Iki

Liczba graczy: 2 - 4
Czas gry: 60 - 90 minut
Wiek od: 14 lat
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Autorzy: Koota Yamada
Premiera: 17.06.2022
Wydanie polskie: Lucky Duck Games
Wydanie oryginalne: UTSUROI
IKI to strategiczna gra planszowa, której akcja toczy sie w Japonii w epoce Edo (1603-1868): w tym czasie tak nazywało sie dzisiejsze Tokio. Handlowym sercem miasta była dzielnica Nihonbashi. Wzdłuż jej głównej ulicy sprzedawcy rozstawiali swoje stragany i zapraszali klientów do robienia interesów. Niedaleko znajdował sie równiez targ rybny, skąd cały czas dobiegały nawoływania sprzedawc... czytaj dalej
Zaloguj się aby dodać komentarz
Użytkownik
Ocena
Opinia
Liczba wystawionych
opinii: 214
02.09.2023 12:40
2.5
ocena
IKI to euras ubrany w klimaty starożytnej Japonii. Główną mechaniką jest rondel. Łazimy w kółko wioski i wykonujemy akcje miejscowych sklepów. Wszystko tutaj jest dla mnie raczej przeciętne. Irytuje natomiast losowa mechanika pożarów, która może np. karać tylko jednego gracza. Właśnie ta mechanika sprawiła, że nie mam ochoty już wracać do tego tytułu.
Liczba wystawionych
opinii: 166
29.10.2024 19:43
3.5
ocena
Dobrze wykonany, średniej ciężkości euras w japońskich klimatach. Całkiem przyjemnie się w to gra, gorzej liczy i sprawdza kolejność wykonywania akcji. Ogólnie administracja w grze jestem mocno uprzykrzająca z niej przyjemność . Mnóstwo kroków do wykonania zmienna co kilka rund. Gdyby nie piktograficzne przypomnienie na kartach postaci, trudne byłoby to wszystko do zapamiętania. Obliczenie punktacji też nie należy do najłatwiejszych.
Liczba wystawionych
opinii: 209
23.06.2024 18:07
3.5
ocena
Dobry euras, który ma ten problem, że do wielu innych eurasów sięgnę po prostu chętniej w pierwszej kolejności. Najbardziej lubię w Iki mechanikę rondla oraz rotację kart z akcjami, które dodatkowo mają fajny system levelowania mepli.
Liczba wystawionych
opinii: 78
03.05.2024 20:45
4.5
ocena
Fajna gra. Na bgg jest dostępny tryb solo. Dzięki kartom duża regrywalność. Zawody, które reprezentują przedstawione na kartach postaci - tworzą klimat tej gry i są ciekawe od strony kulturowej.
Liczba wystawionych
opinii: 160
14.04.2024 16:41
4.0
ocena
Bardzo mi się spodobała, ale niestety zawsze było coś innego do grania, nigdy jakoś nie potrafiła ta gra przyciągnąć swojej uwagi.
Liczba wystawionych
opinii: 257
21.12.2023 13:17
3.5
ocena
Mam z tą grą trochę pod górę. Od chwili zapowiedzi wiedziałem, że ja kupię, bardzo chciałem w nią zagrać i kochać ją miłością faworyty.. no i niestety. Zawód miłosny. Nie, żeby oblubienica brzydka. Bo ładna i zgrabna. Nie, żeby mało interesująca. Bo ciekawa z tym rondlem i podwójnym wykonywaniem akcji spójnych karta-plansza. Nie żeby słabo ubrana (wykonana). Bo tu wszystko tip top, wg orientalnego sznytu. No więc, co jest? No i właśnie nie wiem.. zabrakło tej chemii chyba. Gra jest do bólu poprawna, nie czepiam się nawet tych piętnowanych pożarów, na które narzekają gracze, nie przeszkadza trudne do opanowania nazewnictwo, jakies nieintuicyjne grafiki.. nic mi w zasadzie nienprzeskadza, po prostu fun z rozgrywki był taki sobie.. poprawna, slowo przeklenstwo dla gry.. Zagram, pewnie.. ale szczerze? Od jakiegoś czasu gra leży i się kurzy.. jeden z planszowych zawodów 2022 roku..
mepel
gxx
Liczba wystawionych
opinii: 41
16.12.2023 22:28
brak
Bardzo ciekawa gra. Kusi do zakupu.
