Recenzja gry planszowej Wilki.

Gra planszowa  "Wilki", która była hitem ubiegłrocznego ESSEN (2022) i została wydana przez Pandasaurus Games, bardzo szybko znalazła wydawcę w Polsce. Za polską wersję Wilków odpowiada Portal Games. W momencie pisania tej recenzji (albo tworzenia "kontentu") jest kilka dni przed oficjalną premierą wersji polskiej, która planowana jest na 7 czerwca 2023 r.

Dane pudełkowe gry to:

  • 2-5 graczy
  • Wiek graczy: 14+
  • Czas gry 75 minut

Na pudełku wersji polskiej wkradł się błąd i mamy oznaczenie ilości graczy 1-5, co zostało naprawione naklejką na folii informującą, że trybu dla jedenj osoby niestety gra nie przewiduje. Ja myślę, że prędzej czy później tryb solo się pojawi jak nie oficjalny to na pewno fanowski. Pierwszy krok do trybu solo został zrobiony, gdyż tryb dla dwóch osób jest dodany także na specjalnych zasadach.

Gra pokazuje swoją największą wartość od 3 graczy wzwyż, chociaż jest o dziwo grywalna takżw w wariancie 2 osobowym - gdzie mamy Wilki stada "Automy", które robią za blokerów miejsc -> stąd też wynika mój optymizm odnośnie rychłego pojawienia się wersji solo.

Co mamy w pudełku

W pudełku znajduje się modularna plansza złożona z 11 elementów, każdy element zwany planszą regionu lub planszą początkową składa się z 16 hexów. W zależności od ilości osób planszę składamy z odpowiediej ilości plansz regionów. W 5 osobowej rozgrywce wykorzystamy wszystkie 11 elementów a w rozgrywce 2 osobowej wystarczy 5 plansz regionów - wyjątkowo w trybie 2 osobowycm nie dodajemy do planszy elementu zwanego planszą startową - który ma na środku rozpadlinę, co ma znaczenie przy startowym ułożeniu naszych wilczych meppli :)

 

insert

Insert mieści wszystko co trzeba

Pięciu graczy to mamy 5 kolorów dla graczy: Błękitny, Fioletowy, Żółty, Brązowy i Zielony.. chyba to są takie kolory ale jako facet, to mogę się mylić w nazwach kolorów.

Każy gracz ma w swoim kolorze drewniane mepple:

  • 4 Wilki Alfa - w pozie wyjącego wilka
  • 8 Wilków - chciało by się dopisać szeregowych, w pozie "spocznij" :)
  • 12 Nor
  • 4 Legowiska

Mepple są urocze i fajne (to opinia nastolatek... moja w sumie też). 

Mamy 5 dwustronnych planszy graczy. Każda plasza reprezentuje inny gatunek Wilka. Wilk jako rodzaj ssaka z rodziny psowatych ma wiele gatunków, podgatunków. W grze znajdziemy:

  • Wilka Syberyjskiego (kolor błękitny)
  • Wilka Leśnego (kolor zielony)
  • Wilka Skalnego (kolor fioleowy)
  • Wilka Pustynnego (kolor brązowy)
  • Wilka Nizinnego (kolor żółty)

Kolory dotyczą oczywiście meppli i częściowo planszetek graczy. Każa planszetka składa się z dwóch elementów, jeden wizerunkowy z ilustracją wilka i jego nazwą, oraz część do zaznaczania parametrów stada.

Te planszetki w trakcie przygotowywania do gry przywiodły mi na myśl planszetki z gry Terra Mystica, którą bardzo lubię. Modularna plansza kształtem z kolei przypominała mi tą z Projektu Gaja. Możliwe, że te skojarzenia przyszły mi szybko do głowy w związku z ogrywaniem ostatnio właśnie tych wspomnianych gier.

Plansza faz księżyca, dwustronna - w zależności od ilość graczy księżyc inaczej się zachowuje ;)

5 kart pomocy - standardowy już element gier z podsumowaniem zasad.

Dwustronne kafle terenu. Każe stado ma 6 kafli więc w sumie jest ich 30. O kaflach będzie więcej póżniej, gdyż stoją one za bardzo ciekawym mechanizmem związanym z wykonywaniem akcji w turze.

Tekturowe żetony:

  • 10 żetonów punktacji regionu
  • 20 żetonów zwierzyny - niestety Wilki muszą coś jeść ;)
  • 50 żetonów Punktów Zwycięstwa - w kształcie gwiazdek
  • 12 bonusowych żetonów terenu
  • 20 żetonów Samotnego Wilka - samotne wilki można rekrutować do stada
  • 12 żetonów akcji bonusowej

No i zwięczenie całości - wygodny insert, który mieści wszystko. Meeple posortowane kolorami zostawiłem w woreczkach, żetony luzem mają swoją komorę, która przykryta jest planszetkami graczy i planszetką faz księżyca i dzięki temu żetony nie wypadają, a gra stoi u mnie na półce pionowo.

