Brian Boru

Liczba graczy: 3 - 5
Czas gry: 60 - 90 minut
Wiek od: 14 lat
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Autorzy: Peer Sylvester
Premiera: 11.05.2023
Wydanie polskie: Portal Games
Wydanie oryginalne: Osprey Games
W Brian Boru gracze rywalizują o kontrolę nad średniowieczną Irlandią dzięki podbojom, przebiegłości i małżeństwu. Odeprzyj najazdy Wikingów, zbuduj klasztory, aby rozszerzyć swoje wpływy, i zapewnij sobie wsparcie w miastach i wioskach w całej krainie. Brian Boru łączy mechaniki kontroli nad terytorium (area control), zbierania lew i draftu kart oferując intensywną, głęboko interaktywn... czytaj dalej
[współpracareklamowa] Egzemplarz gry otrzymaliśmy bezzwrotnie od wydawnictwa Portal Games, za co bardzo dziękujemy! Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji.

TEMATYKA 
W grze wcielamy się w jednego z irlandzkich możnych, który będzie chciał rozszerzać swoje wpływy na wyspie poprzez zdobywanie kontroli nad miastami, budowanie klasztorów, a także walkę z Wikingami oraz polityczne mariaże.

INSTRUKCJA 
Zasady gry są bardzo proste, a instrukcja dobrze wyjaśnia wszystkie fazy gry oraz symbole. My usiedliśmy do stołu nie znając zasad i po 15 minutach byliśmy gotowi do rozgrywki. Jedynym minusem związanym z zasadami jest nieintuicyjne rozwiązywanie remisów na niektórych torach przez co trzeba sprawdzać takie sytuacje w instrukcji.

MECHANIKA
Od strony mechaniki Brian Boru jest z pewnością grą unikalną. Na szczególną uwagę zasługuje system wyboru akcji, który bazuje na mechanice zbierania lew. Nie jest to jednak klasyczna wersja tej mechaniki znanej choćby z karcianego tysiąca. Zwycięzca lewy może wykonać akcję z góry karty (mocniejszą), a przegrani wykonują akcje dolne (słabsze). Dodatkowego smaku dodaje możliwość zagrania karty z innego koloru niż rozpoczynający lewę oraz karty jokerów.

Akcje z kart pozwalają przede wszystkim zajmować miasta na planszy, ale też poruszać się na torze małżeństwa, zbierać żetony wikingów lub dokładać dyski na pole kościoła. Wszystko to robimy, aby na koniec gry kontrolować regiony (mieć najwięcej zajętych miast w obszarze) i być obecnym w jak największej liczbie regionów. Na koniec każdej rundy dostajemy też dodatkowe punkty za żetony wikingów, tor małżeństwa i pole kościoła.

W trakcie rozgrywania lewy mamy do podjęcia ciekawe, ale nieskomplikowane decyzje. Musimy wyczuwać czy gracze, którzy zagrywają karty po nas będą chcieli przejąć miasto, o które aktualnie walczymy, czy może zależy im na wykonaniu dolnej akcji z karty i to my możemy niskim kosztem wygrać lewę. Decyzje te podejmujemy w oparciu o analizę sytuacji na mapie i ocenę możliwości naszej ręki kart. Wspomnianą rękę tworzymy sobie poprzez draft kart, więc już na początku rundy możemy dobrać karty odpowiednie pod naszą strategię.

CZAS ROZGRYWKI 
Gra jest bardzo płynna i każda z 3-5 rund trwa ok. 15 minut. Rozpatrywanie efektów dodatkowych torów pomiędzy rundami też idzie bardzo sprawnie. Zazwyczaj całość rozgrywki zajmowała nam 1-1,5 godziny i zdarzało się, że od razu zaczynaliśmy kolejną partię.


WYKONANIE 
Grafiki nawiązują do epoki, w której toczy się gra. Symbole na kartach są czytelne i łatwe do zapamiętania, a mapa jest bardzo przejrzysta i szybkie zorientowanie się w sytuacji nie sprawia problemów.


PODSUMOWANIE
Brian Boru to jedno z większych pozytywnych zaskoczeń tego roku. Unikalna mechanika wyboru akcji oraz bardzo płynna i szybka rozgrywka sprawiają, że gra ta nadaje się idealnie na przystawkę lub deser przed/po cięższych tytułach. Interakcja między graczami, która pojawia się zarówno na płaszczyźnie walki o wygranie lewy jak i rywalizacji o kontrolę regionów na planszy sprawia dużą przyjemność jednocześnie nie wzbudzając negatywnych emocji między graczami. Gry z walką o kontrolę obszarów zazwyczaj trwają kilka godzin oraz wymagają długiego przygotowania. Natomiast Brian Boru to godzinna partia, którą można przygotować w 5 minut co daje tej grze pewne miejsce na naszej półce.

/Łukasz

Podoba mi się:

Ciekawy i angażujący system wyboru akcji.
Łatwe i szybkie tłumaczenie zasad i przygotowanie partii.
Płynna i dynamiczna rozgrywka trwająca 1-1,5 godziny.
Interakcja podczas zbierania lew przy której każdy z graczy, a nie tylko wygrany może wykonać jakąś akcję.

Nie podoba mi się:

Kingmaking – w ostatniej rundzie gracz nie walczący o zwycięstwo może zdecydować, który z przeciwników wygra.
Nieintuicyjne rozstrzyganie remisów na torze wikingów i kościoła.
Reklama
Najlepsze gry planszowe, Wsiąść do Pociągu, Catan, Osadnicy z Catanu, najlepsze planszówki, Carcassonne gra, gry planszowe dla 2 osób, gry planszowe sklep, Splendor, Arnak, Everdell, tanie planszówki, gry na imprezę, Brass: Birmingham, Root, Tajniacy, 5 sekund, Pociągi gra planszowa, top gier planszowych, gry planszowe na prezent, Gloomhaven, Monopoly, Terraformacja Marsa, Scrabble cena, Azul, ranking gier planszowych, gry planszowe na imprezę, gry planszowe dla dzieci, top lista, aktualności gier planszowych, zapowiedzi gier, przedsprzedaże planszówek, kalendarz premier, Wiedźmin.
Wykorzystujemy pliki cookies do celów statystycznych, analitycznych, personalizacji treści i reklam oraz celów związanych z bezpieczeństwem naszego serwisu. Korzystanie ze strony planszeo.pl bez zmiany ustawień przeglądarki lub zastosowania funkcjonalności rezygnacji opisanych w Polityce Prywatności oznacza, że pliki cookies będą zamieszczana na urządzeniu, z którego korzystasz. Więcej na temat cookies znajdziesz w Polityce Prywatności dostępnej pod linkiem Polityka prywatności