Cena od:
189,23 zł
Dostępna

Great Western Trail: Argentyna

Liczba graczy: 1 - 4
Czas gry: 70 - 150 minut
Wiek od: 12 lat
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Premiera: 10.02.2023
Wydanie polskie: Rebel
Wydanie oryginalne: eggertspiele
Przemierzaj równiny pędząc bydło, aby odnaleźć swoją drogę do zwycięstwa! Załaduj dobra na statek w Buenos Aires zanim wypłynie w daleką podróż do jednego z wielkich europejskich portów. Odkryj dodatkowe funkcje kart krów o strategicznym znaczeniu i wypróbuj plansze graczy ze zwiększoną liczbą akcji, albo zmierz się z Pedro w specjalnym wariancie jednoosobowym! Great Western Trail: Argen... czytaj dalej
[współpracareklamowa] Egzemplarz gry otrzymaliśmy bezzwrotnie od wydawnictwa Rebel, za co bardzo dziękujemy! Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji.

TEMATYKA
W grze wcielamy się w estancieros, czyli argentyńskich hodowców bydła pędzących swoje stada do Buenos Aires. Po drodze będziemy mogli rozwijać infrastrukturę pampy, pomagać lokalnym rolnikom oraz rozwijać nasz zespół. Temat jest dobrze spięty z mechaniką i dzięki temu łatwiej jest zapamiętać zasady gry, ale na pewno nie jest to mocno tematyczna planszówka.

INSTRUKCJA 

Zasady pierwszej edycji Great Western Trail nie należą ani do najłatwiejszych, ani najbardziej intuicyjnych. Choć instrukcja jest dobrze napisana, to początkujący gracze i tak mogą się odbić od mnogości reguł. Co prawda GWT: Argentyna również nie jest najprostszą do wytłumaczenia grą – ze względu na mnogość akcji i ikon na kafelkach budynków – to jednak po kilku pierwszych rundach gracze zazwyczaj łapią już wszystkie zasady.

MECHANIKA

Mechanicznie GWT: Argentyna czerpie ze swojego poprzednika i dodaje kilka elementów, które trochę komplikują rozgrywkę. Tak jak w oryginalnej wersji gry, naszym celem jest dowiezienie jak najlepszego stada na koniec mapy, ale tym razem nie przyniesie to punktów od razu. Aby odpowiednio zapunktować na nasze stado, będziemy musieli dysponować nowym zasobem – zbożem, które to dopiero po dostarczeniu krów na planszetki miast pozwoli nam zdobyć konkretne punkty i bonusy. 

Podobnie jak pierwotna wersja gry także Argentyna zmusza graczy do wyboru specjalizacji. Nie jest możliwe (albo raczej jest nieoptymalne) angażowanie się we wszystkie elementy rozgrywki równomiernie, więc gracz powinien skoncentrować się albo na rozwoju stada krów (poprzez budowanie talii), albo stawianiu budynków zapewniających lepsze akcje do wykonania, albo przesuwaniu pociągu i budowaniu stacji kolejowych. Na uwagę zasługuje istotna zmiana względem oryginału polegająca na tym, że większa inwestycja w ruch pociągu umożliwia graczom skrócenie trasy do Buenos Aires, co przekłada się na częstszą możliwość punktowania za stada krów.

CZAS ROZGRYWKI 
Czas gry różni się znacząco w zależności od liczby graczy. W 1-2 osoby jesteśmy w stanie zagrać partię w 90 minut. Natomiast rozgrywka we czwórkę zajęła nam aż 4 godziny i trochę dłużyła się pod koniec.

WYKONANIE 

Gra jest wykonana poprawnie. Dużym plusem są dwuwarstwowe planszetki graczy, dzięki którym nic nam się nie będzie przypadkiem przesuwać. Problemem podczas pierwszych partii mogą być symbole na kafelkach budynków, ponieważ są one mało intuicyjne i często dwie różne akcje mają podobne symbole.

PODSUMOWANIE

Great Western Trail: Argentyna to tytuł dla fanów serii. Wprowadza on dwa duże elementy komplikujące rozgrywkę (zboże, konieczne do punktowania za stada krów, oraz możliwość używania skrótów do Buenos Aires). Rozgrywka bez wątpienia sprawi wiele radości zaawanasowanym graczom, zaś początkującym, bądź osobom, którym nie spodobała się pierwsza wersja gry, tej planszówki nie polecamy.

/Łukasz

Podoba mi się:

Urozmaicenie mechaniki dla fanów Great Western Trail
Dodanie głębi decyzyjnej związanej z nowym zasobem
Możliwość stosowania różniących się od siebie strategii, co zwiększa regrywalność
Poczucie, że gra rozwija się w trakcie partii ze względu na coraz szerszą pulę akcji, rozwój planszetki gracza i dynamikę statków

Nie podoba mi się:

Na 4 osoby rozgrywka trwa zdecydowanie za długo; Wiele symboli na kafelkach budynków jest nieczytelnych; Istnieje kombinacja dwóch akcji budynków prywatnych, która pozwala omijać główny mechanizm gry, jakim jest dostarczanie krów do Buenos Aires
Reklama
Najlepsze gry planszowe, Wsiąść do Pociągu, Catan, Osadnicy z Catanu, najlepsze planszówki, Carcassonne gra, gry planszowe dla 2 osób, gry planszowe sklep, Splendor, Arnak, Everdell, tanie planszówki, gry na imprezę, Brass: Birmingham, Root, Tajniacy, 5 sekund, Pociągi gra planszowa, top gier planszowych, gry planszowe na prezent, Gloomhaven, Monopoly, Terraformacja Marsa, Scrabble cena, Azul, ranking gier planszowych, gry planszowe na imprezę, gry planszowe dla dzieci, top lista, aktualności gier planszowych, zapowiedzi gier, przedsprzedaże planszówek, kalendarz premier, Wiedźmin.
Wykorzystujemy pliki cookies do celów statystycznych, analitycznych, personalizacji treści i reklam oraz celów związanych z bezpieczeństwem naszego serwisu. Korzystanie ze strony planszeo.pl bez zmiany ustawień przeglądarki lub zastosowania funkcjonalności rezygnacji opisanych w Polityce Prywatności oznacza, że pliki cookies będą zamieszczana na urządzeniu, z którego korzystasz. Więcej na temat cookies znajdziesz w Polityce Prywatności dostępnej pod linkiem Polityka prywatności