Kakao

Liczba graczy: 2 - 4
Czas gry: 45 minut
Wiek od: 8 lat
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Wydanie polskie: G3
Wydanie oryginalne: ABACUSSPIELE
Zaloguj się aby dodać komentarz
Użytkownik
Ocena
Opinia
Liczba wystawionych
opinii: 232
23.12.2023 20:42
3.0
ocena
Prosty kafelkowiec spod ręki znanego projektanta Walkera-Hardinga. Wykladasz kafelek, dopasowujesz do kafla dzungli, wykonujesz akcję.. zbieramy kakao, wymieniamy na kasę, kto najbogatszy na koniec trn wygrywa. Lekko, łatwo i przyjemnie. Lepsze to niż Carcassonne, ale nie na tyle, żeby trzymać w kolekcji.. była i pofrunela w świat. Ale nie zmienia to faktu, że gra jest popularna, lubiana i dobrze oceniana, a z dodatkami, bo jest ich kilka ponoć jeszcze zyskuje..
Liczba wystawionych
opinii: 150
16.12.2023 13:58
3.5
ocena
Ostatnia gra kafelkowa, która zasiliła naszą kolekcję to właśnie "Kakao" Żebyście źle nie zrozumieli, nie chodzi tu o siedzenie i picie tego napoju! Tym razem to my będziemy wysyłać swoich pracowników, by zbierać kakao na plantacji i wymieniać je w odpowiednim momencie na monety. Na początku gry każdy gracz wybiera jeden z kolorów, otrzymuje kafle pracowników, nosiwodę oraz planszę wioski. Gracze po kolei dokładają po jednym kafelków do już leżących na stole. Celem gry jest zebranie na samym końcu, jak największej ilości złotych monet. Można je zdobywać sprzedając kakaowca. Kopalnia złota to też niezłe źródło dochodu. Nie możemy również pominąć wody - stawiając swoich pracowników koło niej nasz nosiwoda przesuwa się w wiosce, dzięki czemu zdobywa na koniec gry większą ilość monet. Jeśli Twoich pracowników będzie najwięcej przy świątyniach to również możesz się obłowić. I pozostają nam jeszcze takie szare krążki 🙂 Możemy je zdobyć w miejscu kultu Boga Słońca. Kiedy skończą nam się już kafelki dżungli, dzięki nimi możemy nadbudować swoje kafle pracowników i zyskać jeszcze więcej korzyści. Jeśli tego nie zrobimy to nic straconego, na koniec gry dostajemy za każdego (maksymalnie można mieć 3!) z nich jedną monetę. Rozgrywka dwuosobowa szybka. Mamy wówczas więcej możliwości zdobycia monet. Uważamy, że grając w dwie osoby jesteś w stanie zaplanować sobie jakąś taktykę, być może skupić się tylko na jednej czy dwóch rzeczach w celu zdobycia monet. W więcej osób nie ma takiej możliwości, bo pozostali gracze mogą skomplikować nasze plany, kładąc kafelek dokładnie tam, gdzie to sobie zaplanowaliśmy 😈 Rozgrywka w większą ilość osób przynosi zdecydowanie więcej kombinowania. Najłatwiej zdobyć punkty za kakao tylko nie zawsze uda się je sprzedać 🙁 a wtedy nie dostajemy za nie nic. Duża regrywalność. Bardzo prosto napisana instrukcja i nowym graczom naprawdę szybko można ją wytłumaczyć (duży plus). Bardzo podoba nam się wykonanie i kolorystyka (wiadomo, że lubimy kolorki 😁). Świetna na dwuosobową rozgrywkę, jak i w większym gronie
Partner
Planszeo Planszeo
Liczba wystawionych
opinii: 81
23.07.2023 20:25
4.5
ocena
Grę polecił nam mega ograny gracz w planszówki do rodzinnego grania. My bardzo lubimy kafelki i tutaj zdecydowanie się nie zawiedliśmy. Porządnie wydana gra, z insertem, ograna w składzie dorosłych i z dziećmi. Bardzo miło się kombinuje, gra jest dynamiczna, nie dłuży się i już wiemy, że na pewno dokupimy dodatki. Chociaż to starszy tytuł, to nadal naszym zdaniem bardzo dobry. Instrukcja porządnie i czytelnie napisana, przejrzysta i zrozumiała nawet dla początkujących graczy.
