Kalendarz adwentowy
Kalendarz adwentowy

Wielce imponujące budowle

Liczba graczy: 1 - 5
Czas gry: 40 - 60 minut
Wiek od: 12 lat
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Autorzy: Zé Mendes
Premiera: 13.03.2024
Wydanie polskie: Lucky Duck Games
Wydanie oryginalne: MeepleBR
Jako przywódca starożytnego narodu, masz okazję wydać swój majątek na budowę niesamowitego miasta. Wybierz starannie spośród imponujących budowli, które dodadzą blasku Twojej metropolii. Te konstrukcje podniosą produkcję ważnych surowców, wspierając wzrost populacji. Pamiętaj jednak, że Twoi rywale mogą mieć na oku te same budowle, więc bądź czujny. Zwycięzcą będzie ten, kto zdobędzie na... czytaj dalej
[współpracareklamowa] Egzemplarz gry otrzymaliśmy bezzwrotnie od wydawnictwa Lucky Duck Games, za co bardzo dziękujemy! Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji.

TEMATYKA
W tej grze nie doszukiwałabym się jakiegoś głębszego tematu, tym bardziej klimatu. Po prostu układamy kafelki dróg i budynków o różnych kształtach oraz drewniane figurki monumentów tak, aby jak najlepiej wypełnić naszą planszetkę, tym samym budując własne miasto.

INSTRUKCJA
Instrukcja w poprawny sposób wyjaśnia wszystkie zasady gry. Nie dopatrzyłam się jakiś nieścisłości.

MECHANIKA
Gra jest bardzo prosta do wytłumaczenia. W swojej turze kupujemy jeden element i stawiamy go na swojej planszetce. Gracze wykonują swoją akcję kupna w zależności od toru kolejności. Gdy wszyscy spasują, przechodzimy do kolejnej rundy. Rozgrywka kończy się po 10 rundach bądź gdy któryś z graczy dotrze na ostatnie pole toru populacji.

To co mi przypadło do gustu, to tor, na którym umieszczony jest znacznik złota. Na początku każdej rundy gracze mają po 7 sztuk złota do wydania. Można również sobie dołożyć dodatkowe 2 sztuki złota na daną rundę, biorąc pożyczkę. Niewydane złoto nie przechodzi na następną rundę. Każdy element ma określoną wartość, ale najciekawszą sytuację stanowią monumety, bo ich zakup wymaga wydania całego pozostałego złota, co automatycznie zmusza gracza do spasowania. Czasami można stanąć przed dylematem: kupić pożądany monument szybko, ograniczając zakupy w danej rundzie, czy też zaryzykować i poczekać, licząc na to, że nikt inny nie sprzątnie go nam sprzed nosa. 

Jeśli chodzi o kupno, to do wyboru mamy kilka rzeczy. Zacznę od kafelków budynków, które są w różnych rozmiarach oraz rodzajach (kolorach). Podczas gry będziemy starali się je otaczać różnymi elementami, bo dzięki temu zdobędziemy punkty zwycięstwa. Musimy je stawiać przy kafelkach tego samego rodzaju albo przy drogach, które również możemy kupić. Drogi muszą sąsiadować ze sobą lub możemy je umieścić przy tzw. chodniku, czyli dolnej krawędzi naszej planszetki. Możemy także kupić wieżę, którą stawiamy przy dowolnym wcześnie wybudowanym elemencie, przy niej możemy również wybudować drogę, co ułatwia czasami nam grę. 

Na szczególną uwagę zasługują z pewnością drewniane monumenty 3D. Każdy z nich zajmuje określoną liczbę pól oraz ma zestaw warunków, które musimy spełnić, aby móc go umieścić na naszej planszy. Na przykład muszą stykać się z konkretnymi budynkami, sąsiadować z drogą, naturalnym zasobem, stać na lądzie albo na wodzie. Natomiast co dają nam monumenty? Przede wszystkim zajmują one przestrzeń na planszetce, ale również dają nam punkt zwycięstwa (kilka nawet dwa) oraz niektóre z nich dostarczają dodatkowe zasoby. 

Każdy gracz posiada również drugą planszę z torami zasobów, które odzwierciedlają ikonki znajdujące się na kafelkach budynków oraz niektórych monumentach. Budując te elementy, zdobywamy określone zasoby. Co więcej, poprzez rozwijanie trzech podstawowych zasobów, regularnie zwiększamy naszą populację, co może przynieść nam punkty zwycięstwa i przyspieszyć zakończenie gry. Na koniec partii zapunktujemy też za najmniej rozwinięty z torów co zachęca nas do dywersyfikacji.

