Slajd powitalny

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉

Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Skąd przybywasz i cóż Cię niesie? Usiądź z nami przy kominku i opowiedz swoją historię!
Weź udział w naszych grach i zabawach, a może zechcesz zostać z nami na dłużej 😉
Na GE3K Events dla każdego znajdzie się miejsce!

Gry wydawnictwa Albi Polska #3 — Seria Parki i Szlaki
Przeczytaj najnowszy wpis GE3Ka
Gry wydawnictwa Albi Polska #3 — Seria Parki i Szlaki

Najnowsza recenzja do poczytania 😉

Aleplanszówki
Polecamy jeden z najlepszych
sklepów internetowych dla geeków.
poprzedni slajd
następny slajd

Recenzja: Ghost Adventure Zakręcona Przygoda

Mateusz Tabędzki

05/10/2022

Ghost Adventure: Zakręcona Przygoda od wydawnictwa Muduko to gra, która przypomina mi dzieciństwo. Ten zręcznościowy tytuł to pamięć o tych zabawkach, gdzie musieliśmy przeprowadzić kulki przez okrągły labirynt do jego centrum lub też naciskać odpowiednio przyciski, a kółka pod wodą wpadały na patyczki. Nostalgicznie również spoglądam na wyrzutnię i bączka z Ghost Adventure, który przypomina mi bajkę z dzieciństwa – Beyblade. Zobaczmy więc jaką zakręconą przygodę sprawiło nam tym tytułem wydawnictwo Muduko.

Autorzy: Wlad Watine
Ilustracje: Jules Dubost, Yann Valéani
Liczba graczy: 1-4
Czas rozgrywki: 15-30 minut 
Wiek: 8+
Polski Wydawca: Muduko
Główne Mechanika: Kooperacja, Scenariusze, Zręczność, Spinning
SCD:  135 zł

Sprawdź grę na stronie wydawcy!
Porównaj na Planszeo!
Ghost Adventure w serwisie Gramy w Planszowki!

Kilka słów o twórcach Ghost Adventure

Wlad Watine to francuski twórca i założyciel Buzzy Games, autor takich gier jak Graff City oraz Top Face. Na polskim rynku gry te nie ujrzały światła dziennego, wyjątkiem jest właśnie Ghost Adventure: Zakręcona Przygoda. Buzzy Games to małe wydawnictwo, które widać, że skupia się na grach karcianych, imprezowych i zręcznościowych.

Jules Dubost i Yann Valéani to osoby odpowiedzialne za szatę graficzną, mające na swoim koncie kilka tytułów, które również w Polsce nie zostały wydane.  Abra Kazam! Bugz i Cerberus zostały zilustrowane przez Jules Dubost, natomiast Yann Valéani współtworzyła Murder Mystery Party Case Files: Death in Antarctica.

Co znajdziemy w pudełku?

Pudełko Ghost Adventure: Zakręcona Przygoda jest bardzo kolorowe, a i sama zawartość również nie odbiega od okładki. Mamy tutaj:

  • 8 grubych tekturowych dwustronnych plansz światów
  • 4 kartonowe eliksiry
  • 2 bączki
  • 1 wyrzutnia
  • instrukcja
  • książeczka zadań z misjami
  • komiks z przygodami
  • naklejki, zapasowe elementy

Elementy są wykonane bardzo solidnie, zwłaszcza plansze światów, kilkuwarstwowe, mega kolorowe i zróżnicowane, z wieloma pięknymi szczegółami!

Skrót zasad Zakręconej Przygody

Zasady są proste. O co chodzi w Ghost Adventure? Kręcimy bączkiem, poruszamy nim po planszy, przechylając nią i staramy się przesunąć bączek w konkretne miejsca. Tak oto realizujemy zadania kolejnych misji i przechodzimy przygodę!

Tu mógłbym skończyć ten akapit, ale rozwińmy trochę to bardziej, mimo że sama instrukcja ma 4 strony i pełna jest grafik 😉

W grze występuje 8 światów, 8 zróżnicowanych plansz, a my będziemy również w trakcie misji przesuwać bączkiem z jednego obszaru na drugi. W książeczce zadań wszystko mamy opisane, poziom trudności, jakie plansze biorą udział i co mamy zdobyć, aby przejść dalej.

Każda plansza posiada Kamienny Krąg, to miejsce, w którym startujemy bączka (nad tym polem rozkręcamy go, chociaż czasem wyskoczy gdzieś dalej ;)), to też swego rodzaju punkty kontrole do wznowienia gry. Jednak na planszy znajdują się również inne specjalne pola, toksyczne sadzawki, dziury, ale miejsca z możliwością przeskoczenia na inny obszar gry.

Dodatkową opcją są również eliksiry, to tak jakby liczba naszych żyć, możemy je również napełnić, najeżdżając na odpowiednie pole na planszach, ale tylko raz na grę.

