Hegemony – Recenzja

Symulator funkcjonowania państwa na planszy, czy to w ogóle możliwe? Tak właśnie reklamowana jest gra Hegemony, ale jak jest w rzeczywistości?

Czym jest Hegemony?

Hegemony to gra strategiczna przeznaczona od 2 do 4 graczy na 90 – 180 minut. Każdy z 4 graczy poprowadzi frakcję związaną z funkcjonowaniem państwa. Są to Klasa robotnicza, Klasa kapitalistów, Klasa średnia oraz Państwo. Rozgrywka toczy się przez 5 rund, a każda z rund podzielona jest na 5 faz (Faza przygotowania, Faza akcji, Faza produkcji, Faza głosowania oraz Faza punktowania). Podczas rozgrywki będziemy budować firmy, wzniecać strajki, zatrudniać pracowników oraz proponować ustawy, za którymi potem będziemy głosować.

Wykonanie

W środku bardzo dobrze wykonanego pudełka znajdziemy, dość grubą instrukcję (zawiera 36 stron), która bardzo dobrze wprowadza nas w zasady (których umówmy się jest dość sporo). Znajdziemy tam również pomoce graczy oraz skrót rundy, który jest bardzo pomocny podczas rozgrywki. Gra zawiera dużo, całkiem solidnych żetonów, bardzo dużo kart, które mają bardzo przyjemną fakturę. Płócienny woreczek z wprasowaną nazwą gry, oraz ogrom drewnianych komponentów od mepli, które są lakierowane po najzwyczajniejsze kosteczki. Nie można zapomnieć o największym komponencie gry czyli o ogromnej planszy, która zajmuje trochę miejsca na stole. Ostatnim elementem gry są dwuwarstwowe planszetki graczy. Wszystkie komponenty schowane są w plastikowym insercie, w którym co prawda wszystko się mieści, ale nie jest to najlepiej zaprojektowany insert.

Rozgrywka

Rozgrywka w Hegemony składa się z 5 rund, a każda z rund podzielona jest na 5 faz.

Pierwszą fazą jest faza przygotowania. Podczas niej gracze będą przygotowywać się do następnych faz. To znaczy odświeżać rynek firm, przesuwać znacznik rundy na kolejne pole, odkrywać nowe karty umów handlowych, płacić odsetki za wzięte pożyczki oraz dobierać nowe karty akcji.

Podczas drugiej fazy (Fazy akcji) gracze będą kolejno od klasy robotniczej do państwa zagrywać karty, na dwa sposoby by wykonać różne akcje. Pierwszy sposób zagrywania kart polega na wykonaniu akcji nadrukowanej na karcie. Podczas takiego zagrywania kart musimy spełniać warunki danej karty dotyczące aktualnych praw. Drugi sposób polega na odrzuceniu karty bez rozpatrywania nadrukowanych na niej informacji, by wykonać jedną z akcji podstawowych naszej frakcji (wszystkie akcje są rozpisane na karcie pomocy). Oprócz tego, przed lub po wykonaniu akcji z kart, możemy wykonać jedną akcję darmową (tak jak ostatnio wszystkie akcje są rozpisane na karcie pomocy). Po tym jak każdy gracz wykona 5 akcji przechodzimy do fazy produkcji.

Faza produkcji składa się z kilku etapów. Pierwszy etap polega na opłaceniu wynagrodzeń pracowników w naszych firmach, w zamian za produkowane w nich towary. Drugi etap polega na zaspokojeniu potrzeb naszej ludności. W trzecim etapie państwo będzie sprawdzało czy nie ma więcej pożyczek niż pozwala im na to jedno z praw. Ostatni etap (najbardziej znienawidzony przez niegrających państwem) czyli opłacenie podatków. Każdy gracz płaci podatki na inny sposób.

Faza głosowania polega na oddawaniu głosów na zaproponowane ustawy w czasie fazy akcji. Ostatnia faza to faza punktowania podczas, której gracze otrzymają punkty za przeróżne rzeczy.

Po 5 rundach gra dobiega końca, podliczane są ostatnie rzeczy. Rozgrywkę zwycięża osoba, która posiada najwięcej punktów zwycięstwa.

Nie przedstawiłem wam dokładnych zasad ale powinniście już mieć pogląd jak wygląda runda w grze Hegemony.

Losowość, regrywalność, skalowanie, negatywna interakcja oraz balans

Losowość w Hegemony występuje w różnych miejscach, między innymi w kartach eksportu, umów handlowych, imigracji oraz w kostkach głosowania. Jednak te elementy mają swoje wytłumaczenie lub po prostu możemy na nie wpływać. Rzeczą, która najbardziej denerwuje podczas rozgrywki jest losowe dobieranie kart akcji. Raz na rękę wejdą nam dobre karty a raz zupełnie nieprzydatne.

Jeśli chodzi o regrywalność to jest ona dość duża. Główną rzeczą, która wpływa na regrywalność są asymetryczne frakcje oraz mechanika napędzana kartami. Ponadto poziom regrywalności podnoszą karty imigracji, eksportu oraz umów handlowych, chociaż te talie dość szybko zaczynają się powtarzać.

Gra skaluje się dobrze, chociaż rozgrywka na 2 graczy jest według mnie troszeczkę okrojona. Nie doznamy w niej takich samych odczuć co w rozgrywce 3 lub 4 osobowej. Przede wszystkim nie doświadczymy w niej krótkoterminowych sojuszy , które są jednym z najlepszych elementów gry.

Negatywna interakcja jest nieodłącznym elementem gry, jest tu ona na wysokim poziomie. Jednak jeśli podczas rozgrywki wszyscy gracze będą grali przeciwko jednej frakcji – gra straci swój urok. Bardzo ważne jest tu szybkie zmienianie sojuszników i gra nad stołem, która robi tu najwięcej.

Balans jest mi najtrudniej opisać, ponieważ mam wrażenie, że najtrudniej gra się klasą średnią a najłatwiej robotniczą. W moich rozgrywkach najczęściej wygrywała klasa robotnicza, i to dość znaczącą przewagą. Jednak może jest to kwestia graczy i ich strategii.

Podsumowanie

Hegemony jest naprawdę ciekawym tytułem, którym warto się zainteresować, jednak nie jest to gra dla wszystkich. Gra jest bardzo dobrze wykonana i pięknie prezentuje się na stole. Głównym elementem gry jest nawiązywanie krótkoterminowych sojuszy oraz gra nad stołem, jednak negatywna interakcja robi tu dużą robotę. Jeśli lubicie dość ciężkie tytuły, grę nad stołem, dużą ilość negatywnej interakcji i masz 3 – 4 osobową ekipę jest to gra dla ciebie.

Plusy

  • Wykonanie
  • Negatywna interakcja
  • Klimat
  • Gra nad stołem
  • Regrywalność

Minusy

  • Według mnie rozgrywka 2 osobowa
  • Losowy dobór kart

Grę znajdziecie tutaj:

Utworzone wpisy 27

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane wpisy

Zacznij wpisywać wyszukiwane hasło powyżej i naciśnij klawisz Enter, aby wyszukać. Naciśnij ESC, aby anulować.

Powrót do góry