Kalendarz adwentowy
Kalendarz adwentowy
Podsumowanie Essen Spiel 2023

Podsumowanie Essen Spiel 2023

Essen Spiel 2023 już za nami i jak zwykle impreza przyniosła niesamowitą liczbę nowych tytułów prezentowanych przez wydawców. Mam dla was raport z gier, w które udało mi się pograć trochę więcej i które mogą was zainteresować.
NUCLEUM - gra, na którą czekałem najbardziej i się nie zawiodłem. Czuć tutaj duch Brassa, ale gra nie kopiuje tego co znamy z Birmingham, a rozwija pomysł budowania sieci. Ma szansę na moją prywatną topkę wśród cięższych euro.
Pierwsze wrażenia po 2 partiach: 5/5
Liczba graczy: 1 - 4
Czas gry: 60 - 150 minut
Wiek od: 14 lat
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Wydanie polskie: Rebel
Wydanie oryginalne: Board&Dice
Premiera: 08.05.2024
3 RING CIRCUS - lekkie euro o tworzeniu swojej trupy cyrkowej poprzez układanie kart w naszym tableau oraz zbieranie dodatkowych kart i punktów przez występy w różnych miastach. Bardzo przyjemne flow rozgrywki i proste zasady sprawiają, że jest to ciekawy tytuł również dla mniej doświadczonych graczy. Obawiam się o regrywalność, bo z partii na partię praktycznie nic się nie zmienia.
Pierwsze wrażenia po 2 partiach: 3.5/5
Liczba graczy: 2 - 4
Czas gry: 45 - 75 minut
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Wydanie oryginalne: Devir
WHITE CASTLE - małe pudełko skrywające sprytną grę o zarządzaniu zasobami do zagrania w około godzinę. Bardzo ciekawy system wysyłania naszych ludzi na planszę (3 rodzaje meepli mających różne funkcje). Mimo, że nie jestem fanem mechaniki dice placement to tutaj mi się ona podoba. Plus za to, że pola akcji na planszy to losowo układane karty, więc regrywalność wydaje się spora.
Wrażenia po 2 partiach: 4.5/5
Liczba graczy: 1 - 4
Czas gry: 80 minut
Wiek od: 12 lat
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Autorzy: Isra C. Shei S.
Wydanie polskie: Portal Games
Wydanie oryginalne: Devir
Premiera: 28.03.2024
Dodruk: 14.11.2024
KNARR - prosta karcianka w klimacie wikingów. Zagrywamy karty, aby odpalić bonus i jeżeli mamy już przed sobą kartę w tym samym kolorze to odpalamy także jej premię. Jak już zbierzemy drużynę wikingów, to możemy ich odrzucić, aby wykonać misję, czyli zdobyć sporo punktów. Wyścig na ok. 20 minut. Niby nic specjalnego, ale działa i gra się przyjemnie.
Ocena po 5 partiach: 3.5/5
Liczba graczy: 2 - 4
Czas gry: 30 minut
Wiek od: 8 lat
Autorzy: Thomas Dupont
Wydanie oryginalne: Bombyx
FUTURE INC. - karcianka o produkowaniu dóbr i sprzedawaniu ich potem na rynku. Trik polega na tym, że zagrywając kolejne karty zwiększające naszą produkcję, zmieniamy też popyt na inne dobra oraz ustalamy ceny, po których będziemy sprzedawać. Na koniec rundy sprawdzamy popyt na każdy produkt i sprzedajemy (albo nie) w zależności od cen naszych oraz innych graczy. Ciekawe, ale trochę losowe.
Ocena po 5 partiach: 4/5
Liczba graczy: 2 - 4
Czas gry: 30 - 60 minut
Wiek od: 8 lat
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Wydanie oryginalne: DMZ Games
EVENFALL - połączenie karcianki w stylu Osadników: Narodziny Imperium oraz mechaniki worker placement. Jest dużo synergii pomiędzy kartami, które możemy zagrywać tylko na lokacje, które najpierw musimy zdobyć, wysyłając nasze wiedźmy na pola akcji. Mamy też odrobinę area majority i zarządzania surowcami. Dużo tekstu na kartach, które dobieramy, znacznie spowalnia tury graczy. Obawiam się trochę o regrywalność, bo różnych kart nie ma za dużo w pudełku.
Pierwsze wrażenia po 2 partiach: 3.5/5
Liczba graczy: 1 - 4
Czas gry: 30 - 120 minut
Wiek od: 14 lat
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Wydanie polskie: Rebel
Wydanie oryginalne: dlp games
Premiera: 13.11.2024
QUICKSAND - zwariowana gra czasu rzeczywistego, w której zagrywamy karty i poruszamy klepsydrami, które nie mogą przesypać się do końca, bo przegramy. Proste i sprytne zasady, masa śmiechu i chaosu.