Mechanika, skalowalność i regrywalność

Mechanika
Mamy tu oczywiście klasyczną kooperację, gdy przechodzimy wspólnie misję i każdy ma swoją planszę, swoje zadanie. Chociaż oczywiście gra jest również przewidziana bezproblemowo dla jednej osoby. Jednak najważniejszą rzeczą jest kręcenie bączkiem i zręczność, to oczywiście ogólne hasła, ale wiadomo co oznaczają. To tytuł, który bardziej przypomina zabawkę niż grę planszową, to tytuł, który jest przeznaczony dla osób chcących poprawić swoją koordynację ruchową i spróbować czegoś innego niż typowe planszówki.

Skalowalność
Na pudełku Ghost Adventure mamy informację, że tytuł jest do 4 osób. No i ja to rozumiem, mamy 4 plansze i każda osoba trzyma swoją… tylko to już trochę przerost formy nad treścią. Granie samemu natomiast ma tak jakby osobne scenariusze i to jest w porządku, znajdywanie i obracanie na odpowiednią stronę pozostałych plansz, gdy na tej, którą trzymamy w ręku, kręci się bączek, trochę ciężka sprawa. Jednak nie ma co ukrywać, gra nie opiera się na odpowiednim dobraniu liczby graczy, to nie jest tu najważniejsze.

Regrywalność
Gra ma jasno przedstawioną książeczkę zadań, posiada również komiks z przygodami, które też kreują nam misje do wykonania. Można by stwierdzić, że jak zakończymy całą przygodę to zostajemy Wielkimi Mistrzami Ośmiu Światów – tak też mówi instrukcja. Instrukcja również poleca nam spróbować ponownie, bo czemu by nie? Ideą nie jest tu przejście gry, a ćwiczenie zręcznościowe, a dodatkowo plansze są fajnie zróżnicowane i kolorystycznie i tematycznie, co daje właśnie efekty wysokiej regrywalności!

Wrażenia z rozgrywki

Może wpierw zaznaczę, że nie jestem mistrzem zręczności. Raczej nie dodawałem dużo w tę statystykę, więc zawsze jak rozkręcam bączka nad kamiennym kręgiem, to od razu mi gdzieś ucieka dalej.  Gra oczywiście wywołuje trochę frustracji, ale piękne wykonanie łagodzi totalnie tę złość. Rozkręcanie bączka i zdobywanie kolejnych punktów na mapie jest szalenie satysfakcjonujące!

Ghost Adventure: Zakręcona Przygoda to tytuł bardzo innowacyjny i wciągający, nie jest to kompletnie nic, co spotkałem wcześniej, jeśli mówimy oczywiście o grach planszowych. Idealnie sprawdzi się jako prezent dla całej rodziny, dzieci po prostu zakochają się w tym tytule.

Gra jest bardzo emocjonująca, zwłaszcza gdy byliśmy tak blisko celu, a się nie udało, bo bączek przestał się kręcić czy z innego powodu. Przekazywanie sobie bączka z planszy na planszę lub pokierowanie go w odpowiednie miejsce, nie jest tak proste, jakby się mogło wydawać. Tytuł niby jest 8+ ale dorośli też mogą mieć z tym problem, można wręcz stwierdzić, że dzieci poradzą sobie tu dużo lepiej!

Podsumowanie Ghost Adventure

Ciężko mi obiektywnie spojrzeć na ten tytuł, ponieważ patrzę na niego z perspektywy nostalgii za dawnymi zabawkami i bajką Beyblade, za każdym razem gry rozkręcam bączka i rozpoczynam Zakręconą Przygodę w Ghost Adventure.

Bez wątpienia jest to coś innego, powiew świeżości od statycznych gier planszowych, jednak taki zręcznościowy tytuł nie każdemu może przypaść do gustu.  Mamy na rynku też takie pozycje jak Palec Boży i Wojownicy Podziemi, które również mają wielu fanów. Dobrze więc, że planszówki idą również w tym kierunku, dla każdego coś dobrego 😉

Plusy
Jakość wykonania
Piękne grafiki
Proste zasady
Emocjonująca rozgrywka
Kręcenie bączkiem 😉
Minusy
Wymaga dobrej koordynacji ruchowej
Można zgubić lub zepsuć kluczowe elementy gry
Zdecydowanie nie jest to tytuł dla każdego
9/10

Ocena: 9/10

Dziękujemy Wydawnictwu Muduko  za przekazanie egzemplarzy do recenzji.

Więcej informacji o grze znajdziesz na Gramy w Planszówki!

Porównaj oferty i dowiedz się więcej o grze w serwisie Planszeo!

Komentarze

Podobne wpisy GE3Ka

Zapraszamy do trzeciej już części artykułu o grach wydawnictwa Albi. W tym wpisie omawiamy serię Parki oraz Szlaki, pięknie zilustrowane tytuły o przyrodzie.

W kolejnym artykule z serii o grach Albi przyjrzymy się Od zmierzchu do świtu znanego autora oraz nowości, jaką jest Medieval. Jan Žižka.