W Gates of Niflheim przenosisz się do starożytnego miejsca Wikingów, które zostało dawno temu zapieczętowane, by powstrzymać mroczne zagrożenie. Jednak ekspansja chrześcijaństwa zaburzyła jego spokój. Klasztor, wzniesiony na szczycie starożytnego grobowca Wikingów, nieświadomie obudził nadprzyrodzonego, niebezpiecznego wroga Norsemenów, który teraz grozi powrotem do świata śmiertelników przez Bramy Niflheimu.
Zagrożenie to zaalarmowało nie tylko Wikingów, ale i Kościół chrześcijański, który wysłał swoich wojowników, aby zmierzyli się z tym niebezpieczeństwem. To doprowadziło do niespodziewanego sojuszu między siłami Wikingów a rycerzami Kościoła.
Gra oparta jest na innowacyjnym systemie Paths Unknown, który łączy styl „dungeon crawl” z narracją i wyborami w stylu książek „wybierz własną przygodę”.
Paths Unknown oferuje unikalną metodę rozgrywki. Zamiast rozkładać grę na stole za pomocą kafelków, gracze korzystają z książki, która odwzorowuje aktualną lokalizację bohatera. Każda „strona gry”, oprawiona w spiralę, leży płasko – na lewej stronie znajdują się zasady danej lokacji, a na prawej – plansza, na której poruszają się modele bohaterów.
Rozgrywka jest nieliniowa. Kierunek lub wyjście, które wybierze bohater, określa kolejną stronę książki, a więc nową lokację i wyzwania. Każda odwiedzona strona oferuje unikalne niebezpieczeństwa, szanse na zdobycie nowych przedmiotów i umiejętności, a nawet możliwość spotkania sojuszników.
Gates of Niflheim to trzecia gra w systemie Paths Unknown, która przenosi graczy z okopów II wojny światowej i apokalipsy zombie do świata inspirowanego legendami Wikingów. Po raz kolejny drużyna niezwykłych bohaterów musi odłożyć różnice na bok, by stawić czoła wspólnemu, groźnemu wrogowi.