Ocena po 10 partiach: 4/5
Liczba graczy: 1 - 7
Czas gry: 15 minut
Wiek od: 8 lat
Wydanie oryginalne: Horrible Guild
APIARY - obok gry Stonemeier Games nie mogę przejść obojętnie. Apiary zainteresowało mnie mechaniką worker placement, w której nasi robotnicy mają różną siłę, a także możemy wypychać innych graczy z pól akcji. Wszystko to w świetnej oprawie graficznej od Kwanchai Moriya. Zasady gry są bardzo proste, a wszystkie akcje opisane na planszy, więc próg wejścia jest niski. Celem jest dokładanie kafelków na naszą planszę - niektóre będą dawać jednorazowe bonusy, inne stałe zdolności albo warunki punktowania. Ta gra za samą koncepcję powinna zrobić na mnie dużo większe wrażenie niż zrobiła po pierwszej partii. Muszę na pewno zagrać jeszcze kilka razy, bo asymetryczne frakcje z bardzo mocnymi zdolnościami sprawiają, że każda partia będzie inna.
Wrażenia po 1. partii: 3.5/5
Liczba graczy: 1 - 5
Czas gry: 60 - 90 minut
Wiek od: 14 lat
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Wydanie polskie: Rebel
Wydanie oryginalne: Stonemaier Games
Premiera: 30.08.2024
KUTNA HORA - Czech Games Edition ostatnio mnie trochę rozczarowuje. Niestety Kutna Hora nie przerwała tej passy. Mamy tutaj system wyboru akcji oparty na kartach i to co bardzo lubię, czyli wykonujemy 2 akcje w swojej turze. Z drugiej strony, to co miało błyszczeć, czyli mechanizm rynkowy, jest dla mnie nieciekawy od strony planowania akcji. Poza tym nie lubię, jak jedną akcję budowy rozbija się na 3 akcje, które nie są same w sobie ciekawe. Do tego jeszcze system punktowania celów na koniec gry, w którym gracze muszą zapłacić za odblokowanie punktowania dla wszystkich, też sam w sobie jest niby ciekawym pomysłem, ale w praktyce zazwyczaj każdy zapunktuje bardzo podobnie za dany cel, więc zachęta do inwestowania w tę akcję jest bardzo mała. Na pewno gra znajdzie swoich wielbicieli, ale dla mnie to taki tytuł, w który zagrałem raz i nie mam potrzeby tego powtarzać.
Wrażenia po 1. partii: 2.5/5
Liczba graczy: 2 - 4
Czas gry: 30 - 120 minut
Wiek od: 13 lat
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Wydanie polskie: Rebel
Wydanie oryginalne: Czech Games Edition
Premiera: 17.01.2024
POINT CITY - młodszy brat Point Salad, który trochę bardziej komplikuje mechanizm znany z pierwszej części. Teraz, żeby kupować "karty celów" musimy zapłacić za nie kartami zasobów. Dodatkowo, "karty celów", które tematycznie są budynkami, mogą nam dawać stałą produkcję zasobów, żetony dodatkowych warunków punktowania i oczywiście punkty same w sobie. Mechanizm wyboru kart z wystawki jest trochę męczący, bo musimy uważać, żeby w miejsce karty zasobu dołożyć kartę miasta i vice versa. Wydaje mi się, że Point Salad urzekło mnie swoją prostotą i nie do końca jestem fanem tej bardziej skomplikowanej wersji, w której wpływ losowości na rozgrywkę jest jeszcze bardziej odczuwalny.
Wrażenia po 1. partii: 3/5
Liczba graczy: 1 - 4
Czas gry: 15 - 30 minut
Wiek od: 10 lat
Trudność: Trudność Trudność Trudność
Wydanie polskie: Lucky Duck Games
Wydanie oryginalne: Flatout Games
Premiera: 13.03.2024
Reklama
Najlepsze gry planszowe, Wsiąść do Pociągu, Catan, Osadnicy z Catanu, najlepsze planszówki, Carcassonne gra, gry planszowe dla 2 osób, gry planszowe sklep, Splendor, Arnak, Everdell, tanie planszówki, gry na imprezę, Brass: Birmingham, Root, Tajniacy, 5 sekund, Pociągi gra planszowa, top gier planszowych, gry planszowe na prezent, Gloomhaven, Monopoly, Terraformacja Marsa, Scrabble cena, Azul, ranking gier planszowych, gry planszowe na imprezę, gry planszowe dla dzieci, top lista, aktualności gier planszowych, zapowiedzi gier, przedsprzedaże planszówek, kalendarz premier, Wiedźmin.
Wykorzystujemy pliki cookies do celów statystycznych, analitycznych, personalizacji treści i reklam oraz celów związanych z bezpieczeństwem naszego serwisu. Korzystanie ze strony planszeo.pl bez zmiany ustawień przeglądarki lub zastosowania funkcjonalności rezygnacji opisanych w Polityce Prywatności oznacza, że pliki cookies będą zamieszczana na urządzeniu, z którego korzystasz. Więcej na temat cookies znajdziesz w Polityce Prywatności dostępnej pod linkiem Polityka prywatności