Gloomhaven: Szczęki lwa

Liczba graczy: 1 - 4
Czas gry: 30 - 120 minut
Wiek od: 14 lat
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Autorzy: Isaac Childres
Premiera: 10.08.2021
Dodruk: październik 2023
Wydanie polskie: Albi
Wydanie oryginalne: Cephalofair Games
Gloomhaven to gra kooperacyjna, w której gracze będą walczyć z potworami i realizować swoje indywidualne cele. Gra toczy się w trybie kampanii, podczas której grupa graczy korzysta z ksiąg scenariuszy, przechodząc kolejne przygody i wraz z postępami odblokowując nowe elementy. Każdy poznany scenariusz może również posłużyć jako osobna misja rozgrywana poza kampanią. Gloomhaven: Szczęki l... czytaj dalej
[współpracareklamowa] Egzemplarz gry otrzymaliśmy bezzwrotnie od wydawnictwa Albi, za co bardzo dziękujemy! Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji.

INSTRUKCJA
Jest to jedna z lepiej napisanych instrukcji jakie mieliśmy okazję czytać. Gra zawiera 5 scenariuszy tutorialowych, w których stopniowo wprowadzane są nowe zasady. Dzięki temu nie będziecie czuli się przytłoczeni liczbą możliwości i zasad od samego początku. Ważne jest to, że scenariusze wprowadzające wcale nie są nudne i przechodzenie ich daje dużo satysfakcji, a także wprowadza nas już w główny wątek historii jaką będziemy przeżywać w trakcie całej kampanii.

TEMATYKA
W grze lądujemy w świecie fantasy, w którym jesteśmy bandą poszukiwaczy przygód, którzy żyją z różnego rodzaju zleceń. Czuć klimat uniwersum, w którym żyją przeróżne istoty i potwory, a na każdym rogu czeka na nas jakaś tajemnica. Historia, którą poznajemy jest ciekawa i intrygująca, ale stanowi raczej miłe dopełnienie przygody, którą przeżywamy na planszy, a nie jest sama w sobie epickim opowiadaniem fantasy. Dla nas jest to akurat zaletą, że gra nie jest „przegadana”, a mimo to  czuć klimat  w każdej misji i mamy poczucie, że walczymy z potworami w konkretnym celu.

MECHANIKA
W Gloomhaven: Szczęki Lwa będziemy przemierzać różne lokacje, w których naszym głównym celem będzie pokonywanie wrogów stających nam na drodze. Dzięki asymetrycznym taliom kart każdy z bohaterów będzie wykonywał swoje akcje takie jak na przykład przemieszczanie się, atak, czy leczenie. I to właśnie ta mechanika akcji oparta na kartach jest dla nas największą zaletą gry. Planowanie kolejnych akcji, zarządzanie kartami oraz dopasowywanie naszych ruchów do tego co zamierza zrobić nasz sojusznik daje niesamowitą satysfakcję. Jako wielbiciele gier, w których najważniejsza jest optymalizacja swoich akcji bardzo podoba nam się, że w Gloomhaven również nasze decyzje mają bardzo duży wpływ na powodzenie kolejnych misji, a losowość w walce nie jest duża i można ją częściowo kontrolować.

CZAS ROZGRYWKI
W grze otrzymujemy księgę scenariuszy z 25 misjami. Nam przejście jednego scenariusza zajmowało 1,5-2 h, ale zazwyczaj graliśmy na podwyższonym poziomie trudności, co trochę wydłużało rozgrywkę. Oznacza to, że cała kampania to dziesiątki godzin przyjemnie spędzonych nad planszą. Co więcej gra nie jest jednorazowa jeżeli nie przyklejamy naklejek na mapę (tak jak my to robiliśmy), więc nie licząc tego, że znamy fabułę, możemy przejść całą kampanię jeszcze raz i wybierając inne postacie będziemy mieli zupełnie inne doświadczenia z rozgrywki.
 
WYKONANIE
Pomysł na zamianę kafelkowej planszy na księgę, którą tylko otwieramy na odpowiedniej stronie i już mamy przygotowaną mapę jest genialny. Znacznie ułatwia i skraca to przygotowanie gry. Figurki postaci są bardzo dobrze wykonane i aż proszą się o pomalowanie. Na plus także wypraska, w której można łatwo poukładać wszystkie elementy oraz pudełko na żetony, które wystarczy wyjąć na stół przed rozgrywką. 

Podoba mi się:

Bardzo przemyślane i dobrze wykonane komponenty pomagające w przygotowaniu rozgrywki
Idealny balans pomiędzy przeżywaniem przygody oraz obmyślaniem taktyki
Różnorodność przeciwników, z którymi musimy się zmierzyć oraz ciągły rozwój naszych postaci dają dużą regrywalność
Kooperacja, w której każdy podejmuje decyzje sam, ale te decyzje mają duży wpływ na pozostałych graczy

Nie podoba mi się:

Przy większej liczbie graczy scenariusze mogą się trochę dłużyć. Według nas gra najlepiej sprawdza się na 2 osoby
Teoretycznie kolejni gracze mogą dołączyć w trakcie kampanii, ale będą oni słabsi niż postacie, które mają już za sobą wiele scenariuszy. Dlatego zdecydowanie najlepiej grać w stałym składzie osobowym
Reklama
Najlepsze gry planszowe, Wsiąść do Pociągu, Catan, Osadnicy z Catanu, najlepsze planszówki, Carcassonne gra, gry planszowe dla 2 osób, gry planszowe sklep, Splendor, Arnak, Everdell, tanie planszówki, gry na imprezę, Brass: Birmingham, Root, Tajniacy, 5 sekund, Pociągi gra planszowa, top gier planszowych, gry planszowe na prezent, Gloomhaven, Monopoly, Terraformacja Marsa, Scrabble cena, Azul, ranking gier planszowych, gry planszowe na imprezę, gry planszowe dla dzieci, top lista, aktualności gier planszowych, zapowiedzi gier, przedsprzedaże planszówek, kalendarz premier, Wiedźmin.
Wykorzystujemy pliki cookies do celów statystycznych, analitycznych, personalizacji treści i reklam oraz celów związanych z bezpieczeństwem naszego serwisu. Korzystanie ze strony planszeo.pl bez zmiany ustawień przeglądarki lub zastosowania funkcjonalności rezygnacji opisanych w Polityce Prywatności oznacza, że pliki cookies będą zamieszczana na urządzeniu, z którego korzystasz. Więcej na temat cookies znajdziesz w Polityce Prywatności dostępnej pod linkiem Polityka prywatności