[współpracareklamowa] Egzemplarz gry otrzymaliśmy bezzwrotnie od wydawnictwa Portal Games, za co bardzo dziękujemy! Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji.
INSTRUKCJA
Zasady nie są skomplikowane, a w instrukcji znajdziemy wiele przykładów co ułatwia zrozumienie reguł.
TEMATYKA
W grze wcielamy się w urbanistów tworzących swoje dzielnice, a naszym celem jest osiągnięcie jak największej populacji. Kafelki ternów, które ustawiamy w naszej dzielnicy są konkretnymi obiektami takimi jak przedmieścia, park, fabryka, osiedla, muzea, stadiony, czy punkty usługowe. Dzięki temu możemy wyobrażać sobie, że wznosimy konkretne budowle rozwijając miasto.
MECHANIKA
W swojej turze wybieramy kafelek z rynku i po zapłaceniu jego kosztu wystawiamy go do swojej dzielnicy. Możemy też ulepszać wystawione wcześniej kafelki lub stworzyć jezioro. W tych dwóch zdaniach zawiera się praktycznie wszystko co będziemy robić w tej grze. Cała głębia i kombinowanie wynika z bonusów, które zapewniają nam kolejne kafelki. Mogą one wpływać na nasz dochód, reputację lub populację, a części przynosi nam natychmiastowy zastrzyk gotówki. Najważniejszym elementem gry jest to, że kafelki zapewniają premie za inne kafelki, które mamy zbudowane po sąsiedzku lub nawet za kafelki wystawione przez innych graczy. Ważnym elementem są również cele, które przyniosą punkty graczom będącym najlepszym w danej kategorii.
CZAS ROZGRYWKI
Czas rozgrywki zależy od liczby graczy. Solo można zamknąć się w pół godziny, a w 4 osoby można grać 1,5-2 godzin.
WYKONANIE
Kafelki oraz żetony są dobrze wykonane, a wszystkie komponenty są uporządkowane w plastikowym insercie. Ułatwia to przygotowanie rozgrywki, a także posprzątanie po partii. Niestety jeżeli trzymacie pudełko pionowo to prawdopodobnie wszystkie elementy wysypią się z insertu i wymieszają.
PODSUMOWANIE
Suburbia to świetna gra o budowaniu miasta. Pomimo prostych zasad jest tu dużo kombinowania, a rozgrywka się nie dłuży. Interakcje pomiędzy kafelkami sprawiają, że nasze wybory nie są łatwe. System punktowania, który kara gracza z największą liczbą punktów zmusza graczy do kontroli i zbalansowania dochodów i reputacji miasta co dodaje dodatkową warstwę kombinowania.