Poradnik prezentowy

Zainspiruj się najlepszymi planszówkami na prezent – od klasyków po świeże premiery.

Zobacz poradnik
Home
Szukaj
Premiery
Moje gry
Menu
-
Niedostępna

Primal Hex

Liczba graczy: 2 - 4
Czas gry: 60 minut
Wiek od: 10 lat
Premiera: Grudzień 2026
Wydanie polskie: Smart Flamingo
Wydanie oryginalne: Smart Flamingo
W prastarych czasach, gdy nastał Gniew Bogów, plemiona rozsiane po wyjałowionym starym kontynencie wyruszyły, by szukać żyznych ziem, które dałyby im nadzieję na przetrwanie. Zdziesiątkowani głodem i mrozem, wiedzeni na manowce przez złośliwe duchy lasów w końcu dotarli do słonecznej krainy, w której zboże zdawało się rosnąć cały rok, a dzikich zwierząt do polowania nie brakowało. Nie d... czytaj dalej
Uwaga! Poniższa recenzja dotyczy PROTOTYPU. Finalnie gra może wyglądać nieco inaczej. Postępy można zobaczyć na stronie kampanii.

LINK DO KAMPANII: LINK

[współpracareklamowa] Współpraca z wydawnictwem Smart Flamingo, dziękujemy za możliwość ogrywania prototypu!

TEMATYKA
Primal Hex przenosi graczy do świata pierwotnych plemion walczących o przetrwanie i dominację nad terytoriami. Każde plemię ma swoje mocne strony i pewne ograniczenia, a sukces zależy nie tylko od dobrej taktyki, ale też od odrobiny szczęścia i umiejętności przewidywania ruchów przeciwników. Rywalizacja o każdy hex sprawia, że przy stole czuć napięcie, a każda decyzja wydaje się mieć znaczenie dla wyniku starcia.

MECHANIKA
Rozgrywka w Primal Hex to dynamiczna mieszanka planowania, blefu i podejmowania ryzyka. Każda runda rozpoczyna się od rzutu 10 kośćmi, a każdy wynik 4+ traktujemy jako sukces, którymi opłacamy swoje rozkazy. Jeśli dopadnie nas pech, możemy mieć mało sukcesów, a tym samym ograniczone możliwości w danej rundzie. Na szczęście istnieją sposoby, by poprawić swoją sytuację. Można zaryzykować i użyć tzw. mulligana, czyli odrzucić jedną kość, której już nie wykorzystamy w tej rundzie, a pozostałe przerzucić. Drugą opcją jest wykorzystanie żetonu maczugi, który pozwala przerzucić jedną wybraną kość.

Następnie zagrywamy zakrytą kartę taktyki, która może wprowadzić dodatkowy efekt. Dzięki tym kartom możemy np. przerzucić kości, zwiększyć liczbę sukcesów lub odrzucić jeden sukces przeciwnikowi. Dodaje to grze element nieprzewidywalności i nieraz ratuje nas z trudnej sytuacji.

Kolejnym krokiem jest rozłożenie trzech żetonów rozkazów, z których jeden jest odkryty, a dwa pozostają zakryte, co wprowadza pole do blefu. Odkryty rozkaz zdradza część naszych planów, ale można go też wykorzystać do zastraszenia przeciwnika. Rozkazy "ataku", "szarży" i "ostrzału" pozwalają zdobywać nowe pola, kładąc na nich nasz hex, nawet jeśli są zajęte przez innych graczy, a także usuwać ich rozkazy z tych hexów. Rozkaz "obrony" chroni nasze terytoria przed przejęciem, a rozkaz "plony" nagradza punkty za sąsiadujące nasze hexy, co czyni go najczęstszym celem ataków przeciwników chcących ograniczyć nasze punktowanie. Rozkaz "modły" pozwala niszczyć dowolny hex lub przestawiać góry, choć w moich partiach był używany najrzadziej i po pewnym etapie gry stawał się praktycznie bezużyteczny, zwłaszcza że nie można go użyć na hexach zajętych przez rozkazy przeciwnika.

Po ułożeniu rozkazów odkrywamy wcześniej zagraną kartę taktyki i rozpatrujemy jej efekt, a następnie realizujemy rozkazy w ustalonej kolejności. Każdy rozkaz wymaga wykorzystania określonej liczby sukcesów z kości, ale jeśli mamy ich wystarczająco, możemy wykonać ten sam rozkaz wielokrotnie (oprócz rozkazu "plony"). Duże znaczenie ma też kolejność rozgrywania tur, gdyż może decydować o przewadze w rundzie oraz sposobie reagowania na działania przeciwników.

Na koniec gry wygrywa gracz z największą liczbą punktów, które zdobywa na różne sposoby. Rozkaz „plony” nagradza za kontrolowanie sąsiadujących hexów, a specjalne zasady wynikające z sezonów wprowadzają dodatkowe warunki punktowania w każdej rundzie. Każdy gracz posiada również tajny cel doradcy, który daje dodatkowe punkty i wymaga długoterminowego planowania. W prototypie był tylko jeden doradca na plemię, ale w pełnej wersji gry będzie ich więcej, dzięki czemu cele pozostaną nieznane rywalom i pozostaje jedynie domyślać się, jaki cel realizuje dany gracz. Oprócz doradcy każdy gracz ma również unikalnego wodza, który określa przygotowanie plemienia przed rozgrywką oraz zapewnia specjalną umiejętność w trakcie gry.

