Na początku XV wieku portugalscy nawigatorzy wyruszyli w pierwsze podróże morskie, badając oceany i odkrywając nowe lądy. Podczas tych podróży odkryli bogate kultury i towary, które ożywiły handel morski.
W Quinto Império II gracze są kapitanami żaglowca "karawela" i podczas swojej tury rzucają 3 kostkami, które wykorzystują do wykonania 3 akcji. Za pomocą kostek poruszają swoją karawelą, aby podróżować po świecie, zatrzymując się w portach handlowych, kupując złoto lub towary, które są wykorzystywane do budowy pomników lub tworzenia portugalskich ogrodów krajobrazowych. Mogą też odwiedzać szkoły "astrolabium", w których mogą się kształcić i rozwijać technologie nawigacyjne. Gra zawiera 300 kart pytań dotyczących historii i kultury Portugalii oraz innych ciekawostek. Wygrywa gracz, który opanuje rejs, budując więcej zabytków lub odkrywając więcej towarów, ostatecznie zdobywając najwięcej punktów zwycięstwa.