[współpracareklamowa] Egzemplarz gry otrzymaliśmy bezzwrotnie od wydawnictwa Portal Games, za co bardzo dziękujemy! Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji.
TEMATYKA
W Erze Innowacji wcielamy się w lud, który będzie kolonizować krainy i rozbudowywać swoją infrastrukturę. Gra nie należy do klimatycznych, ale asymetryczne zdolności frakcji pozwalają odrobinę bardziej wczuć się w temat.
INSTRUKCJA
Era Innowacji jest zaawansowaną grą, więc dla osób mniej doświadczonych przebrnięcie przez instrukcję i zrozumienie kluczowych koncepcji może nie być łatwe. Dużym plusem instrukcji jest to, że zaznaczono fragmenty, w których gra różni się od Terra Mystica, więc osoby, które znają zasady pierwowzoru szybko nauczą się też Ery Innowacji.
MECHANIKA
Dla wielu graczy mechanizm tej gry (znany też z Terra Mystica i Projektu Gaja) jest absolutnym majstersztykiem i najlepszym co widzieli w grach. Trzeba przyznać, że dzieje się tu sporo i wszystko jest ze sobą bardzo elegancko połączone, więc te zachwyty są uzasadnione. A więc w skrócie co będziemy robić w tej grze?
Kluczowa jest rozbudowa naszej kolonii, którą możemy powiększać poprzez budowanie nowych warsztatów albo ulepszanie już istniejących budynków. Unikalnym mechanizmem, który jest znany z Terra Mystica jest konieczność przekształcenia terenu tak, aby odpowiadał naszej frakcji przed wybudowaniem czegokolwiek. Era Innowacji błyszczy jeżeli chodzi o aspekt przestrzenny budowania. Musimy tak ustawiać budynki, aby stworzyć z nich miasta, czyli zgrupowania o konkretnej wartości budynków. Dodatkowo, budowanie w sąsiedztwie innych graczy będzie dawało tym sąsiadom istotne benefity.
Oprócz głównej mechaniki rozbudowy na mapie znajdziemy tu też awansowanie na torze nauki, które będzie dawać nam dodatkowy dochód i punkty na koniec gry oraz zdobywanie nowych zdolności w trakcie partii. Właśnie te zdolności to tytułowe innowacje i jedna z największych zmian w stosunku do Terra Mystica.
CZAS ROZGRYWKI
Czas partii zależny jest od liczby graczy. W składzie 4-osobowym partia zajmuje nam ok. 3,5 godz.
WYKONANIE
Wszystkie elementy są dobrej jakości. Plusem są dwuwarstwowe planszetki graczy, które sprawiają, że wszystkie budynki i kafelki nie latają przy lekkim zahaczeniu ręką.
PODSUMOWANIE
Era Innowacji to trzecia gra z tej rodziny i dla mnie chyba najlepsza z całej trójki. Klimat fantasy dużo bardziej mi pasuje niż kosmiczny w Projekt Gaja, a mechaniki, które zostały dodane urozmaicają rozgrywkę. Nadal jednak w swoim rdzeniu jest to stara dobra Terra Mystica, która mimo upływu lat cały czas się broni swoimi unikalnymi mechanikami i specyficznym rodzajem interakcji między graczami. Krótko mówiąc jest to klasyk w nowym wydaniu i must have dla wszystkich fanów euro.
/Łukasz