Liczba wystawionych
opinii: 354
11.07.2023 23:46
4.0
ocena
Kakao wraz z dwoma dodatkami Czekolada i Diamenty to tytuł, którym warto się zainteresować jako pewnego rodzaju pomost między grą Carcassonne, a trudniejszymi euro. Często na różnych grupach pada pytanie, co po Wsiąść do Pociągu, co po Catanie, jaka kolejna gra, trochę bardziej zaawansowana.
Partner
Planszeo Planszeo
Liczba wystawionych
opinii: 95
03.07.2023 12:10
2.5
ocena
Proste zasady, Zbyt mało (jak dla mnie) kombinowania (przez co jest nudna), Zbyt lekka, Zbyt szybka, Temat "słodki" jako potencjalny podróżny zamiennik Carcassonne, niestety nie trafił w gusta moje i partnerki, a szkoda. Bardziej poleciłbym jednak dzieciom lub "zielonym" graczom, których chcecie dopiero wprowadzić w planszówki.
Liczba wystawionych
opinii: 134
23.05.2023 05:40
5.0
ocena
osobiście bardzo lubię grać w kakao zarówno bez dodatków jak i z dodatkami. To jedna z gier, których ilość rozgrywek nie jestem w stanie zliczyć, ile ich było :) bo tak często w nią gram. Proste zasady, przystępne dla każdego. Naszym zadaniem jest dopasować nasze kafelki pracowników do kafelków dżungli. Zbieramy kakao, sprzedajemy kakao, zajmujemy świątynie, zbieramy wodę, żeby nie mieć punktów ujemnych, pobieramy złoto z kopalń i właściwie to wszystko jeśli chodzi o podstawową wersję gry. Dodatki do Kakao dokładają nam wulkany, czekoladę lub diamenty, dzięki czemu rozgrywka jest bardziej urozmaicona. Kakao to jedna z tych gier kafelkowych, które można pokazać początkującym graczom / małym dzieciom, a na pewno będzie im się przyjemnie grało
Liczba wystawionych
opinii: 134
19.02.2023 21:11
3.0
ocena
Proste a jednak daje po zwojach mózgowych. Mnie nie porwała jak i większość gier kafelkowych. Przynajmniej bardziej dynamiczna niż Carcassonne i nie dłuży się.
Liczba wystawionych
opinii: 469
01.02.2023 12:50
3.0
ocena
Kakao to prosta i kolorowa gra kafelkowa. Mamy tu naprawdę proste i przejrzyste zasady. Każdy w swojej turze wykłada kafelek pracownika, wykonuje akcję, a dokłada kafelelek lub kafelki dżungli i znów wykonuje akcję, I tak na zmianę. Odpowiednie ułożenie kafelków i ich sąsiadowanie dają nam punkty i profity. Fajna, przyjemna, lekka i nie za długa gra kafelkowa.
Liczba wystawionych
opinii: 127
31.01.2023 09:56
3.5
ocena
Przyjemna ukladanka. Do sprawdzenia przez fanów Carcassone. Do pogrania z dziećmi i do wprowadzenia nowych osób w swiat planszowkowy.
Liczba wystawionych
opinii: 143
19.01.2023 12:48
4.0
ocena
Gra dość prosta. Fajna dla początkujących graczy. Jest parę schematów gry które ułatwiają zwycięstwo, więc po kilku rozgrywkach gówna walka toczy się o pewne elementy gry :) Jest trochę interakcji - podbieranie sobie kafelków terenu lub miejsca na dostawienie ludzików.
Partner
Planszeo Planszeo
Liczba wystawionych
opinii: 135
18.01.2023 11:25
4.0
ocena
Przyjemny i przyjemny tytuł rodzinny. Można wprowadzić młodszych graczy świat euro gier. W tej kafelkowej grze będziemy zbierać i sprzedawać kakao na rynku. Najpierw jednak dokładając kafle z robotnikami musimy je pozyskać. Kopalnie złota dadzą nam pieniądze, a miejsca kultu zapewnią żetony słońca. Gra jest ładnie i solidnie wykonana.
