[współpracareklamowa] Egzemplarz gry otrzymaliśmy bezzwrotnie od wydawnictwa Lucky Duck Games, za co bardzo dziękujemy! Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji.
TEMATYKA
W grze wcielamy się w członków tytułowych Plemion Wiatru, których zadaniem jest walka ze skażeniem, które doprowadziło do zniszczenia większości from życia na Ziemi. Po oczyszczeniu terenu będziemy starali się odbudować naszą cywilizację, sadząc nowe lasy i budując wioski w koronach drzew. Choć gra nie jest klimatyczna, to mechanika dobrze spina się z tematem.
INSTRUKCJA
Instrukcja jest napisana bardzo przejrzyście i dobrze wyjaśnia wszystkie zasady. Plusem jest też szczegółowy opis wszystkich rodzajów efektów kart w jednym miejscu.
MECHANIKA
Plemiona Wiatru to średniociężka gra ekonomiczna, w której będziemy zagrywać karty żywiołów, aby budować wioski na naszych planszetkach. Aby jednak osiągnąć finalny cel, jakim jest zbudowanie wioski, musimy po drodze wykonać kilka kroków.
1. Pola na naszej planszy są zanieczyszczone, więc musimy pozbyć się żetonów, które owe zanieczyszczenie symbolizują (zazwyczaj robimy to kartami ognia).
2. Na oczyszczonych polach możemy zasadzić las (karty roślin), ale kosztuje to nas wodę, którą musimy wcześniej zgromadzić (dzięki kartom wody).
3. Mając już las, musimy przenieść do niego naszych jeźdźców wiatru (karty powietrza).
4. Jak już zapełnimy las odpowiednią liczbą jeźdźców, możemy zbudować tam wioskę.
Ten prosty schemat oddaje zdecydowaną większość tego, co będziemy robić w trakcie gry, nie oznacza to jednak, że gra jest nudna. Dzięki temu, że jest to wyścig (gracz, który zbuduje piątą wioskę uruchamia ostatnią rundę i zgarnia bonus punktowy) naszym celem jest rozwiązanie łamigłówki w jak najkrótszym czasie. Tą łamigłówką jest zbudowanie pięciu wiosek, jednocześnie wypełniając cele, które dobieramy w trakcie gry. Dodatkowo, siła akcji zagrywanych kart będzie zależeć od naszych sąsiadów, co dodaje przyjemnej niepewności podczas planowania akcji.
CZAS ROZGRYWKI
Partia w Plemiona Wiatru zajmuje nam 1-1,5 godziny. Decyzje, które musimy podejmować w pojedynczej turze nie są skomplikowane, więc przy 4-5 osobach gra może już się dłużyć. Dla nas Plemiona Wiatru to zdecydowanie gra 3-osobowa.
WYKONANIE
Vincent Dutrait jak zawsze nie zawodzi. Zarówno okładka jak i ilustracje na kartach przykuwają wzrok. Pomimo mnogości barw i wyrazistych kolorów gra pozostaje czytelna. Drewniane elementy wiosek, świątyń i jeźdźców również zasługują na pochwałę.
PODSUMOWANIE
Plemiona Wiatru to gra ekonomiczna z dość przystępnymi zasadami, w której jednak będziemy musieli wysilić szare komórki, aby dobrze zaplanować nasze akcje. Nasze tury są dość krótkie i zazwyczaj robimy jedną niewielką akcję, przez co ważne jest myślenie kilka ruchów do przodu. Z drugiej strony siła naszych akcji często zależy od tego, jakie karty na ręce mają inni gracze, więc nie jesteśmy w stanie zaplanować wszystkiego w 100%. Ten zabieg mechaniczny zdecydowanie wyróżnia Plemiona Wiatru i sprawia, że gra jest bardziej emocjonująca oraz wymaga częstych zmian planów.
/Łukasz