Liczba wystawionych
opinii: 38
28.02.2023 15:35
5.0
ocena
Nazewnictwo ciężkie do zapamiętania dla nowych, ale gra świetna :)
Liczba wystawionych
opinii: 227
05.10.2022 19:43
3.5
ocena
Dla kogo? Dla fanow stosunkowo lekkich gier euro z niezbyt skomplikowaną i czytelna mechaniką. Dla kogoś kto szuka czegoś trochę innego. W grze występuje także lekka, aczkolwiek czasami bardzo złośliwa integracja. Rozgrywka trwa ok 2h i nie wymaga przesadnie dużego stolika. O co chodzi? W IKI przeniesiemy się na Japoński targ na którym prowadzić będziemy interesy. Będziemy odwiedzać różnorakie staragany jak również otwierać własne interesy. Praca na targu niesie jednak ze sobą pewne ryzyko ponieważ nasze interesy mogą spłonąć. W grze mamy zastosowana mechanikę rondla. Gracze na początku tury zdecydują ile konkretnie pól przemieści się ich "handlarz" w ten sposób wybierają akcje jakie w danej rundzie wykona. W grze dostępne jest 8 pół drogi z ściśle ustalonymi akcjami głównymi oraz przypisane do nich akcje poszczególnych straganów należących do graczy. Gdy korzystamy z straganów przeciwników ich usługodawcy nabierają doświadczenia, az do przejścia na emeryturę, która równie niesie ze sobą pewne korzyści. Odczucia: Siadając do IKI nie bardzo wiedziałem czego się spodziewać, ale nie zawiodłem się. Gra jest sprawną sałatka punktową z bardzo gładką rozgrywką, w której osobiście nigdy nie miałem wrażenia, że coś zrobiłem źle przez co odebrałem sobie możliwość wygranej. Umieszczona w grze mechanika puch your luck nie jest nadmiernie irytująca, ale gdy się jej nie ograniczy i ma się pecha to można nieźle się przejechać. Mimo wszystko gra też nie zachwyca do tego stopnia, żeby chcieć do niej często wracać. W grze budujemy silnik, ale nie jest on szczególnie imponujący i już po paru rozgrywkach daje wrażenie, że widziało się wszystko. I czemu monety mają nominały 1 oraz 4? To jest dla mnie zagadką. Wykonanie: Gra jest bardzo czytelna i dość ładna. Utrzymane w lekko ascetycznej Japońskiej stylistyce cieszą oko, ale z pewnością nie każdemu przypadn do gustu. Co do jakości elementów to również są one na zadowalającym poziomie. W grze nie ma zastosowanych żadnych plastikowych elementów.
Partner
Planszeo Planszeo
Liczba wystawionych
opinii: 332
02.09.2022 20:41
5.0
ocena
Iki rozgrywa się w epoce Edo, w dzielnicy Nihonbashi, na głównej ulicy dawnego Tokio, pod dachami długich domów nagaya. Ale zaraz. Przecież każde euro jest tak mechanicznie odklejone od tematu, że może być o wszystkim, wszędzie i zawsze. Zwłaszcza dobre euro. Podmień ryż na cebulki i masz Amsterdam w czasach, kiedy tulipany były bitcoinem. Ta sztuczka prawie się udaje, tylko że Iki wściekle broni się przed tym niczym przyparty do muru yojimbo. Nagaya, oyakata, ikizama, kobun, mon, komedawara, tatami, yamabushi, koban. Do tej pory myślałem, że to Portal ma monopol na wydawanie gier, które do obsługi wymagają wewnętrznego słowniczka pojęć małojasnych jak Mezo czy inne Terrors od London. Tymczasem wjeżdżają Lucky Duck Games Polska cali na biało i od progu wołają: - Hold my dictionary! Ale bez paniki. To część klimatu. Bo Iki ma klimat. Na pierwszy rzut oka gaijina rozgrywka jest klasycznym bieganiem po rondlu w stylu Great Eastern Trail z budowaniem przystanków po drodze i montowaniem silniczka do stworzenia sobie punktowego sushi. Złoty standard doprawiony jest mechaniką zbierania doświadczenia przez pracowników, osiągania stopni awansu zawodowego w nadziei przejścia na wcześniejszą emeryturę. Bardzo życiowe. I klimatyczne. Ta gra