Kupcy i Korsarze
Polska edycja Merchants & Marauders- 2 - 4 osoby
- od 13 lat
- 120 - 180 minut
- wydanie polskie
- Autor:
- Kasper Aagaard, Christian Marcussen
- Wydawca:
- Rebel
Opis
W grze Kupcy i Korsarze wcielasz się we wpływowego kupca lub bezwzględnego pirata przemierzających słoneczne Karaiby.
Rozpoczynasz grę jako prosty kapitan z niewielkim stakiem. Jeżeli dobrze pokierujesz swoimi poczynaniami, wkrótce będziesz mógł stać się posiadaczem fregaty lub galeonu. Ba, może nawet uda Ci się zdobyć jeden z olbrzymich statków wojennych?
Czy zawiniesz do Port Royale aby sprzedać tytoń, kupisz drewno w Curacao, a może wykonasz ściśle tajną misję dla gubernatora francuskiego portu Basse-Terre?
Musisz jednak uważać - po morzach grasują potężni piraci, tacy jak kapitan Barbarossa wraz z załogą. Oni nie zadają pytań - bez wahania puszczą na dno Twój statek pełen drogocennych towarów, niezależnie od Twojej narodowości.
W walce z piratami możesz liczyć na wsparcie floty wojennej najważniejszych ówczesnych potęg - Hiszpanii, Anglii, Holandii i Francji. Z drugiej strony, jeżeli przypadkiem "zdarzy Ci się" zapolować na statek jakiegoś kupca, floty te będą ścigać Cię do upadłego.
Dlaczego pokochasz tę grę?
Kupcy i Korsarze to niezwykła gra, w której bardzo mocno odczuwa się klimat znany m.in. z klasycznych gier komputerowych, takich jak Sid Meier`s Pirates! czy Patrician.
Klimat pirackich (lub kupieckich) przygód został oddany doskonale przy stosunkowo prostej mechanice. W grze zostały zawarte wszystkie elementy, których można byloby spodziewać się po grze o piratach, a przy tym zachowano rozsądny czas rozgrywki - nie powinna ona trwać dłużej niż 3 godziny.
Nawet jednak te 3 godziny mijają bardzo szybko, ponieważ rozgrywka dostarcza olbrzymich emocji, a w jej trakcie pojawiają się niesamowite zwroty akcji, zaskakujące walki i ciekawe przygody.
Jak to działa?
Gracze żeglują po karaibskich portach, z których każdy jest kontrolowany przez inną nację i każdy ma jakieś specjalne zasady z nim związane. W czasie wizyty w porcie gracz może m.in.:
- kupować i sprzedawać towary, w tym takie, na które jest szczególny popyt w danym mieście
- kupić nowy statek, wyposażyć swój statek w specjalną amunicję lub wykonać w nim zaawansowane modyfikacje
- spróbować zasięgnąć informacji o ciekawych ludziach i miejscach
- przyjąć misję od gubernatora portu
- zrekrutować załogę do swojego statku
Na morzu może atakować inne statki - pozostałych graczy, piratów, neutralnych kupców czy okręty wojenne. Każdy atak wiąże się z konsekwencjami - na głowę agresywnego kapitana zaatakowana nacja wyznacza nagrodę. Mogą się na nią skusić inni gracze, którzy przy pomyślnym ataku mają także możliwość przejęcia jego towaru a nawet całego statku.
Dodatkowo, na morzach wybuchają wojny - nawet pokojowo nastawiony kupiec musi uważnie wypatrywać, czy na horyzoncie nie pojawi się bandera nacji będącej akurat w stanie wojny z jego rodzinnym krajem.
Wszystko to zostało okraszone przepięknym wydaniem - gruba, kolorowa plansza, mnóstwo kart, plastikowe figurki statków i świetne ilustracje na kartach kapitanów.
Prawdziwie piracka gra!
