SCOUT to mała i sprytna gra typu ladder-climbing (gracze zagrywają karty o coraz wyższej wartości, by przebić poprzednie układy), w której karty mają dwie różne wartości, a gracze nie mogą zmieniać ich kolejności w ręce. Zamiast tego mogą spasować, by zabrać kartę z aktualnego zestawu wyłożonego na stole i dodać ją do swojej ręki, zwiększając tym samym swoje możliwości.
Każda karta ma dwa numery, jeden na górze, drugi na dole i łącznie w talii znajduje się 45 unikalnych kombinacji liczb od 1 do 10. Przed rozdaniem talię należy dokładnie potasować, zarówno pod względem kolejności, jak i orientacji kart. Po rozdaniu wszyscy gracze trzymają swoje karty w tej samej kolejności, w jakiej je otrzymali; mogą jednak obrócić całą rękę, by używać drugiej strony kart, lecz nadal nie wolno im zmieniać ich kolejności.
W swojej turze gracz może wykonać jedną z dwóch akcji:
1. Zagranie – gracz wybiera jedną lub więcej sąsiadujących kart ze swojej ręki, które mają tę samą wartość lub wartości w kolejności rosnącej bądź malejącej, a następnie zagrywa ten zestaw kart na stół. Może to zrobić tylko wtedy, gdy stół jest pusty (np. w pierwszej turze) lub gdy zestaw, który zagrywa, ma wyższą wartość niż zestaw znajdujący się obecnie na stole. Zestaw ma wyższą wartość, jeśli zawiera więcej kart, jeśli składa się z kart o tej samej wartości zamiast z kolejnych liczb lub jeśli zawiera tyle samo kart, ale o wyższych wartościach. W tym ostatnim przypadku, gdy gracz przebije inny zestaw, przejmuje karty z poprzedniego zestawu i kładzie je zakryte przed sobą.
2. Scout – gracz bierze kartę z dowolnego końca zestawu znajdującego się aktualnie na stole i umieszcza ją w dowolnym miejscu w swojej ręce, w dowolnej orientacji. Gracz, który zagrał poprzedni zestaw, otrzymuje 1 żeton punktu zwycięstwa jako nagrodę za zestaw, który nie został przebity.
Raz na rundę gracz może wykonać akcję scouta, a następnie natychmiast zagrać.
Runda kończy się, gdy gracz wyczerpie swoje karty lub gdy wszyscy gracze oprócz jednego wykonali akcję scouta zamiast zagrania. Gracze otrzymują 1 żeton punktu zwycięstwa za każdą zakrytą kartę, a następnie tracą 1 żeton PŻ za każdą kartę pozostałą w ręce (z wyjątkiem gracza, który był wielokrotnie scoutowany, by zakończyć rundę). Rozgrywa się tyle rund, ilu jest graczy, a zwycięża osoba z największą liczbą żetonów punktu zwycięstwa.