Poradnik prezentowy

Zainspiruj się najlepszymi planszówkami na prezent – od klasyków po świeże premiery.

Zobacz poradnik
Home
Szukaj
Premiery
Moje gry
Menu
225,00 zł
Dostępna

City of the Great Machine

Liczba graczy: 1 - 4
Czas gry: 60 - 90 minut
Wiek od: 14 lat
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Premiera: 23.11.2023
Wydanie polskie: Czacha Games
Wydanie oryginalne: CrowD Games
City of the Great Machine to gra strategiczna, jeden vs wielu, w klimacie technokratycznego, wiktoriańskiego steampunka. Miasto stanęło na masywnych latających platformach, dryfując nad światem, niczym pomnik triumfu nauki! Jeden gracz wciela się w rolę Wielkiej Maszyny. Gracz ten zarządza siłami udoskonalonych Sług i mechanicznych Strażników. Zadaniem Wielkiej Maszyny jest ukończenie M... czytaj dalej

Oceny użytkowników

Poziom losowości zdecydowanie przekraczający moje nerwy!!! Po pierwszej rozgrywce, samych nieudanych rzutach ataku, tragicznym losowym rozstawieniu obywateli i dyrektywi,e która jako pierwsza ustawiła całą grę maszynie byłem tak wściekły, że mam ochotę sprzedać pierwszą grę w życiu!!! Edit: Dałem grze drugą i trzecią szansę. Gra jest zdecydowanie ciekawsza na dwie osoby. Gdy zna się mechaniki i elementy losowe nie ułożą się bardzo niekorzystnie to rozgrywka zaczyna się robić dużo ciekawsza. Postanowiłem zmienić ocenę z 2 na 4.
Naprawdę dobrze przemyślana gra. Rozgrywka zawsze powoduje dużo emocji. Mnóstwo dróg do osiągnięcia celu/powstrzymania rewolucjonistów. Łatwy i szybki setup. Bardzo przystępny czas rozgrywki. Do tego wygląda mega klimatycznie. Jedyna wada to instrukcja która wygląda jakby była instrukcją jakiejś wielkiej, złożonej gry, a City of The Great Machine taką grą nie jest. Dla mnie najlepsza w 2 osoby, niezła w 4, a w 3 lepiej zagrać w tryb kooperacji przeciwko "wirtualnej" maszynie, który jednak już nie budzi takich emocji.
Kolejna gra kupiona na One More Game, już rok temu się nad nią zastanawiałem, ale wtedy wybrałem inne tytuły. Gra w klimacie steampunkowym, gdzie jeden z graczy wciela się w Wielką Maszynę zarządcę miasta, która dąży do realizacji Master Planu. Plan ten ma spowodować udoskonalenie ludzi mieszkających w mieście. Reszta graczy wciela się w rewolucjonistów ich celem jest niedopuszczenie do realizacji planu Wielkiej Maszyny, wzniecenie buntu społecznego, tym samym obalenie rządów Wielkiej Maszyny. Gra z typu jeden przeciwko wszystkim, maszyna ma do dyspozycji trzech sługusów i mechanicznych strażników pilnujących wyjścia z każdego dystryktu, rewolucjoniści mają do dyspozycji asymetryczne postacie, w grze zawsze będzie trzech bohaterów niezależnie od ilości graczy. Plansza jest modularna i ustawiamy ją sobie właściwie jak chcemy z jedną zasadą, że każdy dystrykt musi być połączony z dwoma innymi. Układ początkowy i tak będzie się często zmieniał, bo całe miasto unosi się w powietrzu, a dystrykty można przenosić. My graliśmy we dwóch więc każdy z nas kontrolował po trzy postacie. Co mogę powiedzieć dobrze to działa nawet przy dwóch graczach, w pierwszej fazie wchodzi wydarzenie miejskie które określa nam zasady całej rundy oraz warunki na koniec rundy w przypadku których Wielka Maszyna podniesie realizację master planu. Pobieramy nasze zasoby, maszyna obligacje zależne od poziomu niezadowolenia, a my zaufanie za sławnych obywateli, którzy są w naszym dystrykcie. Następnie bohaterowie, planują swój ruch do odpowiednich dystryktów, wybieramy kartę dystryktu w ukryciu przed Wielką Maszyną i tutaj zaczyna się zabawa, bo musimy wziąć pod uwagę, stan naszego zaufania, koszt przejścia przez dystrykty oraz to gdzie słudzy maszyny będą chcieli zrobić na nas obławę. Wyjście z danego dystryktu kosztuje nas jeden zaufania za każdego strażnika, na początku w każdym dystrykcie będzie ich po dwóch. Koszt akcji w dystryktach zależny jest od liczby strażników, oprócz akcji otrzymania trzech jednostek zaufania w Stacji Kontroli Nexus W fazie Wielkiej Maszyny, gracz kontrolujący ją może wykonać ruch sługami oraz strażnikami, oprócz tego może wykonać po jednej akcji każdym sługą. Koszt akcji jest zawsze dwie obligacje, ruch sługami to dwie obligacje za każdy dystrykt, a przemieszczenie strażników to jedna obligacja za każdy dystrykt. W kolejnej fazie Bohaterowie zgodnie z inicjatywą ujawniają swoje karty dostępu określające dystrykt do którego się udadzą i mogą wykonać w nim jedną akcje o ile jeden ze sługusów Wielkiej Maszyny nie przeprowadził w tym dystrykcie obławy. Może wtedy zakończyć naszą turę i zabrać całe zaufanie lub kartę dostępu do tego dystryktu, ale może też pozwolić nam wykonać akcję i awansować master plan o