Liczba wystawionych
opinii: 330
13.01.2023 16:21
3.0
ocena
Gra z kategorii prostszych ale dającą fajna zabawę, cena jest bardzo przystępna, uważam że to jedna z gier pozwalająca rozkręcić kogoś w temacie planszówek, komponenty są dobrej jakości , natomiast brak w środku solidnego organizera , nie jest to tytuł do którego będę wracał ale jest fajna prosta gierką, myślę ze to dobry wybór na rodzinne imprezy lub szybkie gierki ze znajomymi, polecam każdemu kto szuka w tej grze właśnie tego:)
Liczba wystawionych
opinii: 11
03.01.2023 17:38
4.5
ocena
Kakao to jedna z tych gier do których lubię wracać kiedy nie mam ochoty na ciężki tytuł z który będę walczyć całą noc a jednocześnie chcę miło spędzić czas ;) jest to też tytuł który odkąd mam go w kolekcji chętnie wyciągam gdy przy stole zasiadają nowi gracze. Zasady są przystępne a sama rozgrywka ciekawa i niebanalna. Osobiście rzadko już gram w samą podstawkę i najchętniej dorzucam któryś z dodatków (albo oba) nie mniej sama gra jest warta docenienia. Myślę że super opcja na prezent, jako gra rodzinna lub wprowadzenie dla nowych graczy.
Liczba wystawionych
opinii: 45
08.12.2022 20:58
4.5
ocena
Jedna z pierwszych gier w naszej rodzinnej kolekcji. łatwa, klimatyczna gra polegająca na budowaniu planszy z kafli i zbieraniu punktów za dobre ruchy. Kolejny klasyk, który należy posiadać jeśli gracie rodzinnie.
Liczba wystawionych
opinii: 134
25.08.2022 16:40
5.0
ocena
Fajna gra
Liczba wystawionych
opinii: 491
16.08.2022 15:39
5.0
ocena
Gra kafelkowa z bardzo przyjemnymi zasadami. Dobrze sprawdziła się z młodszymi graczami. Dynamiczna rozgrywka z nierzadkimi profitami podczas tur innych graczy. Nie jest to gra, która ocieka klimatem i czuje się tą plantację kakao wszystkimi zmysłami, niemniej jednak jest przyjemniaczkiem w kolekcji. Zawsze chętnie ją wyciągnę i zagram.
Partner
Planszeo Planszeo
Liczba wystawionych
opinii: 332
14.06.2022 22:50
5.0
ocena
Jest taka gra, której zasady można wytłumaczyć podczas przygotowywania porcji aromatycznego kakao, a partyjkę rozegrać, popijając smakowity napój, kończąc rozgrywkę, zanim ostygnie. A potem dolewka i rewanż. Kakao jest dziełem familijnego geniuszu Phila Walker-Hardinga, którego recepta na smakowitą planszówkę jest bajecznie prosta. Wystarczy wziąć nieskomplikowaną mechanikę, wycisnąć z niej samą esencję, doprawić błyskotliwym twistem, klarować na wolnym ogniu, podawać sauté lub z dodatkami, jak komu smakuje. Planszówki, tak jak każde smakołyki, konsumuje się przede wszystkim oczami, dlatego też Kakao przyciąga uwagę uroczą okładką, a planszetki graczy i kafelki wprost kipią kojącą, soczystą zielenią, przyozdobioną akcentami, błękitu, brązu, czerwieni i słonecznej żółci. Z oprawy graficznej Clausa Stephana unosi się dyskretny aromat czystego relaksu.   Tato, już się naoglądałem, teraz chcę grać! Jako plemienni wodzowie rywalizujemy ze sobą układając kafelki pracowników i kafelki dżungli w barwną szachownicę, gromadząc na  okrągłych planszach wiosek zapasy drogocennych owoców kakao do maksymalnie pięciu, które sprzedamy z zyskiem, żeby zgromadzić więcej złota od przedsiębiorczych sąsiadów. W ostępach tropikalnej dżungli natrafimy na pojedyncze lub podwójne plantacje dojrzałego kakao, ryneczki oferujące zróżnicowane ceny sprzedaży ziaren, źródła wody cenniejszej od złota, miejsca kultu boga słońca i świątynie starożytnych bóstw. Wszystkie te atrakcje dociągamy ze stosu zakrytych kafli dżungli, z