Wygląd gry

Gra świetnie prezentuje się na stole. Oczami gra zostałą kupiona przezemnie zaraz po rozpakowaniu pudełka, a tak naprawdę jeszcze zanim dostałem ją do ręki - widziałem bowiem już jej zdjęcia czy to z targów w ESSEN czy też zdjęcia innych wersji językowych, których w internetach trochę się pojawiło.

Piękna kolorystycznie - zamyka gęby niedowiarkom :) i nie dziwię się, że był to hit Essen - bo hit potrzebuje wyglądu, który nie budzi żadnych wątpliwości i Wilki to mają.

Poza kolorami poszczególnych stad/gatunków mamy też odrębne kolorystki terenów. Każdy gatunek ma swój ulubiony, któy symbolizuje ich naturalne siedlisko - co wiąże się też z płytkami terenu, ponieważ pierwsza dwustronna płytka ma kolor właściwy kolorowi siedliska z obydwu stron, więc na danym terenie jakieś fory stado będzie miało.

Drewniane mepple jak już wspominałem są urocze i łądnie przentują się na planszy - pole do popisu do robienia zdjęć. Wilk alfa stojący na legowisku (drewnianym) przednimi łapami i wyjący do księżyca to już klasyka zdjęć do tej gry... może powinienem też takie zrobić?

Więcej o wyglądzie nie piszę gdyż o wyglądzie najlepiej wyrobić sobie zdanie oglądająć zdjęcia, których kilka tutaj załączam. I oglądając filmiki też :)

 

plansza-poziom 

Wygląd planszy i możliwość jej zmiany to mocna strona Wilków

Jak gramy

Zaczynamy z planszą, na której są rozstawione żetony samotynych wilków, zwierzyny oraz żetony punktacji regionów - z wizerunkami księżyca w różnych fazach. To właśnie Księżyc a raczej jego fazy determinują najważniejsze wydarzenia w trakcie gry. 

Na planszetce gracza mamy parametry naszego stada. Parametry te są zmienne, kolejne etapy rozwoju poszczególnych cech dokonują się poprzez przenoszenie nor na naszą planszę mapę. Przenosząc mepple nor odkrywamy kolejne większe wartości takich cech jak:

  • Aktywniść stada - opisuje ile wilków w stadzie może się poruszyć w jednej akcji
  • Szybkość Wilka - Jak daleko w jednej turze może się poruszyć pojedynczy Wilk
  • Zasięg Wycia - na ile hexów roznosi się wycie naszego Wilka co ma wpływ na skuteczność rekrutowania samotnych Wilków i powiększenie naszego stada

Kolejne pola na planszetce stada to:

  • Legowiska - im więcej ich przeniesiemy na mapę tym więcej odsłaniamy Punktów Zwycięstwa
  • Polowanie na zwierzynę - także, im więcej rodzajów zwierzyny upoluje nasze stado tym więcej Punktów Zwycięstwa dostaniemy
  • Wilki - im więcej naszych Wilków na mapie (lub nieststy na kalendarzu księżycowym) tym mniej na planszetce stada a co za tym idzie więcej Punktów Zwycięstwa.

 

planszetka gracza

Planszetka gracza = stada

To jakie Akcje możemy wykonywać? Zanim jednak o samych akcjach to należy wspomnieć o nowatorskim (przynajmniej ja nie znam innego podobnego wdrożenia) i bardzo ciekawym mechanizmie płacenia za akcje kafelkami terenu. Każa akcja posiada koszt 1, 2 lub 3 - a czego? - kafelków terenu z terenem pasującycm do hexa na który akcja wpływa, czyli np. docelowy kafelek ruchu, czy kafelek na którym stoi dominowany przez naszego wilka meepel przeciwnika lub wilk samotnik słyszący naszego wyjącego wilka.

Powiedzmy, że chcemy zbudować norę na terenie lesistym czyli zielonym. Koszt budowy nory to 2, teren to las więc musimy mieć dwa odkryte kafelki lasu, płacą za nie odwracamy kafelki - w ten sposób teren dostępny na kafelku zmienia się na inny, na jaki się zmieni po odwróceniu widać na narożniku każdego kafelka, można zatem planować swoje ruchy by zaplanować późniejsze akcje. Kefelków mamy zawsze 6 nie wywalamy ich z obszaru gry tylko odwracamy.

