Kalendarz adwentowy
Kalendarz adwentowy

San Francisco

Liczba graczy: 2 - 4
Czas gry: 45 - 60 minut
Wiek od: 12 lat
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Autorzy: Reiner Knizia
Premiera: 22.06.2022
Wydanie polskie: Rebel
Wydanie oryginalne: Rebel Studio
Dla San Francisco I połowa XX wieku to okres dynamicznego rozwoju i nowych szans. To także okazja dla Ciebie – młodego projektanta biorącego udział w konkursie na najwspanialszy plan przebudowy miasta. Zasiądź do szkicownika i stwórz projekt, który wyróżni Cię wśród konkurentów w nowej propozycji Reinera Knizi, światowej sławy autora gier planszowych! Podczas rozgrywek w San Francisco Tw... czytaj dalej
Zaloguj się aby dodać komentarz
Użytkownik
Ocena
Opinia
Liczba wystawionych
opinii: 435
05.07.2024 07:55
4.0
ocena
San Francisco mogę polecić każdemu, zarówno nastolatkom myślę, że spokojnie w wieku 11+, rodzinom, jak i wprawionym graczom. Dla osób, które zaczynają przygodę z planszówkami, jest to świetny tytuł do wprowadzenia w świat strategicznych i dłuższych tytułów. Nie jest zbyt skomplikowana, ale wymaga myślenia, obserwowania co dzieje się na planszach miast pozostałych graczy i kalkulowania co opłaca nam się zrobić i jak może wyglądać sytuacja w kolejnym ruchu. ~ Edyta
Partner
Planszeo Planszeo
Liczba wystawionych
opinii: 23
23.05.2024 09:29
3.0
ocena
San Francisco to gra Reinera Knizi, znanego projektanta gier planszowych, którego gry są zawsze dobre, a czasami bardzo dobre lub świetne. Ta gra jest moim zdaniem dobra+. Gdyby była to jedyna gra w mojej kolekcji, gdybym zaczynała grę z planszówkami - na pewno byłabym nią zachwycona. Zwłaszcza, że aktualna cena tej gry (można ją zdobyć w sklepach już od 45 zł!) to niesamowita okazja jak na jakość i grywalność. Gra się bardzo przyjemnie. W skrócie w każdej turze albo dokładamy projekty do dostępnej puli, albo bierzemy na rękę jedną z widocznych kolumn. Karty, które dobierzemy dokładamy na naszej planszy gracza w odpowiednim rzędzie (na podstawie koloru projektu) na pierwszym wolnym miejscu od lewej strony. Wszystko byłoby proste, gdyby nie to, że na kartach są jeszcze czasami trakcje tramwajowe, które warto budować i łączyć ze sobą, dodatkowo ważna jest wartość kart, aby dały nam możliwość wybudowania budynków. Do tego chcemy jak najszybciej skończyć dany rząd kart, aby otrzymać bonus dla pierwszego gracza. Mimo prostych zasad i pozornie niewielkiego wyboru, trzeba ostro kombinować, żeby mieć dobry wynik.
Liczba wystawionych
opinii: 6
02.05.2024 15:30
3.0
ocena
prosta gierka
Liczba wystawionych
opinii: 160
07.02.2024 09:57
4.5
ocena
To jest niestety mocno niedoceniona gra. Gra jest niestety powtarzalna.