Rozgrywka
Podstawowe informacje
- Zawartość pudełka:
- plansza
- 26 plastikowych figurek statków (5 rodzajów)
- 254 karty
- 190 żetonów
- 4 skrzynie skarbów
- instrukcja
- Instrukcja i inne pliki:
- Kod EAN / UPC:
- 5901549927023
- Kraj pochodzenia:
- Polska
- Pasujące koszulki:
Dodatki i akcesoria
Recenzje
Masz? Grałeś? Używałeś? Oceń Kupcy i Korsarze
Najbardziej przydatne recenzje
Dobry, solidny produkt
Jeżeli do gry zasiada się po raz pierwszy i to w gronie graczy, którzy nie mieli z tytułem wcześniej styku, trzeba nastawić się na długą i (początkowo) żmudną partię. Informacji potrzebnych do przyswojenia jest sporo, a podane są one w niekoniecznie najprostszy sposób. Początkowe tury (w grze 4 osobowej) ciągnęły się niemiłosiernie, z dodatkowymi dłuższymi przystankami na nowe zdarzenia (np. pierwsza walka pomiędzy graczami to był dobry kwadrans wczytywania się w reguły i wykonywania zawartych tam instrukcji). Ponadto, im dłużej graliśmy, tym więcej reguł "dochodziło", z powodu ich wcześniejszego przeoczenia lub niezrozumienia. Niemniej, im dłużej rozgrywka trwała, tym gra stawała się sprawniejsza i dynamiczniejsza. Tury stawały się coraz krótsze, ruchy bardziej przemyślane, a mechanika gry bardziej zrozumiała. Jeśli chodzi o wybór ścieżki gry (pirackiej lub kupieckiej) to siły rozkładały nam się bardzo równomiernie, zarówno korsarze, jak i kupcy zdobyli w ostatecznym rozrachunku zbliżoną liczbę punktów.
Moje ogólne odczucie z gry jest bardzo pozytywne. Podoba mi się zarówno klimat rozgrywki, jak i swoboda w wyborze (oraz możliwość późniejszej zmiany w trakcie gry) ścieżki do zwycięstwa. Pozwala to na przyjemną elastyczność w kreowaniu swojej strategii. Niemniej, trzeba podkreślić, że dla mnie osobiście gra nabrała smaku dopiero po kilku godzinach rozgrywki, pierwsze kroki były niezwykle toporne i wymagające. Jest to tytuł, który przy pierwszym podejściu wymaga świeżego umysłu oraz poświęcenia paru ładnych godzin czasu. "Kupcy i Korsarze" to ten typ gry, który nabiera uroku wraz z graniem. Im więcej czasu i uwagi się grze poświęci, tym przyjemniejsza się staje.
Podsumowując, w mojej opinii "Kupcy i Korsarze" to tytuł dobry, solidny, raczej dla zaawansowanych graczy (chociaż przy odpowiednim podejściu i początkujący planszówkowicz może się w grze odnaleźć), lubiących wyzwania, ryzyko oraz kombinację strategii z losowością. Jako że tytuł (w zależności od stylu grania danego gracza) może obfitować również w interakcje negatywne, warto wziąć ten aspekt również pod uwagę, by rozgrywka nie skończyła się serią fochów co poniektórych jej uczestników ;-)
Jak dla mnie ideał :)
Genialna gra. Miałem wersję angielską, ale kupiłem też Polską. I tu gra pokazała pazur, gdy pomalowałem pozostałe stateczki na inne kolory, wypuściłem 8 graczy na planszę i w połowie zdejmowania ulepszeń dorzuciłem nowe.
Okazuje się, że gra równie dobrze sprawuje się na 8 graczy! Ale i na 4 jest niezła zabawa. Całe wakacje 2012 spędziliśmy nad tą grą i coraz częściej do niej wracamy, a polski język na kartach zwiększa tylko jej przystępność.
Dla mnie to była najlepsza gra wydana przez Rebela.
