[współpracareklamowa] Egzemplarz gry otrzymaliśmy bezzwrotnie od wydawnictwa Portal Games, za co bardzo dziękujemy! Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji.
INSTRUKCJA
W pudełku dostajemy instrukcję, która zawiera sporo przykładów (w tym przykładowy przebieg pierwszej tury) oraz almanach, w którym spisane są wszystkie reguły. Oath to zaawansowana gra, a reguły mogą być nieintuicyjne, więc przykłady w instrukcji są bardzo przydatne. Początkujący gracze z dużym prawdopodobieństwem mogą odbić się od instrukcji, bo zasad jest bardzo dużo.
TEMATYKA
W Oath wcielamy się w banitów oraz kanclerza, którzy walczą o wpływy w tajemniczej krainie. Dzięki dużej interakcji oraz istotnej grze nad stołem można wczuć się w bohaterów. Zabiegiem mechanicznym, który podbija klimat jest z pewnością możliwość przekupienia banitów przez kanclerza i dołączenie ich wojsk to armii imperium. Dzięki temu wszyscy gracze pozostają w napięciu i pojawia się wiele dyskusji nad stołem.
MECHANIKA
Mechanicznie dzieje się tutaj bardzo dużo. W Oath znajdziemy walkę za pomocą kości, ciekawy system wyboru akcji, elementy area control, zmienne warunki zwycięstwa, a także negocjacje.
Myśląc o Oath na pierwszy plan wysuwa się jednak wysoki poziom interakcji między graczami, bo to do jakich akcji mamy dostęp oraz jaki jest nasz progres w spełnianiu warunków zwycięstwa zależy w dużej mierze od innych graczy. Aspekt ten podbijany jest przez bardzo istotną akcję najazdu, podczas której będziemy bezpośrednio walczyć z innymi graczami.
Na uwagę zasługuje ciekawe podejście do asymetrii. Na początku gry mamy 2 rodzaje postaci – kanclerza i banitów. Jedna w trakcie gry kanclerz może przekonać banitę do wsparcia jego imperium i zastania obywatelem co z jednej strony może przybliżyć kanclerza do wygranej, ale zmienia też warunki zwycięstwa dla gracza zmieniającego stronę. Jeżeli chodzi o warunki zwycięstwa to dla banitów mogą one zmieniać się wiele razy w ciągu gry. Mają oni jeden stały warunek – spełnienie przysięgi lepiej niż kanclerz, ale w trakcie gry mogą też zagrywać karty wizji dające im dodatkowe możliwości wygranej.
Nietypowo rozwiązana tu również aspekt kampanijności gry. Oath to nie jest klasyczna kampania ani gra legacy. Jednak po każdej partii „zapisujemy stan gry”, a to kto i w jaki sposób wygrał wpływa na to jak będzie wyglądał początek kolejnej rozgrywki.
CZAS ROZGRYWKI
Trudno określić jednoznacznie czas rozgrywki w Oath. Wszystko zależy od graczy i od postępów w spełnianiu przez nich celów. Jeżeli gracze będą wzajemnie się kontrować to rozgrywka może potrwać nawet 3-4 godziny.
WYKONANIE
To zdecydowanie wielka zaleta Oath. W pudłeku znajdziemy przede wszystkim piękną, bardzo dobrze wykonaną matę, która posłuży za główną planszę gry. Dodatkowo dostajemy ponad 200 ładnie ilustrowanych kart, ponad 100 customowych pionków oraz plastikowy insert, który sprawdza się całkiem dobrze.
PODSUMOWANIE
Oath to zaawansowana gra z dużą dozą interakcji pomiędzy graczami. Jest ona wyzwaniem nawet dla trochę bardziej doświadczonych graczy i tylko w takim gronie powinna być wyciągana na stół. Na pierwszy rzut oka gra może wydawać się przytłaczająca i nieintuicyjna, ale zyskuje przy głębszym poznaniu i wynagradza doświadczonych graczy. Do kolejnych partii przyciąga świetne wykonanie komponentów oraz niecodzienne podejście do wielu aspektów mechanicznych gry.