Liczba wystawionych
opinii: 53
11.07.2023 09:50
4.0
ocena
"San Francisco" to bardzo ciekawa gra strategiczna, która polega na tym, by jak najlepiej rozplanować budowę swojego miasta. Miasto buduje się poprzez dobieranie kart i umieszczanie ich we właściwych miejscach na planszy miasta. Z kolei punkty otrzymuje się za wybudowanie linii tramwajowej, postawienie wieżowca czy różnego rodzaju bonusy, które zdobywa się w trakcie rozgrywki. Chociaż gra wygląda na dość rozbudowaną, tak naprawdę jej zasady są bardzo proste. Nie znaczy to jednak, że cała rozgrywka taka jest - aby wygrać, trzeba analizować sytuację nie tylko na swojej planszy, ale także na planszach przeciwników. Warto wybiegać myślami w przyszłość i planować kolejne ruchy, walczyć o bonusy, a czasem nawet zaryzykować, by przeciwnicy nie zabrali kart, na których nam zależy! Przy pierwszej rozgrywce często musieliśmy spoglądać na instrukcję, ale kolejne graliśmy już bez niej - zasady są intuicyjne i łatwe do zapamiętania, a przez to naprawdę przyjemne. Bardzo podoba mi się mechanika tej gry - jest inna, a przez to ciekawa. Oprawa graficzna również robi wrażenie - może nie takie jak Everdell czy gry z ilustracjami Marcina Minora, ale jest estetyczna, prosta i przyjemna dla oka. Dodatkowym urozmaiceniem są elementy 3D - a jaką radochę sprawiło mi składanie ich! 😆 "San Francisco" nie będzie może moją ulubioną grą, ale z chęcią będę do niej wracać. Jest naprawdę przyjemna, a zasady można ogarnąć w kilka minut. Jeśli lubicie gry z motywem budowania miasta czy zarządzania terenem, "San Francisco" na pewno Wam się spodoba 😊
Liczba wystawionych
opinii: 56
08.06.2023 11:31
2.0
ocena
Gra męczy ilustracjami, mało ciekawa. Bardzo łatwa mechanika.
Liczba wystawionych
opinii: 220
11.04.2023 22:33
4.0
ocena
Ciekawa gierka o budowaniu miasta. Niestety brak negatywnej interakcji, ale w home rules o wiele lepiej się gra ;). Prosta do wytłumaczenia i jak najbardziej polecam.
Liczba wystawionych
opinii: 563
27.03.2023 18:41
3.5
ocena
Naprawdę spoczko tytuł. W sumie to niespodziewany - prosty, bardzo intuicyjny, a jednocześnie dający całkiem sporo radochy ze zbierania poszczególnych rzeczy na planszy. Na początku wydawało mi się dziwne, to stopowanie wykonywania akcji przez posiadanie żetonu, ale z czasem nabrało to sporo sensu i okazało się być gamechangerem. Polecam, bo w tej cenie, to naprawdę świetna pozycja :)
Partner
Planszeo Planszeo
Liczba wystawionych
opinii: 492
23.03.2023 19:00
3.0
ocena
Stosunkowo prosta gra, w której budujemy jak najlepiej funkcjonujące dzielnice tytułowego San Francisco. Sama gra opiera się na ciekawej mechanice dobierania kart i dokładania ich do odpowiednich dzielnic. Nie jest to tyłu porywający, do którego chcemy koniecznie już wrócić, ale nie da mu się odmówić przyjemnej rozgrywki, podczas której walczy się o KAŻDY punkt.
Partner
Planszeo Planszeo
Liczba wystawionych
opinii: 143
24.01.2023 08:32
3.5
ocena
San Francisco to gra znanego Autora Reinera Knizia, która samym nazwiskiem przyciąga do jej sprawdzenia. Gra ma dość proste zasady i przyjemną mechanikę, jak na Knizia przystało ;) Jednak naszym zdaniem mało w niej emocji. Jest to jednak tytuł który powinni rozważyć początkujący gracze wchodzący w świat gier planszowych. Na plus też ładne wykonanie.