SKALOWANIE
Najwięcej frajdy miałam, grając w cztery osoby. W pełnym składzie gra jest najbardziej dynamiczna i pełna interakcji, bo każdy ruch przeciwników może zmienić sytuację na planszy. Dodaje to element „gry nad stołem”, który bardzo lubię. W mniejszym gronie, 2–3 osoby, rozgrywka również działa i mi się podobała.

CZAS ROZGRYWKI
Partia trwa zazwyczaj około godziny, co uważam za dużą zaletę, bo w tym czasie gra oferuje pełną konfliktów i rywalizacji rozgrywkę. Tego typu tytułu brakowało mi w kolekcji, bo większość moich gier typu area control jest znacznie dłuższa.

WYKONANIE
Ciężko ocenić wykonanie, mając do czynienia z prototypem, ale muszę przyznać, że już prezentuje się bardzo dobrze. Na plus zasługuje zastosowanie maty zamiast tradycyjnej planszy. Bardzo spodobały mi się akrylowe żetony, które można dokupić w trakcie kampanii, razem z figurkami 3D gór.

PODSUMOWANIE
Primal Hex to dynamiczna gra o walce plemion, która zaskakuje prostotą zasad połączoną z dużą głębią taktyczną. Podoba mi się mechanika zakrytych i odkrytych rozkazów, która wprowadza mnóstwo napięcia i emocji przy stole, a jednocześnie wymaga planowania, przewidywania ruchów przeciwników i elastycznego reagowania na sytuację na planszy. Ciekawym elementem są również karty taktyki, które dodają dodatkowej nieprzewidywalności. Najlepiej grało mi się przy pełnym składzie, gdzie blef i dogadywanie się są kluczowe dla zwycięstwa.

Gdy po raz pierwszy zagrałam w ten tytuł, od razu skojarzył mi się z mieszanką „Gra o Tron: Gra planszowa” oraz „Neuroshima Hex”, a sam autor przyznał, że inspirował się właśnie tymi grami. Jeśli szukacie tytułu, który zapewni Wam emocjonującą, około 60-minutową rozgrywkę pełną rywalizacji i negatywnej interakcji, Primal Hex zdecydowanie polecam.

/Patrycja

Podoba mi się:

Żetony rozkazów, z jednym odkrytym i resztą zakrytą, dodające element planowania i przewidywania ruchów przeciwników.
Karty taktyki, które wprowadzają niepewność i dają szansę na uratowanie sytuacji w niektórych momentach.
Możliwość zagrania mulligana oraz użycia żetonów maczug, które pozwalają przerzucić kość.
Karty sezonów, pozwalające zdobywać punkty na różne sposoby i wprowadzające regrywalność.
Gra nad stołem w większym składzie przy stole.
Unikalne karty wodzów i doradców, które wprowadzają dodatkowe możliwości taktyczne.
60-minutowa dynamiczna rozgrywka.
Sporo negatywnej interakcji.
Akrylowe żetony w wersji deluxe.
Różne scenariusze rozstawienia początkowych hexów.

Nie podoba mi się:

Rozkaz “modły” – po pewnym czasie może stać się praktycznie bezużyteczny w dalszej części rozgrywki. Z tego, co mówił wydawca, pracuje nad tym rozkazem, by był bardziej atrakcyjny w użyciu.
Pechowe rundy – nawet pomimo możliwości zastosowania mulligana, żetonów maczug czy niektórych kart taktyki, nadal możemy trafić na niekorzystny rzut kośćmi. Autor gry wspominał mi, że trwają testy, aby dało się również wykorzystać ciekawie kości, które nie uzyskały sukcesu.
W rozgrywce trzyosobowej może się zdarzyć, że dwóch graczy nastawi się przeciwko jednemu.
Reklama
Najlepsze gry planszowe, Wsiąść do Pociągu, Catan, Osadnicy z Catanu, najlepsze planszówki, Carcassonne gra, gry planszowe dla 2 osób, gry planszowe sklep, Splendor, Arnak, Everdell, tanie planszówki, gry na imprezę, Brass: Birmingham, Root, Tajniacy, 5 sekund, Pociągi gra planszowa, top gier planszowych, gry planszowe na prezent, Gloomhaven, Monopoly, Terraformacja Marsa, Scrabble cena, Azul, ranking gier planszowych, gry planszowe na imprezę, gry planszowe dla dzieci, top lista, aktualności gier planszowych, zapowiedzi gier, przedsprzedaże planszówek, kalendarz premier, Wiedźmin.
Wykorzystujemy pliki cookies do celów statystycznych, analitycznych, personalizacji treści i reklam oraz celów związanych z bezpieczeństwem naszego serwisu. Korzystanie ze strony planszeo.pl bez zmiany ustawień przeglądarki lub zastosowania funkcjonalności rezygnacji opisanych w Polityce Prywatności oznacza, że pliki cookies będą zamieszczana na urządzeniu, z którego korzystasz. Więcej na temat cookies znajdziesz w Polityce Prywatności dostępnej pod linkiem Polityka prywatności