jest średniej ciężkości euraskiem, który w porównaniu do większości przedstawicieli swojego gatunku cechuje się wręcz bezkompromisowo klimatyczną tematyką. Ten sucharek tak głęboko jest zanurzony w sojowym sosie, że przypomina ryżowe ciasteczko. Najpierw uporajmy się z oczywistymi oczywistościami. Grafiki na planszy, ilustracje na kartach aż krzyczą: Kurosawa! Meple też ubrały się w stroje z epoki. Rozgrywka toczy się w rytm ślicznie nakreślonych pór roku, a Nowy Rok ma specjalne miejsce w kalendarzu. Ten piniądz, którym obracamy w grze, jest historycznie akuratny. Wszyscy zasuwają w sandałach, aż do zdarcia podeszw. BHP w zakresie pożarnictwa dopiero raczkuje. Najważniejsza jest twoja reputacja wyrażona w punktach Iki. Sezonowo dostępne rarytasy, czyli ryby, mają polskie nazwy, o radości, o wiele bardziej poplątane niż te oryginalne: shirauo - łapsza, suzuki - labraks, tai - morlesz. Ostrzegam, że pod płaszczykiem wierności realiom, gra bezczelnie promuje zgubny w skutkach nałóg, gdyż fajki oraz tytoń są tu bardzo wartościowe. Mechaniczne smaczki w Iki też nie wzięły się z powietrza, tylko zostały mocno osadzone w ryżowym konkrecie Dzienica Nihonbashi będzie płonąć. Drewno plus papier plus strzechy, równa się dziecko plus zapałki. Ponieważ każdy kolejny pożar jest groźniejszy od poprzedniego, im bliżej tury ogniowej, tym większy tłok na polu i przy kartach pozwalających podnieść strażackiego skilla. Koncepcja pobierania pensji OD swoich pracowników wydała mi się moralnie godfatherowa, ale nigdy nie pytaj Japończyków, dlaczego robią to, co robią, tak jak robią, tylko płyń z mangą. To część egzotyki. Nawet kiedy sklepikarz idzie na emeryturę, wciąż odpala ci dolę. Yakuza czy co? Pracowników od czasu do czasu trzeba karmić. Pracują oni zatem za przysłowiową miskę ryżu. Jeżeli zabraknie dla kogoś jedzenia, taka karta znika z targowiska. Chciałbym myśleć, że głodny straganiarz odchodzi szukać bardziej sytej przyszłości, ale dobrze wiemy, że feudalna Japonia to nie były czasy dla mięczaków. Zbieranie zestawów kart pod jednym dachem dedykowane jest punktom harmonii, co brzmi tak z lekka medytacyjne i na upartego byłoby Zen. Dodaje do rozgrywki element taktycznego szukania korzystnego sąsiedztwa. Jeżeli kiedyś chciałbym mieć „Życie codzienne w feudalnej Japonii” na planszy, to ta gra jest moim „Życiem codziennym w feudalnej Japonii na planszy”. W rozgrywce Iki jest tak rasowym euraskiem, że aż powinno być do szpiku tektury niemieckim, co też swoją drogą byłoby historycznie uzasadnione. To gra polegająca na optymalizacji swoich ruchów na rozgrzanym do czerwoności woku, przetwarzaniu jednych zasobów w drugie, konstruowania silniczka do zwijania punktowego sushi. Trzynaście ruchów na grę to akurat tyle, żeby przekonać się, że na wszystko czasu nie starczy i warto się skoncentrować na wybranych opcjach z wachlarza możliwości. Mechanika awansowania pracownika, kiedy inny gracz korzysta z twojej karty, otwiera drogę do wzajemnej prosperity. W teorii po to właśnie powstały lokalne bazarki, by dzięki spółdzielczości kwitła przedsiębiorczość. To eleganckie rozwiązanie pozwala logicznie zaimplementować rynkowy mechanizm komplementarności towarów i usług do gry, który tak pięknie uzmysławia, że osiąganie indywidualnych korzyści może prowadzić do wspólnego dobra. Ja kupię od ciebie towary niezbędne do rozwoju mojej sieci straganów, dzięki czemu twój pracownik awansuje, ty zyskasz, więc obaj korzystamy. Ale tu kończy się logika, a zaczyna natura gracza. Prędzej wypiję wiadro syropu