których dwa są wyłożone odkryte dla graczy. Każdy z wodzów dysponuje własnym zasobem kafli pracowników, z których trzy zawsze ma na ręce i ostro główkuje, który kafelek jak najkorzystniej dołożyć do układu na stole, bo dżungla to matecznik dzikiego kapitalizmu i tu liczy się czysty zysk z każdego pola, a kakaowy biznes, pomimo całego swego uroku, to gra zimnej kalkulacji. W Kakao bardzo szybko myśli się punktami, każdą dostępną pozycję swojego kafelka błyskawicznie przeliczając na brzęczące monety. Gra nie byłaby tak smakowita, gdyby nie prosty a genialny zabieg, dzięki któremu dokładając kafelki dżungli możemy oprócz własnej korzyści przysporzyć też zysku rywalom. Ten dodatkowy poziom rozkminki jest jak szczypta chili w czekoladzie, z przyjemnej przekąski czyniąc pikantny deser.   Gdzie są moje meple? Kafle pracowników mają narysowane symbole mepli na swoich krawędziach, a suma ich na obwodzie wynosi cztery, nie pięć i nie trzy, a zawsze cztery liczbą owych mepli będzie. W niektórych układach pewne krawędzie będą pozbawione pracowników i to właśnie dodaje element smakowitego planowania przestrzennego. Worker placement w Kakao wygląda tak, że dokładamy kafelek do układu i wykonujemy akcje z kafli dżungli przylegających do strony z meplami. Każdy pracownik to jedna akcja, więc jeden mepel zerwie jeden owoc kakaowca, dwa meple sprzedadzą dwa owoce na rynku, trzy pracowite meple wydobędą potrójną wartość złota z kopalni. Dokładanie kafelków zasługuje na osobne omówienie, bo stary, dobry Phil tu naprawdę się popisał. Każdą grę zaczynamy z dwoma kafelkami dżungli stykającymi się rogami. Są to pojedyncza plantacja i rynek sprzedaży z ceną dwa złota za owoc. Dołożenie swojego kafelka tak, że będzie się stykał z oboma krawędziami z meplami już daje nam akcje zbioru i sprzedaży w pierwszej turze. Nic tak nie cieszy, jak łatwy zysk. Żelazne prawo dżungli mówi, że pod żadnym pozorem kafelki pracowników nie mogą stykać się ze sobą krawędziami, żeby nie dopuszczać do wyzysku mepli przez inne meple i pozostać przy czystej eksploatacji bogactw naturalnych. Za każdym razem, kiedy w wyniku naszego ruchu powstanie pusta przestrzeń pomiędzy sąsiadującymi po przekątnej kaflami pracowników, a inaczej sąsiadować nie mogą, bo tak stanowi pierwsze prawo dziczy, dokładamy tam jeden z dwóch odkrytych kafelków dżungli, tworząc nowe zyskowne pole, z którego skorzysta każdy, kto ma przy nim swoich pracowników. Można ułożyć szachownicę pól w taki sposób, że dołożymy nasz kafel pomiędzy linię dwóch wcześniej pieczołowicie rozmieszczonych, tworząc niesamowite kombo spektakularnie odpalonych akcji, które wzbudzi u współgraczy pikantną mieszaninę zachwytu i zazdrości. Częściej jednak staje się przed dylematem, który kafel dżungli wybrać, żeby w ostatecznym rozrachunku ktoś nie wyszedł na tym wszystkim lepiej od nas samych. Patchworkowa dżungla szybko porasta stół, jedne okazje tworząc, odcinając dostęp do innych, z każdym ruchem dając nową decyzję do podjęcia i równanie zysków i strat do rozwiązania. Zielone Wall Street Co tu robi mepel z Carcassonne? Otóż on jest nosiwodą i ma na to oficjalne creditsy. Jeżeli kształt jedynego prawdziwego mepelka, którego gracz ma do dyspozycji wydaje się bardzo znajomy, to w istocie jest to oficjalny mepel z Carcassonne na gościnnym występie w tropikach, za co Hans im Glück otrzymali przepiękne, dżentelmeńskie podziękowanie w instrukcji. Pionek nosiwody ma swój ekskluzywny