super! 10/10