Jak nam brakuje kafelka to czasami może nam pomóc bonusowy żeton terenu, który może zastąpić dowolny teren, ale taki żeton jest jednorazowy.

Asymetrię widać tutaj od razu, ponieważ każde stado ma jeden kafelek, który z dwóch stron ma ten sam kolor, kolor terenu sprzyjającego stadu (mogłem napisać siedliska, ale nie chciałem się powtarzać), zatem jest on zawsze dostępny, a każde stado ma taki teren inny.

To jakie są te akcje ?

  • Przemieszczanie wilków
  • Budowa nor
  • Rozbudowa nory do legowiska
  • Wycie - do wilków samotników
  • Dominacja - rekrutujemy do swojego stada wilki ze stad przeciwników, lub ich nory
  • Polowanie - na żetony zwierzyny. Zasadniczo to nie akcja, bo polowanie ma miejsce po ruchu, gdy otoczymy zwierzę trzema osobnikami ze stada

To co tutaj ma do rzeczy Księżyc i jego fazy ? Otóż co jakiś czas w grze następuje faza "Punktacji Regionów". Mamy w grze 3 takie fazy:

  • Przy Księżycu zaraz po nowiu - czyli małym widocznym sierpie
  • Przy Księżycu widocznym do połowy - czyli którejś kwadrze Księżyca
  • Oraz przy pełni Księżyca

Kiedy te fazy mają nastąpić - to odczytujemy z planszy faz Księżyca.  Plansza ta to kalendarz miesiąca ma 30 pól (więc gra na pewno nie rozgrywa się w lipcu czy sierpniu ;))  i na niektórych z dni są właśnie ikonki poszczególnych faz Księżyca. Elementy zdejmowane z planszy: wilk samotnik (jak zamienimy go na swojego), nora (jak ją ulepszymy do legowiska), meeple przeciwnika jak je zdominujemy,  układane są na kolejnych polach planszy faz Księżyca i w momencie gdy dojdziemy do pola z ikonką np. sierpu Księżyca to odpala się Faza Punktacji regionów, które są oznaczone żetonami z takimi właśnie ikonkami. Żetony te rozstawiamy losowa w reionach na początku gry.

Czyli z góry wiadomo jakie regiony po kolei będą punktowane - można zatem zaplanować, na które punktowania się szykujemy, czy po kolei na wszystkie, czy jakieś odpuszczamy by się uzbroić na kolejne.

W rozgrywce dwuosoboej mamy dwa regiony, które będąpunktowane dwukrotnie - to wymusza strategię żeby ich raczej nie pomijać, chciaż zależy to oczywiście od ruchów przeciwnika.

Gra kończy się gdy skończymy turę, w której dotarliśmy w kalendarzu do Fazy Pełni Księżyca. Zgodnie z kalendarzem faz księżyca 2 osoowa gra kończy się 18, a 5 osobowa 30 dnia miesiąca.

 

kalendarz

Kalendarz faz Księżyca na koniec 5 osobowej rozgrywki

 

 

Podsumowanie

Gra ze świata wilków będzie często gościć  na naszym stole, urocze wilcze meppelki miały w niej swój udział. Proste reguły pozwolą szybko wdrożyć nowych graczy - tak więc na pewno wezmę Wilki na najbliższe święta by pograć w gronie rodzinnym. Do teg typu rozgrywek gra jest idealna, bo problemem jest najczęściej zbyt duża liczba chętnych niż to, że nie można grać solo.

Myslę, że Wilki mogą zadomowić się w segmencie gier rodzinnych i sympatycznych - mimo wycia, dominacji i polowania, tak jak np. Everdell czy Wyprawa do Eldorado.

Gra jest także dobrym wstępem do gier typu "area control", mamy tutaj przecież kontrolę w regionach i doświadczenie w wilkach może się przydać póżniej w grach typu Blood Rage, gdzie ta kontrola pola jest dużo bardziej złożona.

W kategorii gier rodzinnych daję Wilkom bardzo wysoką ocenę 9,5.  Jako gra dla geeków dałbym punkt mniej. Ale staram się oceniać gry w sektorach do któych są stworzone.

 

Gdzie kupić

Jesteś zainteresowany grą ? Sprawdź dostępność gry w portalu planszeo.pl: https://planszeo.pl/gry-planszowe/the-wolves

 

Współpraca

Grę otrzymałem od polskiego wydawcy firmy Portal Games w celach recenzencko/kreatorskich za co serdecznie dziękuję, ale fakt ten nie miał wpływu na moje przemyślenia i to co napisałem.