tor dziewięciu pól wody wijący się po fragmencie spirali od krawędzi ku środkowi planszy wioski. Pierwsze pole ma wartość minus dziesięć, a ostatnie całe szesnaście. Im dalej zawędruje nasz „carcassończyk”, tym więcej złota zdobędziemy w końcowej punktacji. Ta szesnastka jest bardzo apetyczna, bo taka ilość kruszcu może być prawdziwym gamechangerem. Wodę pozyskujemy ze źródełek, których są dokładnie trzy kafle w całej dżungli. Każdy zaczyna z nosiwodą na polu z gigantyczną stratą punktową, więc jak tylko pojawia się woda na stole, obrasta kafelkami pracowników, którzy kłębią się przy niej jak wielbłądy w oazie, antylopy u wodopoju, stado nerdów na konwencie. Każdy czeka na wodę, jak na zbawienie i nigdy nie kładzie tego kafla na próżno. Phil, ty szczwany lisie, wiesz jak subtelnie sprawić, żeby gracze skoczyli sobie z uśmiechem do gardeł. Dlaczego świątynie nic nie robią? Kafle świątyń są sprytnym sposobem na przemycenie nienachalnego area control i walki o przewagi. Każdy kafelek przedstawia okazałą piramidę o wartości sześciu sztuk złota i mniejszą za trzy. Kto zdobędzie przewagę w meplach wokół świątyni, zgarnia sześć złota, gracz na dugiej pozycji zadowala się trzema, a remisy liczone są tak sprawiedliwie, że lepiej ich unikać. Punktowanie świątyń odbywa się na koniec gry i przebiega w duchu minigierki detektywistycznej, kiedy każdy chce udowodnić, że to jego mepli jest więcej. Czy mogę lepiej dołożyć kafelka, proszę? Miejsca kultu Boga Słońca są po to, żeby wrócić do ulubionej miejscówki i wycisnąć z niej jeszcze więcej. Dzięki nim pozyskujemy żetony słońca, które do maksymalnie trzech możemy przechować w wyznaczonych im miejscach na planszy wioski. Kiedy wyczerpią się kafle dżungli, a gra jest tak policzona dla każdego składu grających, że musi tak się stać, możemy zapłacić jeden żeton Słońca, żeby nadbudować którykolwiek z własnych kafli w układzie. To jest okazja, której grzechem byłoby nie wykorzystać, a nawet gorzej, przepuszczenie tej okazji to karygodne marnotrawstwo. Każdy żeton Słońca w naszym posiadaniu jest wart jedną sztukę złota na koniec gry, czyli tyle co nic, podczas gdy dobrze zainwestowany może przynieść kolosalne zyski podczas dobrze przeprowadzonej restrukturyzacji. Kto ma przynajmniej dwa kamulce zalegające w wiosce, gra agresywnie, żeby wyczerpać pulę żetonów dżungli i zgarnąć słodką premię dla zarządu. Po co w ogóle są te kopalnie? Dają czyste złoto. I więcej na razie nie muszą. Nie przejmujmy się nimi. Fajne to Kakao. Ma jakieś dodatki? Kakao posiada dwa zgrabne pakiety rozszerzeń, Czekoladę i Diamenty, które bardzo dobrze wzbogacają smak podstawowej gry i można je dowolnie mieszać, miksować, eksperymentować z nimi. Naturalną ewolucją kakao jest czekolada, uwalniająca słodko uzależniający, aromatyczny potencjał zamknięty w gorzkawych ziarenkach, na punkcie których wariowały kultury prekolumbijskie. W pierwszym minidodatku gracze dostają do ręki po dwa znaczniki map, dzięki którym można dobrać kafelki z planszy map, na której rezydują dwa odkryte jako preview tego, co wejdzie do standardowej rezerwy, dzięki czemu pula dostępnych kafli rośnie do czterech, a mapy dają prawo ekskluzywnego pierwokupu, co aż się prosi o błyskotliwe wykorzystanie. Kafle irygacji w dugim dodatku czynią z nawadniania małą hydrozagadkę, gdyż podmienia się część plantacji na takie już nawodnione, a skorzystanie z nich oznacza przesunięcie nosiwody do tyłu o pole za