jeden punkt. Jak umieści żeton obławy w dystrykcie do którego się nie udaliśmy to podnosi się niezadowolenie o 1 w górę. Właśnie to jest cały miód tej gry, wojna umysłów i dedukcji kto gdzie pójdzie i co tam będzie chciał zrobić, akcje standardowe możemy zrobić w każdym dystrykcie, ale żeby było ciekawiej mamy jeszcze akcje specjalne i w każdym z głównych dystryktów możemy zrobić różne ciekawe akcje. Będzie się dużo działo Wielka Maszyna będzie mogła aresztować sławnych obywateli, naprawiać figurki strażników, planować na nas obławę, dobierać karty dyrektyw oraz je publikować, zmieniać położenie dystryktów. Jako bohaterowie będziemy mogli atakować strażników, rozpoznawać sławnych obywateli, przemieszczać ich między dystryktami, wywoływać zamieszki, przywracać karty dostępu, podnosić niezadowolenie w mieście, odwoływać obowiązujące dyrektywy oraz odrzucać niezagrane z ręki Wielkiej Maszyny. Muszę jeszcze dodać, że na początku gry trzech losowych obywateli jest aresztowanych i tylko Wielka Maszyna wie z jakiej grypy społecznej są. Tak samo trzy losowe karty dostępów po jednej na każdego bohatera są odrzucane na początku gry, ale spokojnie gracz grający Wielką Maszyną nie wie do jakich lokalizacji jaki bohater nie będzie miał dostępu. Gra kończy się jak Wielka Maszyna zdobędzie 12 punktów lub Bohaterowie odpalą 3 razy zamieszki w jednym z dystryktów. Zamieszki są skuteczne gdy w danym dystrykcie będzie więcej obywateli aktywnych, czyli z takich grup społecznych powyżej których jest wskaźnik niezadowolenia, niż strażników i zdrajców. Zamieszki wywołuje również dojście do ostatniego poziomu niezadowolenia. Grając Bohaterami starałem się rozpoznać jak najwięcej sławnych obywateli i zwiększać niezadowolenie, co sprawia, że coraz więcej grup społecznych przyłączy się do zamieszek, rosnące niezadowolenie zwiększa też dochody wielkiej maszyny, tutaj dużo jest takich ciekawych zależności. Podoba mi się takie oddziaływanie na siebie i gra w chowanego, ciągła dedukcja, duży wybór akcji chociaż nie zawsze będziemy w stanie dużo zrobić przez zasoby i to jak druga strona nam utrudni zadanie. Poległem, bo na początku zostałem złapany przez wielokrotne obławy co ukróciło moją ekonomię i napędziło Wielką Maszynę, która wprowadziła dekrety zwiększające sobie przychody i zwiększające koszt akcji dla bohaterów. Wydaje mi się, że mogłem szybciej zaryzykować z jakimś buntem, jeżeli by się udał wtedy zrobiłoby się gorąco. Na początek niby dużo zasad i gra wydaje się skomplikowana, ale po rozegraniu kilku rund idzie szybko, tylko faza planowania akcji może trochę trwać przez liczbę możliwości jakie mamy. Ja cały czas czułem się zaangażowany w grę i przyjemnie było patrzeć jak wiedziałem jakie mam zaplanowane akcje i co robi Wielka Maszyna. Widzę tutaj kilka wad i zagrożeń np. może się zdarzyć, że każdy z bohaterów na początku gry będzie pozbawiony karty dostępu do tego samego dystryktu i co gorsze byłaby to wieża prawa, gdzie możemy odzyskać karty dostępu. W praktyce nie moglibyśmy ich odzyskać, na małe rozgrzeszenie mogę dodać, że gracz grający maszyną i tak o tym nie będzie wiedział. I drugie zagrożenie jakie widzę, to gracz grający maszyną może nam zablokować dostęp do danego dystryktu robiąc tam ciągle obławy, a my np. chcielibyśmy zrobić tam zamieszki lub przenieść z tego dystryktu sławnych obywateli. Dla mnie to po prostu dobra gra, nie wybitna, ale dająca sporo satysfakcji z rozgrywki i taka o której przebiegu rozmawia się jeszcze po jej zakończeniu. Dobra kończę, bo musze uciekać przed kolejną obławą. 7/10
Reklama
Najlepsze gry planszowe, Wsiąść do Pociągu, Catan, Osadnicy z Catanu, najlepsze planszówki, Carcassonne gra, gry planszowe dla 2 osób, gry planszowe sklep, Splendor, Arnak, Everdell, tanie planszówki, gry na imprezę, Brass: Birmingham, Root, Tajniacy, 5 sekund, Pociągi gra planszowa, top gier planszowych, gry planszowe na prezent, Gloomhaven, Monopoly, Terraformacja Marsa, Scrabble cena, Azul, ranking gier planszowych, gry planszowe na imprezę, gry planszowe dla dzieci, top lista, aktualności gier planszowych, zapowiedzi gier, przedsprzedaże planszówek, kalendarz premier, Wiedźmin.
Wykorzystujemy pliki cookies do celów statystycznych, analitycznych, personalizacji treści i reklam oraz celów związanych z bezpieczeństwem naszego serwisu. Korzystanie ze strony planszeo.pl bez zmiany ustawień przeglądarki lub zastosowania funkcjonalności rezygnacji opisanych w Polityce Prywatności oznacza, że pliki cookies będą zamieszczana na urządzeniu, z którego korzystasz. Więcej na temat cookies znajdziesz w Polityce Prywatności dostępnej pod linkiem Polityka prywatności