Osobiście uważam, że monumenty wymagają czasami zbyt dużego wysiłku w stosunku do korzyści, jakie przynoszą. Podczas moich rozgrywek wolałam skupić się na otaczaniu budynków, umieszczaniu elementów przy naturalnych zasobach (które również dają punkty) oraz równomiernym rozwijaniu zasobów. Natomiast przy okazji stawiałam monumenty, gdy któryś mi akurat podpasował. Dzięki tej strategii nie raz udało mi się wygrać grę. Być może monumenty byłyby ciekawsze, gdyby przynosiły więcej punktów lub zapewniały stały bonus. Dużym plusem są zaawansowane karty celów, które dodają nieco głębi rozgrywce, ponieważ motywują graczy do podejmowania różnych działań w celu zdobycia dodatkowych punktów na koniec gry.

Jeśli chodzi o interakcję pomiędzy graczami, to moim zdaniem jest jej niewiele. Raczej polega ona na podbieraniu sobie interesujących nas elementów przypadkiem lub bardziej świadomie. Nie raz będziemy konkurować o pozycję na torze kolejności, wykupując miejsca pierwszego lub drugiego gracza, co daje nam większe możliwości wyboru w następnej rundzie.

SKALOWANIE
Grało mi się przyjemnie od 2 do 4 graczy. Warto jednak mieć na uwadze, że im więcej osób uczestniczy w rozgrywce, tym szybciej mogą zostać wybudowane wszystkie dostępne monumenty, np. miałam taką sytuację, że przy 5 graczach w 5. rundzie wszystkie monumenty były już wykupione.

CZAS ROZGRYWKI
Gra nie jest zbyt długa. Moje rozgrywki trwały od 30 do 60 minut w zależności od liczby graczy.

WYKONANIE
Pomalowane drewniane monumenty 3D robią wrażenie i upiększają tę grę. Bardzo dobrze wykonane są również kafelki, planszetki graczy oraz znaczniki zasobów. Jedynie mogłabym się przyczepić o cienkie i łatwo wyginające się karty. Na szczęście podczas gry leżą głównie na stole.

PODSUMOWANIE
Wielce imponujące budowle to po prostu przyjemna gra rodzinna, w której układamy podrasowanego o drewniane budynki 3D tetrisa. Monumenty z pewnością przykuwają wzrok i dodają estetyki naszej planszetce. Gra oferuje kilka różnych sposobów zdobywania punktów, co pozwala każdemu graczowi opracować własną strategię. Od czasu do czasu usiądę do tej gry, raczej w rodzinnym gronie, koniecznie z kartami celów. Chociaż to raczej mało prawdopodobne, żeby pojawił się dodatek z polskimi budowlami, to gdyby taka opcja się pojawiła, z pewnością zaopatrzyłabym się w takie rozszerzenie.

/Patrycja

Podoba mi się:

Rywalizacja na torze kolejności.
Tylko 7 sztuk złota do dyspozycji (9 z pożyczką) podczas jednej rundy, co wymaga od nas strategicznego myślenia, aby najefektywniej zainwestować nasze pieniądze.
Kupienie monumentu automatycznie zmusza gracza do spasowania.
Różnorodne warunki stawiania monumentów.
Karty celów z zaawansowanych zasad.
Piękne drewniane monumenty 3D.

Nie podoba mi się:

Czasami trzeba włożyć zbyt dużo wysiłku w budowanie monumentów w porównaniu do korzyści, jakie nam przynoszą.
W rozgrywce na 5 graczy, monumenty mogą zbyt szybko się skończyć.
Reklama
Najlepsze gry planszowe, Wsiąść do Pociągu, Catan, Osadnicy z Catanu, najlepsze planszówki, Carcassonne gra, gry planszowe dla 2 osób, gry planszowe sklep, Splendor, Arnak, Everdell, tanie planszówki, gry na imprezę, Brass: Birmingham, Root, Tajniacy, 5 sekund, Pociągi gra planszowa, top gier planszowych, gry planszowe na prezent, Gloomhaven, Monopoly, Terraformacja Marsa, Scrabble cena, Azul, ranking gier planszowych, gry planszowe na imprezę, gry planszowe dla dzieci, top lista, aktualności gier planszowych, zapowiedzi gier, przedsprzedaże planszówek, kalendarz premier, Wiedźmin.
Wykorzystujemy pliki cookies do celów statystycznych, analitycznych, personalizacji treści i reklam oraz celów związanych z bezpieczeństwem naszego serwisu. Korzystanie ze strony planszeo.pl bez zmiany ustawień przeglądarki lub zastosowania funkcjonalności rezygnacji opisanych w Polityce Prywatności oznacza, że pliki cookies będą zamieszczana na urządzeniu, z którego korzystasz. Więcej na temat cookies znajdziesz w Polityce Prywatności dostępnej pod linkiem Polityka prywatności