Partner
Planszeo Planszeo
Liczba wystawionych
opinii: 330
11.01.2023 21:55
3.0
ocena
Gra z kategorii prostszych ale dającą fajna zabawę, cena jest bardzo przystępna, uważam że to jedna z gier pozwalająca rozkręcić kogoś w temacie planszówek, komponenty są dobrej jakości , natomiast brak w środku solidnego organizera , nie jest to tytuł do którego będę wracał ale jest fajna prosta gierką, myślę ze to dobry wybór na rodzinne imprezy lub szybkie gierki ze znajomymi, polecam każdemu kto szuka w tej grze właśnie tego:)
Liczba wystawionych
opinii: 332
02.09.2022 20:32
3.5
ocena
W tym mieście Brudny Harry głosem pełnym lodowatej determinacji pytał mnie wprost z ekranu, czy mam dziś szczęście. Stalowe oczy Steve'a McQuinna świdrowały kaniony stromych ulic, kiedy Bullit pokazał światu jak się robi pościgi samochodowe. San Francisco to miasto dla twardzieli, gdzie w każdej chwili zwykły tramwaj może zamienić się w kolejkę wysokogórską, kiedy Michael Bay żeni wodę z ogniem, wsadzając Connorry'ego i Cage'a do jednego Alcatraz. Teraz Golden Gate przekracza kolejny z tytanów, żywa legenda planszowego świata, doktor Rainer Knizia. Tylko on może dokonać niemożliwego i zrobić grę o mieście dzieci kwiatów, która byłaby jednocześnie rozważna i romantyczna. Spoiler alert: Knizia to Knizia, więc poskromcie swój entuzjazm. Najwięcej, na co możecie liczyć, to wstrzemięźliwy i skalkulowany. San Francisco obiecuje złote góry city buildera kompetentnego niczym niemiecka inżynieria, ale jest w istocie jak gorączka złota, taka na 37,5 stopni. Pierwszym dzwonkiem alarmowym jest obecność na planszy bonusowego żetonu o wartości 1 i 1/2. Dobrze widzicie. Jeden i pół. Ta gra jest policzona co do przecinka. Jeżeli macie nadzieję zaszaleć, jak Bruce Lee w Wejściu Smoka, to od Planszowego Doktora usłyszycie stanowcze "Nein!" i wasze wściekłe pięści będą co najwyżej uprawiały matematyczne kung-fu na liczydłach. Zajrzyjcie do sekcji rozstrzygania remisów w instrukcji. Doktor Knizia przewidział każdy wasz ruch, każdą komplikację, permutację i zmienną. Za tą szykowną muszką kryje się szalony geniusz. Przygoda w San Francisco zaczyna się niewinnie, wręcz banalnie. Do wykonania macie jedną z dwóch akcji, dokładnie dwóch. Możecie dobrać kartę projektu ze stosu i wyłożyć do wybranego przez was sektora planszy projektów, albo zgarnąć wszystkie karty projektów z jednej miejscówki i dołożyć do odpowiednich dzielnic na waszej osobistej miejskiej planszetce. Proste. Już Chińczyk jest trudniejszy. Poczekajcie, matematyk tkwi w szczegółach. Gra kończy się, kiedy ktoś zabuduje kartami całą swoją planszetkę, lub wyjdą wszystkie żetony fundamentów pod wieżowce. Wtedy wszyscy liczą przewagi, punkty i myślą, co tu się właściwie odkniziowało, bo wyniki mogą odstawać od oczekiwań. Dzieje się tak, bo doktor K. zawsze ma obcykany patent na kilka komplikatorów. Pierwszym mykiem tej gry są żetony zobowiązań. Dostaje się taki razem z dobieranymi kartami i od tej pory jest pod górkę, jak to w San Francisco. Kiedy posiada się zobowiązania wolno dobrać tylko karty z obszaru, gdzie jest ich więcej, niż feralnych żetonów w naszym posiadaniu. Kiedy masz taki jeden, to pojedynczej karty nie zgarniesz. Dla zobowiązanego ponad miarę pozostaje już tylko akcja wykładania, która najczęściej robi dobrze każdemu, tylko nie tobie. Dobrze dołożyć nie jest łatwo. Trzeba szacować komu właśnie dociągnięta karta się przyda, a komu jest zbędna i czy