TEMATYKA
W grze wcielamy się w jedną z cywilizacji basenu Morza Śródziemnego. Naszym celem będzie stworzenie najpotężniejszego imperium poprzez budowę miast, wznoszenie cudów, rozwój technologii oraz rozszerzanie wpływów na mapie. Poszczególne karty budowli czy technologii mają tematyczne nazwy, ale raczej nie zwracamy na to uwagi, bo interesują nas przede wszystkim ikonki oraz tekst na karcie.
INSTRUKCJA
Instrukcja jest przejrzysta i zawiera wszystkie niezbędne informacje do rozpoczęcia rozgrywki. Na początku liczba stron może przerażać, ale większość objętości to spis elementów i załącznik z tabelkami.
MECHANIKA
Mechanicznie gra jest dość prosta. Teoretycznie mamy 8 różnych akcji, które możemy wykonać, ale tak naprawdę wszystko sprowadza się do 3 rodzajów ruchów:
- produkcji jednego z surowców
- wystawienia wojska na mapę
- zapłacenia kosztu i zabrania karty z planszy
To ten ostatni typ akcji będziemy wykonywać najczęściej, bo obejmuje on budowę, technologię, zwiększenie populacji czy pobranie podatku. Kupowane karty zazwyczaj będą dawać nam natychmiastowe bonusy, ale zdarzają się też takie, które uruchamiają stałe zdolności. Ważnym aspektem decydującym o wyborze kart są ikonki filarów cywilizacji, które mają istotny wpływ na końcowe punktowanie.
Udanym zabiegiem było zastosowanie rozwiązania znanego choćby z Scythe, czyli ciągłych tur akcji. Nie mamy tutaj fazy porządkowania, produkcji itp. Całość rozgrywki to następujące po sobie, pojedyncze akcje graczy. Sprawia to, że gra jest dynamiczna i płynna.
Ważnym elementem są osiągnięcia, których jest dużo i zapewniają one sporo punktów. Sprawia to, że pierwsza część rozgrywki to wyścig po te właśnie osiągnięcia, co zmusza nas do obserwowania innych graczy oraz odpowiedniego planowania kolejności akcji.
W trakcie partii będziemy dokładać na planszę karty punktowania imperium, które są wtasowane w stosy kart dostępnych do zakupu. Po odkryciu takiej karty następuje punktowanie za kontrolę regionów. Wpływy w regionach zdobywamy poprzez wystawianie budynków oraz wojsk. Niepewność co do momentu, w którym nastąpi takie punktowanie, zwiększa emocje podczas rozgrywki.
Na koniec gry zdobywamy punkty z bardzo wielu źródeł, a część warunków punktowania zależy od kart dobranych w trakcie partii. Sprawia to, że możemy skupiać się na różnych aspektach i starać się maksymalizować punkty z jednej części gry kosztem innych.
CZAS ROZGRYWKI
Gra jest dynamiczna, więc nie czuć tak upływającego czasu podczas partii. Wykonujemy bardzo dużo dość szybkich tur, więc czas przy planszy płynie szybko. W 3 osoby można zmieścić się w 2 godziny, ale przy 4 graczach partia zajmowała nam nawet ponad 3 godziny.
WYKONANIE
Wykonanie gry pozostawia nieco do życzenia. Mówimy tu o standardowej wersji gry. Planszetki graczy, na których zaznaczamy produkcję towarów powinny być dwuwarstwowe, bo jeden nieostrożny ruch łokciem i już wszystkie kosteczki zaznaczające nasz poziom produkcji lądują poza planszą. Kafelki budynków, które wystawiamy na planszę, są bardzo podobne i trudno jest na pierwszy rzut oka odróżnić np. miasto od warsztatu. Ten brak czytelności jest uciążliwy, kiedy liczymy wpływy w regionach podczas punktowania imperium. W naszej kopii trafiły się także żetony wojsk, które miały bardzo niewyraźnie nadrukowaną nazwę jednostek.
PODSUMOWANIE Mosaic to prosta w zasadach, ale ciekawa w podejmowanych decyzjach gra ekonomiczna. Rozgrywka jest dynamiczna ze względu na ciągłość wykonywania akcji, a także emocjonująca dzięki niepewnemu momentowi punktowania regionów oraz wyścigowi po osiągnięcia. Możliwość różnorodnego punktowania daje szerokie pole wyboru strategii, a jednocześnie nie czuć, że wszystko co robimy daje nam punkty. Gra na pewno częściej lądowałaby na naszym stole, gdyby nie bardzo długi i żmudny proces przygotowania i składania gry.
#współpracareklamowa Egzemplarz gry otrzymaliśmy bezzwrotnie od wydawnictwa
Portal Games Polska, za co bardzo dziękujemy! Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji.
/Łukasz