Kalendarz adwentowy
Kalendarz adwentowy

Era innowacji

Liczba graczy: 1 - 5
Czas gry: 40 - 200 minut
Wiek od: 14 lat
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Autorzy: Helge Ostertag
Premiera: 08.02.2024
Dodruk: 19.11.2024
Wydanie polskie: Portal Games
Wydanie oryginalne: Capstone Games
Era Innowacji to nowe podejście autorów do klasycznej Terra Mystica. Czerpie z pierwowzoru to co najlepsze, a jednocześnie dodaje nowe warstwy strategiczne i zwiększa jego regrywalność. Wkrocz jedną z 12 unikatowych frakcji na mapę, wznoś budynki, łącz je w miasta, rozwijaj naukę i zdolności swojego ludu w rozbudowanej, strategicznej grze euro, która stawia na rozwój, planowanie i mądrą... czytaj dalej
[współpracareklamowa] Egzemplarz gry otrzymaliśmy bezzwrotnie od wydawnictwa Portal Games, za co bardzo dziękujemy! Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji.

TEMATYKA
W Erze Innowacji wcielamy się w lud, który będzie kolonizować krainy i rozbudowywać swoją infrastrukturę. Gra nie należy do klimatycznych, ale asymetryczne zdolności frakcji pozwalają odrobinę bardziej wczuć się w temat.

INSTRUKCJA
Era Innowacji jest zaawansowaną grą, więc dla osób mniej doświadczonych przebrnięcie przez instrukcję i zrozumienie kluczowych koncepcji może nie być łatwe. Dużym plusem instrukcji jest to, że zaznaczono fragmenty, w których gra różni się od Terra Mystica, więc osoby, które znają zasady pierwowzoru szybko nauczą się też Ery Innowacji.

MECHANIKA
Dla wielu graczy mechanizm tej gry (znany też z Terra Mystica i Projektu Gaja) jest absolutnym majstersztykiem i najlepszym co widzieli w grach. Trzeba przyznać, że dzieje się tu sporo i wszystko jest ze sobą bardzo elegancko połączone, więc te zachwyty są uzasadnione. A więc w skrócie co będziemy robić w tej grze?

Kluczowa jest rozbudowa naszej kolonii, którą możemy powiększać poprzez budowanie nowych warsztatów albo ulepszanie już istniejących budynków. Unikalnym mechanizmem, który jest znany z Terra Mystica jest konieczność przekształcenia terenu tak, aby odpowiadał naszej frakcji przed wybudowaniem czegokolwiek. Era Innowacji błyszczy jeżeli chodzi o aspekt przestrzenny budowania. Musimy tak ustawiać budynki, aby stworzyć z nich miasta, czyli zgrupowania o konkretnej wartości budynków. Dodatkowo, budowanie w sąsiedztwie innych graczy będzie dawało tym sąsiadom istotne benefity.

Oprócz głównej mechaniki rozbudowy na mapie znajdziemy tu też awansowanie na torze nauki, które będzie dawać nam dodatkowy dochód i punkty na koniec gry oraz zdobywanie nowych zdolności w trakcie partii. Właśnie te zdolności to tytułowe innowacje i jedna z największych zmian w stosunku do Terra Mystica.

CZAS ROZGRYWKI
Czas partii zależny jest od liczby graczy. W składzie 4-osobowym partia zajmuje nam ok. 3,5 godz.

WYKONANIE
Wszystkie elementy są dobrej jakości. Plusem są dwuwarstwowe planszetki graczy, które sprawiają, że wszystkie budynki i kafelki nie latają przy lekkim zahaczeniu ręką.

PODSUMOWANIE
Era Innowacji to trzecia gra z tej rodziny i dla mnie chyba najlepsza z całej trójki. Klimat fantasy dużo bardziej mi pasuje niż kosmiczny w Projekt Gaja, a mechaniki, które zostały dodane urozmaicają rozgrywkę. Nadal jednak w swoim rdzeniu jest to stara dobra Terra Mystica, która mimo upływu lat cały czas się broni swoimi unikalnymi mechanikami i specyficznym rodzajem interakcji między graczami. Krótko mówiąc jest to klasyk w nowym wydaniu i must have dla wszystkich fanów euro.

/Łukasz

Podoba mi się:

Łączenie dwóch rodzajów zdolności specjalnych na początku gry zwiększające liczbę kombinacji i regrywalność.
Solidne wykonanie i dwuwarstwowe planszetki.
Zdobywanie nowych zdolności specjalnych w trakcie partii zakup innowacji.
Różne warunki punktowania i bonusy w każdej rundzie.
Unikalny rodzaj pozytywnej interakcji między graczami, w którym gracze korzystają na rozbudowie infrastruktury swoich sąsiadów.;

Nie podoba mi się:

Obszary gór oraz bagien są podobne i utrudnia to czasami zorientowanie się w sytuacji na mapie.
Mało ciekawe nagrody za awansowanie na torze nauki.
Długi czas przygotowania rozgrywki.
Reklama
Najlepsze gry planszowe, Wsiąść do Pociągu, Catan, Osadnicy z Catanu, najlepsze planszówki, Carcassonne gra, gry planszowe dla 2 osób, gry planszowe sklep, Splendor, Arnak, Everdell, tanie planszówki, gry na imprezę, Brass: Birmingham, Root, Tajniacy, 5 sekund, Pociągi gra planszowa, top gier planszowych, gry planszowe na prezent, Gloomhaven, Monopoly, Terraformacja Marsa, Scrabble cena, Azul, ranking gier planszowych, gry planszowe na imprezę, gry planszowe dla dzieci, top lista, aktualności gier planszowych, zapowiedzi gier, przedsprzedaże planszówek, kalendarz premier, Wiedźmin.
Wykorzystujemy pliki cookies do celów statystycznych, analitycznych, personalizacji treści i reklam oraz celów związanych z bezpieczeństwem naszego serwisu. Korzystanie ze strony planszeo.pl bez zmiany ustawień przeglądarki lub zastosowania funkcjonalności rezygnacji opisanych w Polityce Prywatności oznacza, że pliki cookies będą zamieszczana na urządzeniu, z którego korzystasz. Więcej na temat cookies znajdziesz w Polityce Prywatności dostępnej pod linkiem Polityka prywatności