dokładając do już wyłożonych na wystawkę kart nie robi się komuś prezentu, bo raczej na nas nie zaczekają. Kilka kart do zgraniecia to łakomy kąsek. W sukurs przychodzi mechanika autobalansu by Knizia. Otóż zawsze musi być w grze taki ktoś, kto ma zerowy stan posiadania zobowiązań. Kiedy zadzieje się tak, że wszyscy mają zobowiązania, każdy odrzuca po jednym. Dziwnym to się wydaje, ale skoro działa, to nie jest głupie. Przede wszystkim eliminuje ryzyko zablokowania gry. Projekty muszą płynąć. Zawsze będzie ktoś, kto może dobrać pojedynczą kartę. Chyba, że nie chce. Poza tym, kiedy masz dwa zobowiązania na karku, wykładasz kartę na wabia dla tego leszcza, co uniknął zobowiązań, więc jest szansa, że doprowadzi do powszechnej redukcji. Tak się robi wspólny profit. San Francisco miksuje zbieranie zestawów z robieniem przewag w dzielnicach miasta i robi to tak, że opłaca się wszystko, ale po trochu i najlepiej pojedynczo. Karty projektów układa się w pięciu szeregach dzielnic od lewej do prawej. Po zapełnieniu dzielnicy, ten kto zrobił to jako pierwszy zgarnia bonusowy żeton o wartości jeden. Tu się gra o wysokie stawki. Filozofia stojąca za wypełnianiem dzielnic jest prosta jak żebrowany drut zbrojeniowy. Karta odpowiedniego koloru idzie do właściwej dzielnicy. Czarne karty to dżokery. Chciałoby się szybko zamykać dzielnice dla bonusowych punktów, ale w tej prostocie kryją się warstwy. Knizia ma warstwy. Zawsze. Dzielnica jest tyle warta, jak dużo punktów ci da w finalnym liczeniu przewag. O wartości dystryktu decyduje liczba symbolicznych robotników budowlanych widniejących na kartach. Debeściak zgarnia całe dwa punkty, pozostałe słabiaki stopniowo mniej, aż do szokującej wartości -1 dla tego Maliniaka w grze czteroosobowej. Tutaj do głosu dochodzi całkowicie przegięte rozstrzyganie remisów, ale na to jeszcze nie jesteście gotowi. A gdzie te półpunkty? Śmiało, pytajcie o półpunkty. Na kartach dzielnic widnieją też podejrzanie masońskie symbole cyrkla. Nie rozsiewam tu teorii spiskowych, tylko widzę oczywiste nawiązania, powiązania i szemrane interesy tak stare jak sama deweloperka. Ułożenie dwóch kart z cyrklem w jednej dzielnicy, pozwala dobrać bonusowy żeton lub kartę premii. Tak! Jednym z nich jest ten półtorak. Można zgarnąć dwóch budowlańców, żeby dołożyć ich na dowolną kartę w dzielnicy zwiększając jej wartość. Tacy fachmani są bardzo cenni. Muszą być w związkach, znaczy w mafii. Uniwersalna karta stadionu bejsbolowego mieści aż czterech robotników. Po fajrancie każdy lubi pokibicować swojej drużynie. USA! USA! Dzika karta zajezdni tramwajowej pozwala zaczynać linie tramwajowe tam, gdzie nikt ich się nie spodziewa. Jak hisz... meksykańskiej imigracji. Wśród premii leżą sobie żetony torowisk. One są od łatania linii tramwajowych, które też robią przewagi na koniec gry. Każdy rodzaj bonusu występuje w liczbie trzech i jak wyjdzie, to już go nie będzie. Te premie potrafią zrobić dużą różnice, jeśli drapniesz odpowiednią we właściwym czasie. Tu te półtora punktu bywa rozstrzygające. Gra obiecuje wieżowce. Gra ma tekturowe wieżowce. A one mają fundamenty. A te fundamenty są na kartach. Kiedy na wystawce pojawia się karta z fundamentem, napięcie przy stole rośnie. Właśnie pojawia się okazja do zbudowania drapacza chmur i zarobienia aż całego punktu. W San Francisco cały punkt do dużo. Wieżowce nie stawiają się same. Potrzeba do nich tej samej siły roboczej, co do liczenia