każdego użytego mepla w zamian otrzymując aż cztery owoce kakaowca z mepla, co jest w sumie świetnym sposobem na wykorzystanie zwykle mało wydajnej jednomeplowej krawędzi kafla. Dodatek czekolady podmienia kopalnie na kafle wytwarzania czekolady a ryneczki z ceną za trzy zamienia w kafle rynku czekolady umożliwiające sprzedaż kakao za trzy, a czekolady aż za siedem. Kakao przetwarzamy w czekoladę w wytwórni, przechowujemy na ogólnych zasadach, pamiętając o limicie pojemności wioski i jak lwy walczymy o dostęp do rynku czekolady, bo to konkretny pieniądz. Wreszcie możemy rozwinąć swoją wioskę, stawiając w niej szałasy, za które płacimy ciężko zarobionym złotem i korzystamy dzięki nim z przywilejów w trakcie gry lub bonusów do końcowej punktacji. Drugie rozszerzenie to Diamenty, które również wprowadza cztery moduły do zmiksowania z podstawką ale i pierwszym dodatkiem. Czekolada z diamentami? Czemu by nie. Kopalnia kamieni szlachetnych podmienia świątynie, dorzucając drogocenne kafle masek, które zdobywa się za znaczniki kamieni szlachetnych dziarsko wytrząśnięte z bajeranckiego wózeczka na nowy kafel kopalni, a następnie wydobyte ciężką pracą mepli. Drzewo życia rośnie zamiast kopalni złota i pozwala pozyskiwać kruszec według zasady kto pierwszy ten lepszy. Łaska cesarza wprowadza do gry pionek władcy, który wędruje po kafelkach i sypie złotem. W ostatnim module pojawiają się kafle z nowymi układami pracowników, które można w dowolnej kombinacji łączyć ze standardowymi. Dla hardkorowych miłośników kakao i czekolady jest przewidziana opcja all-in, dzięki której stworzą mega grę odpowiadającą ich apetytowi. Gry Phila Walker-Hardinga wyróżniają się łagodną prostotą mechanik, intrygującą modularnością, dużą regrywalnością, a Kakao bierze wszystkie te cechy, podnosi do kwadratu i jeszcze pozwala zrobić sobie z tych składników taką grę, żeby jak najlepiej nam zasmakowała.
Liczba wystawionych
opinii: 276
08.08.2021 16:49
5.0
ocena
Prosta, wciągająca gra rodzinna. Mechanikę wykładania kafelków z pracownikami można wytłumaczyć komuś w parę minut - dzięki czemu można wrzucić na stół nawet po jakimś main evencie, kiedy towarzystwo ma niedosyt a nie chce Wam się uczyć skomplikowanych zasad jakiejś nowej gry. Za dość niską cenę dostajemy godziny wspaniałej zabawy. Dostępne są również rozszerzenia, którymi warto się zainteresować.
Reklama
Najlepsze gry planszowe, Wsiąść do Pociągu, Catan, Osadnicy z Catanu, najlepsze planszówki, Carcassonne gra, gry planszowe dla 2 osób, gry planszowe sklep, Splendor, Arnak, Everdell, tanie planszówki, gry na imprezę, Brass: Birmingham, Root, Tajniacy, 5 sekund, Pociągi gra planszowa, top gier planszowych, gry planszowe na prezent, Gloomhaven, Monopoly, Terraformacja Marsa, Scrabble cena, Azul, ranking gier planszowych, gry planszowe na imprezę, gry planszowe dla dzieci, top lista, aktualności gier planszowych, zapowiedzi gier, przedsprzedaże planszówek, kalendarz premier, Wiedźmin.
Wykorzystujemy pliki cookies do celów statystycznych, analitycznych, personalizacji treści i reklam oraz celów związanych z bezpieczeństwem naszego serwisu. Korzystanie ze strony planszeo.pl bez zmiany ustawień przeglądarki lub zastosowania funkcjonalności rezygnacji opisanych w Polityce Prywatności oznacza, że pliki cookies będą zamieszczana na urządzeniu, z którego korzystasz. Więcej na temat cookies znajdziesz w Polityce Prywatności dostępnej pod linkiem Polityka prywatności