na kaszel, niż pozwolę, żebyś zdobył choć punkt na mojej akcji! Wolę, żebyśmy wszyscy zbankrutowali, a całe targowisko zgorzało na popiół, niż miałbym dać ci zarobić! Wszyscy pamiętamy, co działo się w kopalni Dwergar. Tam też miało być tak pięknie. Każdy mógł kręcić windą, żeby wózeczki z urobkiem wszystkich graczy w zgodzie wyjeżdżały na powierzchnię. Połowa gry, a węgla jak nie było, tak ciągle ni ma! Bo każdy czeka na tego drugiego, żeby samemu nie marnować akcji! W kulturalnym towarzystwie, Iki majestatycznie ewoluuje w przyjazny ekosystem karcianych współzależności, gdzie trybiki detalicznego handlu i rzemieślniczych usług w harmonii budują targową utopię. W każdym innym składzie osobowym każdy pędzi jak po olimpijskie złoto w sprincie, żeby samemu przekroczyć pole awansowania pracowników, bo inaczej nie przejdą na emeryturę i nie zwolnią miejsca na nowe karty. Wszystko trzeba robić samemu! Dopiero kiedy współgraczom grozi widmo strajku głodowego, w oczy zagląda ognista groza pożaru, lub brakuje budulca na postawienie upatrzonego budynku, to czują się zmotywowani do skorzystania z twoich towarów lub usług. Gdy niewidzialna ręka rynku chwyta za gardło, wtedy rośnie chęć współpracy. Estetycznie Iki to rzemiosło najwyższej próby. Cieszy oko, a jadnocześnie konkretnie, przejrzyście podpowiada, co, gdzie i kiedy powinno się zadziać na planszy. Obcowanie z grą to czysta przyjemność. Tłumaczenie i rozumienie Iki nie nastręcza żadnych problemów. Uczciwy poziom rodzinnej ogarnialnosci. W rozgrywce gra pokazuje pazur. Już decyzja o tym, o ile pól poruszyć swojego mepla zależy od pozycji na torze gaszenia pożarów i ma wpływ na kolejność ruchów w turze, co może zaważyć na tym, kto kupi lepsze karty lub zgarnie rybę albo fajkę z tytoniem, które są towarami mocno reglamentowanymi. Zbieranie zestawów różnych specjalistów, zapełnianie domów handlowych kartami pod kolor, kolekcjonowanie ryb oraz fajek i tytoniu, budowanie dobrze punktujących budynków jest okazją do zarobienia worka punktów Iki, lecz nie da się zrobić wszystkiego. Pożary to czysty żywioł. Może tak być, że ogień zgaśnie na pierwszej karcie w nagaya, a może się zdarzyć, że kilka straganów pójdzie z dymem w pożodze. Zagrożenie pożarowe rośnie w trakcie gry, a z nim napięcie i wartość szkoleń strażackich. Rozgrywka jest płynna i co krok oferuje kilka taktycznych dylematów do rozkminiania. Miło jest pograć w sprytne, ładne i całkiem klimatyczne euro.
Reklama
Najlepsze gry planszowe, Wsiąść do Pociągu, Catan, Osadnicy z Catanu, najlepsze planszówki, Carcassonne gra, gry planszowe dla 2 osób, gry planszowe sklep, Splendor, Arnak, Everdell, tanie planszówki, gry na imprezę, Brass: Birmingham, Root, Tajniacy, 5 sekund, Pociągi gra planszowa, top gier planszowych, gry planszowe na prezent, Gloomhaven, Monopoly, Terraformacja Marsa, Scrabble cena, Azul, ranking gier planszowych, gry planszowe na imprezę, gry planszowe dla dzieci, top lista, aktualności gier planszowych, zapowiedzi gier, przedsprzedaże planszówek, kalendarz premier, Wiedźmin.
Wykorzystujemy pliki cookies do celów statystycznych, analitycznych, personalizacji treści i reklam oraz celów związanych z bezpieczeństwem naszego serwisu. Korzystanie ze strony planszeo.pl bez zmiany ustawień przeglądarki lub zastosowania funkcjonalności rezygnacji opisanych w Polityce Prywatności oznacza, że pliki cookies będą zamieszczana na urządzeniu, z którego korzystasz. Więcej na temat cookies znajdziesz w Polityce Prywatności dostępnej pod linkiem Polityka prywatności