Liczba wystawionych
opinii: 684
20.05.2024 12:01
Całkiem fajny pomysł i tematyka. Rozgrywki jednak będą podobne mimo zmiennych kart. Spoko wykonanie i pomysł. Gra niczym wielkim się nie wyróżnia, więc ja bym jej nie chciała mieć w kolekcji, jednak gdybym dopiero zaczynała w planszówki z pewnością bym się nią zainteresowała i innym polecała.
Ocena po 2 partiach w 2 i 4 graczy. Średni czas 81 min.
Liczba wystawionych
opinii: 78
05.05.2024 12:03
Temat tej gry - dla mnie super. Lubię w nią grać i bawić się w realizację zleceń drukarskich, co pewnie wynika z faktu, że dużo czytam, a zapach wydrukowanej nowiutkiej książki - to dla mnie sztos. Tryb solo przyjemny. Są też opisy historyczne - fajny element edukacyjny.
Liczba wystawionych
opinii: 102
22.04.2024 18:09
Gra w której wcielamy się w jedną z pierwszych drukarni i musimy kupować samogłoski ;). Ogólnie ciekawa tematyka, ciekawe podejście do tematu użycia kół zębatych na dodatkowych akcjach. Mechanicznie gra jest dobra - taki trochę suchar w którym zarządzamy surowcami. Wykonanie całkiem niezłe. Ale jeśli chodzi o całokształt - można zagrać nie będzie się człowiek nudził ale raz czy dwa, więcej partii raczej nie ma większego sensu. a i taka uwaga - (tak wiem jak wyglądały litery do druku i wiem że literki są zrobione "klimatycznie", ale bardzo irytował mnie fakt że litery na płytkach są lustrzanym odbiciem...)
Liczba wystawionych
opinii: 56
29.03.2024 16:14
Super gra. Porządnie zrobiona. Oddaje klimat.
Liczba wystawionych
opinii: 9
07.12.2023 12:36
Recenzja jednym zdaniem: Druku ta gra nie wynajduje
Liczba wystawionych
opinii: 136
03.12.2023 10:52
Zaskakująco dobry suchar. Podchodzilem jak pies do jeża, zagrałem "przy okazji". Świetne elementy czcionek. Trochę denerwujące koła zębate. Granna potrafi w eksperckie gry coraz lepiej! Kupię przy okazji dobrej ceny ;)
Liczba wystawionych
opinii: 5
05.11.2023 22:11
Bardzo fajna gra z prostymi mechanikami, lecz nie ukrywam wiele przy niej zabawy. Spora liczba kombinacji jak tu najlepiej zapunktować by na sam koniec wygrać. Bardzo podoba mi się w tej grze zachowany porządek akcji dzięki czemu mniej doświadczeni gracze przy stole nie mają mętliku w głowie co mają robić. Mechanika zębatek jest bardzo dobrym kontrolerem tego na co możemy sobie bardziej pozwolić w danej turze. Też przez to, że nie mam aktualnie za dużo czasu na granie plusem dla mnie w tej grze jest jest przystępny downtime. Ogółem wykonanie samej gry jest przepiękne, a w szczególności kafelki literek!
Liczba wystawionych
opinii: 1
01.05.2023 19:15
Świetne euro średniej ciężkości.
Liczba wystawionych
opinii: 143
16.01.2023 13:29
Gutenberg to gra według Nas o średnio-zaawansowanym poziomie trudności z dość dobra instrukcja i łatwymi do przyswojenia zasadami. W grze wcielamy się w drukarzy i staramy się jak najwięcej punktować za dobieranie odpowiednich farb czy też liter w ramach swoich akcji. Rozgrywka podzielona jest na kilka faz które dodają elementu wymuszającego na graczu dobrego planowania jeśli jednak inny gracz nas uprzedzi z daną akcja może się okazać że nie zrealizujemy swojego celu :) a kolejność graczy w każdej fazie zależy od naszego wcześniejszego "tajnego" głosowania poprzez wykładanie kosteczek na wybraną fazę.
Partner
Liczba wystawionych
opinii: 50
14.01.2023 02:51
Pięknie wydana gra - bez plastiku. Mamy tu karty, drewniane czcionki, ekologiczny woreczek do losowania. Wydanie na wysokim poziomie. Choć to lekkie euro wydawca pokusił się o opisanie każdej historycznej postaci, którą możemy grać. Bardzo przyjemna, piękna gra.
Liczba wystawionych
opinii: 330
06.01.2023 18:00
Bardzo fajna z dobra mechanika, jest wymagająca a jednoczenie ma niski próg wejścia . Sposobów na wygrana rozgrywkę mamy masę , co najważniejsze jest regrywalna. Nie mam jej w swojej kolekcji ze względu na posiadanie innych gier o podobnej mechanice ale serdecznie polecam, w tym przypadku liczyło się dla mnie znalezienie odpowiedniej gry w swoim stylu w danym stylu, co też polecam :)
Liczba wystawionych
opinii: 227
14.10.2022 09:22
Dla kogo? Dla fanów wzglednie lekkich gier euro w które można szybko rozłożyć. Zagrać godzinkę i złożyć. Zdecydowanie do zagrania z trochę starszymi dzieci powyżej 20 roku życia.
