Kalendarz adwentowy
Kalendarz adwentowy

51. stan: Ultimate Edition

Liczba graczy: 1 - 4
Czas gry: 75 minut
Wiek od: 14 lat
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Premiera: 30.03.2023
Wydanie polskie: Portal Games
Wydanie oryginalne: Portal Games
51. Stan to gra karciana dla zaawansowanych graczy, w której celem jest rozwój jednej z frakcji postapokaliptycznego uniwersum Neuroshimy. Używaj swoich zasobów do budowania nowych Lokacji, zawieraj Umowy z sąsiadami i nie wahaj się ich atakować, gdy tylko nadarzy się okazja. A przede wszystkim zbuduj sprawny silnik, który pozwoli ci zmienić każde działanie w punkty zwycięstwa. 51. Stan... czytaj dalej
[współpracareklamowa] Egzemplarz gry otrzymaliśmy bezzwrotnie od wydawnictwa Portal Games, za co bardzo dziękujemy! Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji.

TEMATYKA 
Gra toczy się w postapokaliptycznym świecie. Każdy z graczy wciela się w jedną z następujących czterech nacji: Sojusz Mutantów, Nowy Jork, Federacja Appalachów oraz Gildia kupców. Zadaniem każdej z nacji jest zbudowanie nowego imperium i dzierżenie władzy na zgliszczach dotychczas znanego nam świata.

INSTRUKCJA
Instrukcja napisana jest luźnym, humorystycznym językiem, dobrze się ją czyta, zawiera sporo przykładów. Na pewno dużym plusem tej gry jest analogia pod względem mechaniki do Osadników: Narodziny imperium. Tak naprawdę, jeśli znamy Osadników, to możemy tylko przewertować instrukcję i doczytać o paru różnicach.

MECHNIKA 
Jak już zostało wspomniane, mechanika jest tu bardzo podobna do tej znanej nam z Osadników, podczas gry będziemy wykonywać następujące czynności:

- budować budynki, które pozwolą nam: produkować więcej zasobów, dodać cechy/umiejętności naszej nacji, wykonywać specjalne akcje,
- podpisywać umowy, które w fazie produkcji pozwalają nam zdobywać więcej surowców,
- plądrować karty swoje lub przeciwnika, aby błyskawicznie uzyskać surowce oraz inne dobra,
- wykonywać akcje ze zbudowanych lokacji lub planszy frakcji,
- pobierać i używać specjalnych kart połączenia,
- wysyłać robotników do lokacji przeciwników z otwartą produkcją – to jest jedna z różnic, niektóre budynki posiadają otwartą produkcję, oznacza to, że po wybudowaniu pozostali gracze, płacąc jednego robotnika, będą mogli wyprodukować dla siebie wskazane dobra.

W 51. stanie nie ma żadnych dedykowanych talii dla konkretnych nacji, wszystkie nacje używają wspólnej talii kart.

Wszystko to będziemy robić, aby jak najbardziej rozwinąć swoją nację i zdobyć na koniec gry jak najwięcej punktów.

CZAS ROZGRYWKI
Podczas rozegranych partii średnia długość rozgrywki wyniosła 40 min. W przeciwieństwie do Osadników gra nie trwa tu 5 rund, natomiast ostania runda rozgrywana jest, gdy którykolwiek z graczy osiągnie 25 pkt. W związku z tym długość rozgrywki zależy od graczy i od tego jak szybko i w jakim tempie zaczną zdobywać punkty. Wymusza to regularne monitorowanie postępu przeciwników na torze punktów zwycięstwa.

WYKONANIE
Gra posiada wypraskę, która wykonana jest bardzo dobrze i przemyślanie, ułatwia rozkładanie i składanie gry. Szkoda, że parę elementów musimy trzymać w woreczkach, ale poza tymi paroma wyjątkami znajdziemy odpowiednie miejsce na wszystkie elementy gry. Wszystkie elementy są dobrej jakości. Karty są bardzo czytelne, planszetki graczy nadają klimatu, a grafiki na kartach są poprawne.

PODSUMOWANIE 
Gra idealnie sprawdzi się wśród miłośników Osadników: Narodziny imperium, którzy chcą jakiejś modyfikacji lub zmiany tła fabularnego. Dużym plusem jest niski próg wejścia, w szczególności dla osób znających Osadników. W Ultimate Edition mamy dostęp do wszystkich dodatków, więc możemy na wiele sposób modyfikować talię w celu urozmaicenia rozgrywki. Warto wspomnieć, że każde rozszerzenie to nie tylko inne i dodatkowe karty, ale również drobna modyfikacja zasad. Gra ta umożliwia i zachęca do większej ilości negatywnej interakcji między graczami, co dodaje trochę pikanterii. Dodatkowo od pierwszej rundy możemy składać comba z kart i dość dużo podziałać. W porównaniu do pierwszej rudny z Osadników, 51. stan jest dobrą, przyjemną i szybką grą, która pozwala dobrze bawić się zarówno bardziej zaawansowanym graczom, jak i tym dopiero zaczynającym przygodę z planszówkami.

/Tomek

Podoba mi się:

Niski próg wejścia do rozegrania gry.
Dobra grywalność we wszystkich wariantach od 2-4 graczy.
Dużo interakcji między graczami.
Mnóstwo dodatków w jednym pudełku.

Nie podoba mi się:

Mniejsze różnice między frakcjami niż w „Osadnikach: Narodziny Imperium”.
Mało odczuwalny postapokaliptyczny klimat.
Reklama
Najlepsze gry planszowe, Wsiąść do Pociągu, Catan, Osadnicy z Catanu, najlepsze planszówki, Carcassonne gra, gry planszowe dla 2 osób, gry planszowe sklep, Splendor, Arnak, Everdell, tanie planszówki, gry na imprezę, Brass: Birmingham, Root, Tajniacy, 5 sekund, Pociągi gra planszowa, top gier planszowych, gry planszowe na prezent, Gloomhaven, Monopoly, Terraformacja Marsa, Scrabble cena, Azul, ranking gier planszowych, gry planszowe na imprezę, gry planszowe dla dzieci, top lista, aktualności gier planszowych, zapowiedzi gier, przedsprzedaże planszówek, kalendarz premier, Wiedźmin.
Wykorzystujemy pliki cookies do celów statystycznych, analitycznych, personalizacji treści i reklam oraz celów związanych z bezpieczeństwem naszego serwisu. Korzystanie ze strony planszeo.pl bez zmiany ustawień przeglądarki lub zastosowania funkcjonalności rezygnacji opisanych w Polityce Prywatności oznacza, że pliki cookies będą zamieszczana na urządzeniu, z którego korzystasz. Więcej na temat cookies znajdziesz w Polityce Prywatności dostępnej pod linkiem Polityka prywatności