Plemiona wiatru

Liczba graczy: 2 - 5
Czas gry: 40 - 90 minut
Wiek od: 14 lat
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Autorzy: Joachim Thôme
Premiera: 16.06.2023
Wydanie polskie: Lucky Duck Games
Wydanie oryginalne: La Boîte de Jeu
Po stuleciach eksploatacji naturalnych zasobów ludzkość stworzyła nowy, straszliwy rodzaj skażenia, które rozprzestrzeniło się na całą planetę. Jakimś cudem przetrwały niewielkie obszary lasów, a w nich - nieliczne rozproszone grupki ludzi. Nazywają siebie Plemionami wiatru, chronią się przed skażeniem w koronach drzew i podróżują po niebie od osady do osady. Doświadczeni przewodnicy, ko... czytaj dalej
[współpracareklamowa] Egzemplarz gry otrzymaliśmy bezzwrotnie od wydawnictwa Lucky Duck Games, za co bardzo dziękujemy! Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji.

TEMATYKA 
W grze wcielamy się w członków tytułowych Plemion Wiatru, których zadaniem jest walka ze skażeniem, które doprowadziło do zniszczenia większości from życia na Ziemi. Po oczyszczeniu terenu będziemy starali się odbudować naszą cywilizację, sadząc nowe lasy i budując wioski w koronach drzew. Choć gra nie jest klimatyczna, to mechanika dobrze spina się z tematem.

INSTRUKCJA 
Instrukcja jest napisana bardzo przejrzyście i dobrze wyjaśnia wszystkie zasady. Plusem jest też szczegółowy opis wszystkich rodzajów efektów kart w jednym miejscu.

MECHANIKA
Plemiona Wiatru to średniociężka gra ekonomiczna, w której będziemy zagrywać karty żywiołów, aby budować wioski na naszych planszetkach. Aby jednak osiągnąć finalny cel, jakim jest zbudowanie wioski, musimy po drodze wykonać kilka kroków.

1. Pola na naszej planszy są zanieczyszczone, więc musimy pozbyć się żetonów, które owe zanieczyszczenie symbolizują (zazwyczaj robimy to kartami ognia).
2. Na oczyszczonych polach możemy zasadzić las (karty roślin), ale kosztuje to nas wodę, którą musimy wcześniej zgromadzić (dzięki kartom wody).
3. Mając już las, musimy przenieść do niego naszych jeźdźców wiatru (karty powietrza).
4. Jak już zapełnimy las odpowiednią liczbą jeźdźców, możemy zbudować tam wioskę.

Ten prosty schemat oddaje zdecydowaną większość tego, co będziemy robić w trakcie gry, nie oznacza to jednak, że gra jest nudna. Dzięki temu, że jest to wyścig (gracz, który zbuduje piątą wioskę uruchamia ostatnią rundę i zgarnia bonus punktowy) naszym celem jest rozwiązanie łamigłówki w jak najkrótszym czasie. Tą łamigłówką jest zbudowanie pięciu wiosek, jednocześnie wypełniając cele, które dobieramy w trakcie gry. Dodatkowo, siła akcji zagrywanych kart będzie zależeć od naszych sąsiadów, co dodaje przyjemnej niepewności podczas planowania akcji.

CZAS ROZGRYWKI 
Partia w Plemiona Wiatru zajmuje nam 1-1,5 godziny. Decyzje, które musimy podejmować w pojedynczej turze nie są skomplikowane, więc przy 4-5 osobach gra może już się dłużyć. Dla nas Plemiona Wiatru to zdecydowanie gra 3-osobowa. 

WYKONANIE 
Vincent Dutrait jak zawsze nie zawodzi. Zarówno okładka jak i ilustracje na kartach przykuwają wzrok. Pomimo mnogości barw i wyrazistych kolorów gra pozostaje czytelna. Drewniane elementy wiosek, świątyń i jeźdźców również zasługują na pochwałę.
 
PODSUMOWANIE
Plemiona Wiatru to gra ekonomiczna z dość przystępnymi zasadami, w której jednak będziemy musieli wysilić szare komórki, aby dobrze zaplanować nasze akcje. Nasze tury są dość krótkie i zazwyczaj robimy jedną niewielką akcję, przez co ważne jest myślenie kilka ruchów do przodu. Z drugiej strony siła naszych akcji często zależy od tego, jakie karty na ręce mają inni gracze, więc nie jesteśmy w stanie zaplanować wszystkiego w 100%. Ten zabieg mechaniczny zdecydowanie wyróżnia Plemiona Wiatru i sprawia, że gra jest bardziej emocjonująca oraz wymaga częstych zmian planów.

/Łukasz

Podoba mi się:

Ciekawa mechanika wymagań na kartach – siła naszych akcji może zależeć od tego, jakich żywiołów karty mają na ręce nasi sąsiedzi.
Łatwe do wytłumaczenia zasady, którym towarzyszy niebanalna rozgrywka.
Element wyścigu – gracz, który zbuduje piątą wioskę otrzymuje bonus punktowy oraz daje tylko jedną turę na dokończenie budowy pozostałym graczom.
Dobieranie kart, znając tylko rewers, co daje nam jedynie sugestię, jakie akcje najprawdopodobniej znajdą się na dobranej karcie.

Nie podoba mi się:

Zbyt długi downtime przy 4-5 graczach.
Karty żywiołu wody oraz woda jako surowiec może sprawić zamieszanie przy tłumaczeniu zasad.
Reklama
Najlepsze gry planszowe, Wsiąść do Pociągu, Catan, Osadnicy z Catanu, najlepsze planszówki, Carcassonne gra, gry planszowe dla 2 osób, gry planszowe sklep, Splendor, Arnak, Everdell, tanie planszówki, gry na imprezę, Brass: Birmingham, Root, Tajniacy, 5 sekund, Pociągi gra planszowa, top gier planszowych, gry planszowe na prezent, Gloomhaven, Monopoly, Terraformacja Marsa, Scrabble cena, Azul, ranking gier planszowych, gry planszowe na imprezę, gry planszowe dla dzieci, top lista, aktualności gier planszowych, zapowiedzi gier, przedsprzedaże planszówek, kalendarz premier, Wiedźmin.
Wykorzystujemy pliki cookies do celów statystycznych, analitycznych, personalizacji treści i reklam oraz celów związanych z bezpieczeństwem naszego serwisu. Korzystanie ze strony planszeo.pl bez zmiany ustawień przeglądarki lub zastosowania funkcjonalności rezygnacji opisanych w Polityce Prywatności oznacza, że pliki cookies będą zamieszczana na urządzeniu, z którego korzystasz. Więcej na temat cookies znajdziesz w Polityce Prywatności dostępnej pod linkiem Polityka prywatności