Skubane kurczaki – skub i ty! Recenzja
Skubane kurczaki to niemłoda już gra Klausa Zocha (1997!). Pierwotnie na polskim rynku ukazała się dzięki wydawnictwu Egmont (2009). Nie zmienia to jednak faktu, że gra właściwie się nie zestarzała. Dalej jest świetną i dość lekką rozrywką dla dzieci. W tym roku nowe wydanie otrzymaliśmy dzięki dystrybutorowi Simba Toys Polska.
Jeśli ktoś nie słyszał o grze, to wchodzi ona w skład serii gier o kurczakach (mamy tam ok. 16 tytułów). Jak każdy z tytułów od Zocha, mamy tu porządne wydanie. Tym razem spotkamy się z wielkimi drewnianymi kurczakami
Spis treści
Informacje o grze
Wydawnictwo: Zoch Spiele
Liczba graczy: 2 – 4
Czas gry: ok. 20 minut
Wiek: od 4 lat
Cena: około 80 zł
Wykonanie
Wykonanie jest tak solidne, jak tylko może być. W końcu zostało wydane przez Zocha. Po otwarciu pudełka rzucają się w oczy ogromne kurczaki i ich dość zabawne piórka. To nimi gracze będą poruszać w trakcie gry. Oprócz tego mamy całkiem spore jaja (tekturowe, ale dalej porządne i grube), sztuk 2 tuziny. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze 12 ośmiokątnych żetonów.
Całość to tylko pozornie niezbyt dużo elementów. Zwróćmy jednak uwagę na naprawdę spore drewniane kurczaki. Robią wrażenie nie tylko na dzieciach.
Jak wygrać i nie dać się oskubać?
Tytuł gry troszeczkę sugeruje, o co będzie tu chodzić. Otóż każdy kurczak na początku gry posiada swoje piórko (które jest wsuwane w kuperek). Po ułożeniu (losowo) toru z 24 jajek i równomiernym rozłożeniu figurek, zaczynamy grę.
Celem jest zdobycie pozostałych piórek od innych graczy (czyli właściwie oskubanie ich). Jak to zrobić?
Kurczaki poruszają się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Żeby poruszyć się na następne pole, należy odkryć ze środka żeton z takim samym rysunkiem. Na początku nie wiemy jednak, co jest gdzie, więc nasze kurczaki raczej stoją w miejscu. Jeśli uda nam się trafić i odkryć właściwy żeton, nasz kurczak idzie na następne pole, a my możemy próbować dalej, aż do pierwszej pomyłki.
Żeby zdobyć piórko, należy przeskoczyć kurczaka innych graczy. Kto pierwszy zdobędzie wszystkie piórka, zostaje zwycięzcą.
Wrażenia
Po przeczytaniu zasad sami przyznacie, że brzmi prosto. Tak rzeczywiście jest. W grę zagra 4- a nawet 3-latek. W końcu zadaniem graczy będzie tu właściwie pamiętać, gdzie leżą odpowiednie żetony. Jednak mamy tu całkiem inne memory. W końcu w klasycznym wydaniu tylko odkrywamy żetony. Tutaj sterują one ruchem naszych kurczaków. Jest to więc coś całkiem innego.
Z pewnością mamy tu o wiele większe emocje, zwłaszcza, gdy wszyscy zaznajomili się już z żetonami. Z początku kurczaki prawie się nie ruszają, by pod koniec rozgrywki pokonywać nawet po kilkanaście ruchów naraz. Ważne jest właśnie to, że jeśli trafiliśmy na odpowiedni obrazek, mamy dodatkowy ruch.
Odnośnie skalowania, trochę szkoda, że przy grze w 2 osoby mamy tak samo dużą „planszę” jak przy komplecie graczy. Stąd też kurczaki są początkowo dość mocno od siebie oddalone. Przy 3 i 4 osobach odległości są już mniejsze, a więc i emocje są „proporcjonalnie większe”.
Podsumowanie
Skubane kurczaki z uwagi na swoją prostotę skierowane są głównie do dzieci. Użytkownicy BGG określili nawet wiek maksymalny jako 10 lat. Ja mimo wszystko nie byłbym tak restrykcyjny. Uważam, że do rozgrywki siąść mogą bez żadnego problemy i dorośli. Gra jest prosta, jednak jak każda gra memory pozwala rozruszać pamięć, co dla każdego jest przydatne.
Do gry zachęca oprawa graficzna, porządne komponenty. Furorę u dzieci robią niesamowicie duże i solidne kurczaki. Aż chce się skubać
- memory odświeżone kolejny raz
- emocjonująca rozgrywka
- świetne wykonanie
- zachęcające ilustracje
- charakterystyczne tempo rozgrywki – początki są wolne, by na końcu znacznie przyspieszyć
- bardzo duże odległości pomiędzy kurczakami w grze na 2 osoby
Ocena:
(4 / 5)
Dziękujemy polskiemu dystrybutorowi Simba Toys Polska za przekazanie gry do recenzji.
Łukasz Hapka
Game Details | |
---|---|
![]() | |
Name | Chicken Cha Cha Cha (1997) |
Złożoność | Light [1.12] |
BGG Ranking | 2506 [6.57] |
Liczba graczy | 2-4 |
Projektant/Projektanci | Klaus Zoch |
Grafika | Doris Matthäus and Klaus Zoch |
Wydawca | Zoch Verlag, 999 Games, Aires, Fanha e Raposo, Lda, Devir, Egmont Polska, FoxMind Israel, Gigamic, Korea Boardgames, Laser plus, Lifestyle Boardgames Ltd, Milton Bradley, Piatnik, Rio Grande Games, Simba Toys, Stupor Mundi, Swan Panasia Co., Ltd., Tactic and ZickZack Spieleverlag |
Mechanizmy | Memory |
- Toriki: Wyspa rozbitków – co robić na bezludnej wyspie. Recenzja - 2 lutego 2025
- Tuki – kto będzie szybszy? Recenzja - 6 grudnia 2024
- Dunder albo kot z zaświatu – gdzie dojdziemy śladami niezwykłego kota? Recenzja - 4 grudnia 2024