Dobry, solidny produkt
Porządnie wykonana gra, która nadaje się zarówno dla starych planszówkowiczów, jak i dopiero co wkraczających do tego świata graczy. Prawie wszystko w tej grze zostało wykonane idealnie: Karty pomocy dla gracza (są trochę duże, ale dzięki temu nie ma problemu, że ktoś chce przeczytać coś w instrukcji, kiedy inny gracz ją czyta), porządnie wykonane figurki statków, skrzyneczki na złoto czy plansza do gry. Niestety na kartach szybko daje się zauważyć ślady użytkowania, więc polecam szybki zakup koszulek. Instrukcja, jak to często bywa, też nie jest najlepiej napisana i sprawia, że w niektórych wypadkach będzie trzeba sięgać do erraty lub szukać pomocy na forach internetowych.
Gra jak najbardziej polecana tym, których kręcą pirackie klimaty!
Wszystkie recenzje
Jak dla mnie ideał :)
Jest to zdecydowanie jedna z moich ulubionych gier, do której zasiadam z uśmiechem na ustach. Klimat Karaibów na wyciągnięcie ręki, a jeśli dorzuci się do tego jeszcze dodatek to gra nawet dla wyjadaczy staje się znów atrakcyjna i zyskuje na regrywalności. Nie jest to gra dla początkujących graczy, którzy nie wiedzą czy chcą grać w planszówki w ogóle. Z pewnością docenią ją ludzie, którzy już ten świat zdążyli pokochać.
Kiedy planujecie dodruk i to najlepiej z dodatkiem? Gra cieszy się sporym zainteresowaniem wśród graczy i takowy dodruk bez wątpienia okazałby się strzałem w 10. Widać to nawet po komentarzach tutaj, nie tylko ja pytam o to kiedy znowu będzie dostępna. Kupiłbym przedpremierowo bez żadnego wahania.
Jak dla mnie ideał :)
Gra klasyka z mnóstwem elementów, kart, statków! Jest tyle możliwość gra oferuje masę rozwiązań i ścieżek jakimi możemy podążać jako pirat lub kupiec.
Niestety dla nowych graczy pozostaje rynek wtórny, ale gra jedna chyba z fajniejszych jakie wydał Rebel lub przynajmniej top 10 jak dla mnie ;)
Jak dla mnie ideał :)
Bardzo przyjemna gra. Plywamy po morzu, napadamy statki, realizujemy zadania, trudnimy się handlem. Każdy znajdzie swój sposób na osiągnięcie zwycięstwa. Instrukcja napisana średnio. Wykonanie dobre.
Bardzo fajna gra. Polecam.
Po 4 latach posiadania mogę powiedzieć że gra jest przepiękna, tylko problem jest ze znalezieniem współgraczy. Instrukcja jest dosyć ciężka ale możliwa do przebrnięcia. Natomiast frajda z gry jest ogromna . Szczerze polecam
Grałem dwa razy. Niestety nie załapałem się na kupno, a rebel raczej nie przymierza się do reedycji. Niestety. Jedna z najbardziej klimatycznych gier kupiecko - pirackich, w której niemalże słychać fale morza i szum palm.
Bardzo czekam na kolejne polskie wydanie, tym razem z dodatkiem (bo wyszedł) w dużym pirackim kufrze. Ahoj!
Jedna z lepszych gier, w ktorej wcielamy sie w role korsarza. Bardzo dobrze wykonana z duza iloscia elementow i rozbudowana mechanika walki pomiedzy graczami, w tym graczami AI, ktorzy pojawiaja sie na planszy. Mechanika walki i klimat to zdecydowanie najwiekszy atut tej gry.