przewag. Kiedy na kartach sąsiadujących z leżąca w dzielnicy kartą z żetonem fundamentu zbierze się ekipa przynajmniej siedmiu chłopa, to w mig stawiają skyscrappera tak na akord. Przypominam, wieżowiec to punkt, więc warto. Z drapaczami chmur powiązane są karty dzielnicy portowej dające zniżkę do wymogów konstrukcji wieżowca. Każde minus jeden dla nowopowstającego budynku to sporo. Dokerzy są tak samo skorumpowani jak budowlańcy. Jedna wielka ośmiornica. Kto pierwszy wybuduje wieżowiec, dostaje order budowniczego, który jest wart... Tak! Jeden punkt! Ten medal jest przechodni, bo dostaje go deweloper, co postawi o jeden drapacz chmur więcej od obecnego posiadacza orderu. Tramwaje są lokomotywą sprzedaży San Francisco. Mają swoje mepelki, mają swoje torowiska, które trzeba połączyć w sieć do robienia punktów z przewagi. Dedykowana jest im karta skweru, wartego czterech dżentelmenów w ochronnych kaskach, o ile mogą tam dojechać tramwajem. Torowiska przydają się na coś, o ile są połączone z zajezdnią. Wtedy wystawia się tam tramwaj i jest git W San Francisco wszystko gra, ale na pierwszy rzut oka brak tego ognia, co na przykład w Wyprawie do El Dorado. Dla wyjadaczy to planszowe miasto może być za proste, dla niedzielnych graczy bywa zbyt pokrętne w szczegółach. Łatwo powiedzieć, że Knizia zrobił taką sobie grę. Zatem... w tym miejscu rodzi się clickbait. Czy Knizia się przeliczył? Proste rozwiązania są najlepsze. Chcesz, żeby gracze walczyli o każdy punkt? Robisz grę, w której jeden punkt to dużo. Chcesz, żeby musieli z głową planować rozbudowę na planszetkach? Każde prywatne miasto to pięć dzielnic po pięć pół na karty. Jest ciasno.Trzeba ogarniać powiązania i współzależności. Chcesz dać w grze interakcję między graczami? Komplikujesz im życie na ryneczku kart. Ale o skali twojego zaangażowania w projekt świadczy podejście do remisów. Tu Knizia się nie certolił. Czytasz graczu sekcję rozstrzygania remisów w instrukcji, włos ci się jeży i natychmiast starasz się o niej zapomnieć, modląc się, żeby nigdy przenigdy nie okazała się przydatna. To jak rozstrzyganie przetargu pomiędzy mafią włoską, irlandzką, chińską, meksykańską i portorykańską. Tutaj remis nie jest opcją. Tylko zwycięstwo. Reiner Knizia nie robi słabych gier. Dlatego jak mu wyjdzie gra dobra, to wszyscy wariują, że tylko dobra. Dobry Knizia nie jest zły.
Reklama
Najlepsze gry planszowe, Wsiąść do Pociągu, Catan, Osadnicy z Catanu, najlepsze planszówki, Carcassonne gra, gry planszowe dla 2 osób, gry planszowe sklep, Splendor, Arnak, Everdell, tanie planszówki, gry na imprezę, Brass: Birmingham, Root, Tajniacy, 5 sekund, Pociągi gra planszowa, top gier planszowych, gry planszowe na prezent, Gloomhaven, Monopoly, Terraformacja Marsa, Scrabble cena, Azul, ranking gier planszowych, gry planszowe na imprezę, gry planszowe dla dzieci, top lista, aktualności gier planszowych, zapowiedzi gier, przedsprzedaże planszówek, kalendarz premier, Wiedźmin.
Wykorzystujemy pliki cookies do celów statystycznych, analitycznych, personalizacji treści i reklam oraz celów związanych z bezpieczeństwem naszego serwisu. Korzystanie ze strony planszeo.pl bez zmiany ustawień przeglądarki lub zastosowania funkcjonalności rezygnacji opisanych w Polityce Prywatności oznacza, że pliki cookies będą zamieszczana na urządzeniu, z którego korzystasz. Więcej na temat cookies znajdziesz w Polityce Prywatności dostępnej pod linkiem Polityka prywatności