Kalendarz adwentowy
Kalendarz adwentowy

Znaczkomania

Liczba graczy: 1 - 5
Czas gry: 20 - 60 minut
Wiek od: 14 lat
Autorzy: Paul Salomon
Premiera: 04.12.2024
Wydanie polskie: Phalanx
Wydanie oryginalne: Stonemaier Games
Zostań najsłynniejszym kolekcjonerem znaczków pocztowych na świecie!     Filateliści, radujcie się! Nadszedł czas corocznej ZnaczkoManii – wystawy znaczków, podczas której kolekcjonerzy zbierają się, handlują i wystawiają swoje małe pocztowe skarby. To trzydniowe wydarzenie jest szansą na poznanie innych pasjonatów, zebranie pięknej i dobrze przemyślanej kolekcji znaczków oraz pochwaleni... czytaj dalej
[współpracareklamowa] Egzemplarz gry otrzymaliśmy bezzwrotnie od wydawnictwa Phalanx, za co bardzo dziękujemy! Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji.

TEMATYKA
Gra polega na układaniu znaczków w klaserze. Można poczuć się trochę jak filatelista, ponieważ poszukujemy konkretnych znaczków, które będą pasować do naszej kolekcji i musimy zdobywać je albo z rynku, albo od innych zbieraczy.

INSTRUKCJA
Zasady gry są dość proste, ale mechanika dzielenia i wybierania nie jest zbyt popularna, więc może być mało intuicyjna dla osób, które spotykają się z nią pierwszy raz. Zrozumienie żółtych kart celów było też dla nas problematyczne. Grając z mniej doświadczonymi graczami, zastąpiłbym te cele innym kolorem, który będzie łatwiejszy do zrozumienia.

MECHANIKA
Znaczkomania łączy jedną bardzo popularną mechanikę z taką, która jest znacznie rzadziej spotykana. Po pierwsze jest to zbieranie zestawów. Znaczki mają różne kolory, tematy i kształty. Karty celów będą wskazywać nam co mamy zbierać i jak umieszczać w naszym klaserze. Jednak samo zbieranie jest niecodzienne, ponieważ wykorzystuje mechanikę draftu oraz dzielenia i wyboru (I split you choose). Najpierw draftujemy pulę elementów, a następnie dzielimy ją na 2 części. Gracze mogą zabrać jedną z nich od przeciwnika i wykorzystać w swoim klaserze. Wzbogaca to mechanikę draftu, bo musimy podjąć dodatkową decyzję o podziale puli naszych łupów, ale wprowadza też pewną dozę negatywnej interakcji, która w tego typu grze może przeszkadzać niektórym graczom.

Dzięki zastosowania dodatkowego mechanizmu dzielenia i wyboru gra zyskuje kolejną warstwę, którą gracze mogą uwzględniać w swoich decyzjach. Jest to przeszkadzanie przeciwnikom w realizowaniu ich celów. Jeżeli widzimy, że ktoś bardzo potrzebuje, np. znaczków z kwiatkami możemy zabrać mu część puli, gdzie takie znaczki się znajdują. Z drugiej strony gracz, który bardzo potrzebuje konkretnego znaczka, może tak podzielić swoją pulę elementów, żeby jedna z części była dużo bardziej atrakcyjna dla przeciwników. Smaczku dodaje tu też fakt, że część znaczków będzie zasłonięta.

Oprócz znaczków dobieramy też karty, które będą dawać nam specjalne zdolności i punktowania. Samo układanie znaczków w klaserze nie jest bardzo wymagające. Musimy tylko robić to zgodnie z celami, które zostały wylosowane na bieżącą partię, ale nie jest to trudna do rozwiązania łamigłówka.

CZAS ROZGRYWKI
Gra jest bardzo szybka. Można zagrać całość w pół godziny.

WYKONANIE
Znaczki są ładnie zilustrowane i oddają urok prawdziwych kolekcji filatelistycznych. Nie ma do czego się przyczepić, jeśli chodzi o jakość elementów. Na plus zasługuje plastikowy pojemnik, który pozwala posegregować znaczki według rozmiaru.

PODSUMOWANIE
Znaczkomania to prosta gra rodzinna, w której zbieramy zestawy znaczków i układamy je tak, aby zdobyć z nich jak najwięcej punktów. Faza wymiany zwiększa interakcję między graczami i wprowadza dodatkową warstwę decyzji do podjęcia. Ładne wykonanie elementów sprawiają, że gra przyciąga wzrok i może zainteresować również osoby, które nie są zapalonymi planszówkowiczami.

/Łukasz

Podoba mi się:

Różnorodne cele losowane przed rozgrywką.
Ładne wykonanie elementów.
Dodanie do draftu zakrytych elementów dodające element ryzyka.
Krótki czas rozgrywki – gra się nie dłuży.
Przystępne zasady (z drobnymi wyjątkami).

Nie podoba mi się:

Tłumaczenie zasad osobom nieznającym mechaniki podziału i wyboru może być trudne.
Instrukcja nie wyjaśniająca wszystkiego w klarowny sposób (szczególnie żółte karty celów).
Podbieranie elementów przeciwnikom może nie przypaść do gustu rodzinnym graczom.
Reklama
Najlepsze gry planszowe, Wsiąść do Pociągu, Catan, Osadnicy z Catanu, najlepsze planszówki, Carcassonne gra, gry planszowe dla 2 osób, gry planszowe sklep, Splendor, Arnak, Everdell, tanie planszówki, gry na imprezę, Brass: Birmingham, Root, Tajniacy, 5 sekund, Pociągi gra planszowa, top gier planszowych, gry planszowe na prezent, Gloomhaven, Monopoly, Terraformacja Marsa, Scrabble cena, Azul, ranking gier planszowych, gry planszowe na imprezę, gry planszowe dla dzieci, top lista, aktualności gier planszowych, zapowiedzi gier, przedsprzedaże planszówek, kalendarz premier, Wiedźmin.
Wykorzystujemy pliki cookies do celów statystycznych, analitycznych, personalizacji treści i reklam oraz celów związanych z bezpieczeństwem naszego serwisu. Korzystanie ze strony planszeo.pl bez zmiany ustawień przeglądarki lub zastosowania funkcjonalności rezygnacji opisanych w Polityce Prywatności oznacza, że pliki cookies będą zamieszczana na urządzeniu, z którego korzystasz. Więcej na temat cookies znajdziesz w Polityce Prywatności dostępnej pod linkiem Polityka prywatności