Niestety sa i minusy, ktore uprzykszaja rozgrywke i trzeba szukac wlasnych rozwiazan lub modyfikacji:
- mechanika poruszania sie graczy AI po planszy przy malej liczbie graczy pozostawia wiele do zyczenia, praktycznie spotkac sie z nimi jesli nie chcemy to trzeba wykonac jakis idiotyczny ruch,
- mozna grac w 2 osoby, ale w wiekszosci konczy sie to zerowo interakcja. Gracze albo celowo sie mijaja, albo "szukaja" po planszy
- przy duzej ilosci gracz gra zaczyna byc wreszcie interesujaca, tylko niestety faza bitwy miedzy nimi jest naprawde dluga. Pozostali gracze w tym czasie poprostu sie nudza.
Kiedy będzie dodruk? Jestem bardzo zainteresowany tą grą.
Dobry, solidny produkt
Fantastyczne wykonanie, w którym czuć klimat i bardzo ciekawa mechanika, która również jest klimatyczna. Natomiast nieklimatyczne są wariunki zwycięstwa. To po to wojujemy, przeszukujemy morza, ukrywamy się lub ścigamy, ewentuialnie handlujemy i bronimy swoich towarów, by na końcu liczyły się zdobyte punkty? Tak wiem, że dla handlarzy pieniądze (a te są bardzo istotne dla zwycięstwa bo dają szansę na połowę punktów potrzebnych do zwycięstwa), ale dla korsarzy? W takiej sytuacji niestety zwykle w grach występuje niedostatek piratów, bo skoro i tak chodzi o pieniądze...
Mimo to gra daje duzo frajdy i wiele godzin miłej rozgrywki.
Recenzje na innych portalach
- Rzut oka w serwisie GamesFanatic.pl
- Recenzja w Rebel Times #43
- Recenzja w serwisie Esensja
- Porównanie Kupców i Korsarzy z Jamaica
- Recenzja w serwisie GamesFanatic.pl
- Recenzja w serwisie Gameplay.pl
- Recenzja w serwisie E.CzasKultury.pl
- Recenzja w serwisie Poltergeist
- Recenzja na blogu PowerMilka
- Recenzja wideo - Polska Kronika Gier
- Videocast: Gry planszowe u Wookiego.
- Wideo-recenzja na BoardGamesTV (PL)
- Recenzja na blogu przykominku.com
- Recenzja w serwisie Drake's Flames (ang.)
- Unboxing na blogu W pajęczej sieci
- Recenzja na blogu W pajęczej sieci
- Recenzja w serwisie Shut Up & Sit Down (ang.)
- Recenzja na blogu Metagames (ang.)
- Wideorecenzja w serwisie Youtube na kanale Giacomo Leoni (ang.)
- Recenzja w serwisie TechRaptor (ang.)
- Wideorecenzja w serwisie Youtube na kanale The Discriminating Gamer (ang.)
- Recenzja w serwisie The fellowship of the board
- Recenzja na blogu Planszówkowe recenzje
- Recenzja na blogu Planszowe Wojny
- Wideorecenzja w serwisie YouTube na kanale Granie W Chmurach
- Tłumaczenie zasad w serwisie YouTube na kanale Granie W Chmurach
- Recenzja w serwisie Tawerna RPG
- Opis w serwisie Encyklopedia Gier Planszowych
- Recenzja na blogu Przy Stole
Pytania i odpowiedzi
Witam serdecznie kiedy planujecie dodruk tej gry najlepiej z polskim dodatkiem znam parę osób które bardzo czekają gdy gra znów pojawi się w sprzedaży
~ martyna 02.07.2023 13:29
Aktualnie tytuł nie figuruje w planach wydawniczych.
~ Sylwia 06.07.2023 11:19
Czy gra będzie jeszcze dostępna?
~ senator 27.03.2021 18:44
niestety nie planujemy aktualnie dodruku wersji PL.
~ Aftar 06.04.2021 13:41
czy jest możliwość dokupienia brakujących 3 statków
~ armisch 03.12.2020 19:07
Robisz zakupy pierwszy raz?