O co chodzi? W grze przenosimy się do XVw. Wraz z wynalezieniem między innymi prasy drukarskiej następuje zakończenie średniowiecza i początek nowych bardziej światłych czasów.
Gracze wcielają się w wynalazców i propagatoróe piśmiennictwa w Europie, a ich zadaniem będzie realizacja zleceń drukarskich. W tym celu będą konstruować maszyny drukarskie, szlifować swoje specjalizacje, a także korzystać z technik barwienia druku.
Gra podzielona jest na 6 rund w których poczynając od licytacji kolejności, będziemy realizować kolejne fazy gry. Naszym głównym celem, będzie pozyskiwanie zleceń oraz zasobów potrzebnych do ich realizacji.
Odczucia: Gra jest bardzo przyjemna. Rozłożenie zajmuje dosłownie moment. Gra jest podzielona w taki sposób, że wystarczy wszystko wyciągnąć i w zasadzie można zacząć grać, co było miłym zaskoczeniem. Gra daje sporo możliwości kombinowania chociaż w mojej ocenie w rozgrywce dwuosobowej czasami brakuje alternatyw w wyborze zleceń, zębatek itd.
Ponad to same zębatki zdają mi się spełniać mniejszą rolę niż tego oczekiwałem, ale możliwe że to kwestia pierwszej partii.
Już w pierwszej partii czuć, że gra jest bardzo regrywalna. Kart zleceń, a także zębatek jest mnostwo. Do tego dochodzą historyczni drukarze, którzy ubarwiają rozgrywkę.
Wykonanie: Plansza jest duża, a w zasadzie nawet zbyt duża w stosunku do umieszczanych na niej elementów. Cała reszta wykonania bardzo mi się spodobała. Karty o niestandardowym rozmiarze są ciekawe mimo, że zawartość jest minimalistyczna. Elementy każdego z graczy są wykonane dobrze i są bardzo pomysłowe. Zębatki są kartonowe ale wchodzą łatwo na "trzpienie" a kręcenie nimi jest satysfakcjonujące na jakimś "atawistycznym" poziomie.
No i cream de la crema, czyli drewniane literki druku są rewelacyjne. Nie tylko świetnie się prezentują ale nawet prowadzają pewnego rodzaju klimat.
Partner
Liczba wystawionych
opinii: 332
04.11.2021 07:32
Kawał porządnej rzemieślniczej roboty w stylu starych mistrzów. Gra wydana z dbałością zarówno o jej urodę, jak i funkcjonalność. Cieszy oko i doskonale organizuje rozgrywkę. Genialne grannowe pudełeczka na komponenty pozwalają na błyskawiczny setup. Na czytelnej planszy każdy element gry ma swoje miejsce. Planszetka gracza, służąca do licytacji kolejności wykonywania akcji w turze jest genialnym harmonogramem pracy. Zębatki z bonusami obracają się jak tryby w maszynie będąc jednocześnie atrakcyjnym ficzerem, puzzlem oraz bardzo istotnym elementem strategicznego planowania. Drewniane czcionki dają plus 100 do klimatu. Źródłem punktów sławy potrzebnych do zwycięstwa i guldenów niezbędnych do inwestowania w czcionki jest realizacja zamówień, które składają się że swobodnie łączonych kart druku i kart uszlachetnienia. Z druku jest gotówka, z upiększania płynie sława. Kompletna realizacja obydwu składowych przynosi bonus. W Gutenbergu znalazł się nawet mechanizm erpegowego rozwoju specjalizacji. Jako profesjonalni pionierscy drukarze gracze muszą doskonalić się w każdym z czterech aspektów swojego fachu, żeby wypełnić bardziej wymagające zlecenia i sprostać oczekiwaniom mecenasów. Opłaca się być najlepszym w swoim fachu. Sekretne obstawianie akcji, skryte planowanie, co najbardziej opłaci się zrealizować w jednej z sześciu tur, przynosi sporo emocji z chwilą podniesienia zasłonak i uświadomieniu sobie, jak bardzo teraz musimy improwizować przez resztę tury. Każda z postaci, w które może się wcielić gracz ma przypisany bonus, specjalną umiejętność i co najważniejsze, swoją notkę biograficzną. Duży plus dla autorów Gutenberga i Granny za wgryzienie się w temat niczym korniki w drewniany blat warsztatu. Największą satysfakcję w grze sprawia takie skombowanie bonusów zębatek, zdobytej premii za specjalizację i wsparcia mecenatu, które pozwala przezwyciężyć przejściowe trudności lub przeskoczyć braki w zaopatrzeniu i wydać epicko zdobny tom trylogii „AIOOU”. Gra zachęca do sprytnego majsterowania.
Gutenberg jest bardzo przyjazny graczom. Ma nieskomplikowane zasady, sprytne mechaniki, płynny flow rozgrywki, które składają się w świetną zaawansowaną grę rodzinną. W sam raz do prowadzenia warsztatu drukarskiego całą familią.