Zwiadowcy donoszą, że wszędzie wszczął się ruch: daleko na wschodzie za Morzem Wewnętrznym, na północy w Mrocznej Puszczy i poza nią, na południu w Haradzie. Wszystkie królestwa stoją wobec rozstrzygającej próby, oprą się lub runą, a wtedy wpadną pod władzę Ciemności.
W grze Wojna o Pierścień: Gra karciana od 2 do 4 graczy rywalizuje w dwóch zespołach: Cień kontra Wolne Ludy. Każdy gracz posiada unikalną talię kart, reprezentującą mocne i słabe strony różnych frakcji biorących udział w wojnie.
Wolne Ludy desperacko próbują ukończyć swoją misję zniszczenia Jedynego Pierścienia, jednocześnie broniąc swoich ojczyzn przed nacierającymi hordami Saurona i jego podłych sojuszników. Cień musi zaatakować szybko i zdecydowanie, zanim Powiernicy Pierścienia osiągną swój cel, lub szerzyć zepsucie i sprowadzić na Froda ból, cierpienie i żal z powodu utraty Towarzyszy. Podczas rundy gracze na zmianę zagrywają karty reprezentujące postacie, armie, przedmioty i wydarzenia Wojny o Pierścień. Na koniec każdej rundy rozstrzygane są walki pomiędzy kartami przeciwników na każdym aktywnym polu bitwy oraz na ścieżce. Wygrywając bitwy, zdobywasz punkty zwycięstwa.
Standardowa gra – scenariusz Trylogia – może zostać rozegrany przez 2 do 4 graczy w dwóch drużynach. Opowiada on całą fabułę trylogii Władca Pierścieni, od Shire’u do Góry Przeznaczenia. W grze zawarto także dodatkowe scenariusze: Drużyna Pierścienia, krótszy scenariusz skupiający się na wydarzeniach z pierwszej książki; Pojedynek dwóch graczy, pełna gra przeznaczona do grania jedną talią na gracza; oraz Pojedynek trzech graczy, w którym jeden gracz Wolnych Ludów zmierzy się z dwoma graczami Cienia.
To twoja szansa, aby na nowo przekuć losy Śródziemia… jak jeszcze nigdy wcześniej.